2025-06-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Att inte känna till lagar är ingen ursäkt, lika så att glömma saker och ting.
Normal sett så finns det ingen anledning att ha med sig knivar eller andra stickvapen på allmän plats, när det väl är befogat så har lagstiftarna tänkt på det och då får man göra det.
Sedan när blir min egen jaktmark och min egen fastighet, allmän plats?
Citera
2025-06-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Du har tydligen missat att det är upp till polismannen på plats att bedöma de här sakerna.
Om du befinner dig på "en tidigare brottsutsatt plats", så kan polisen med stöd av nya knivlagen anno 2023, i princip ta dig från olaga innehav av kniv.
även om de ska ta till kroppsbesiktning och hittar en victorinox sd, som du har kört upp i urinröret.

Samt hur ofta får du en med en förpackning om du köper en morakniv på Bauhaus tycker du?

Och bältesskärare med fönsterkross går under knivlagen.
Testa att ta med dig en in på tingsrätten.

Whatabout Bauhaus. Du skrev om IKEA och Bagaren och Kocken, har du någonsin hittat en morakniv i någon av dessa två kedjors butiker?
Whatabout tingsrätten. Jag har aldrig hört talas om någon som kör bill inne i en tingsrätts lokaler, har du?

Du har helt rätt i att en rådman som dyker upp på sin arbetsplats, en domstol alltså, full som ett ägg blir omhändertagen enligt LOB och sedan dömd för brott mot knivlagen om han har två Schweiziska arméknivar och en fällkniv på sig.

Låst länk men man ser föremålen. https://www.dagensjuridik.se/nyheter/berusad-domare-lobades-i-domstol-hade-knivar-pa-sig/

Mer om saken i sig, ej betallänk.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQQE9o/full-stockholmsdomare-bar-kniv-i-domstolen
Citera
2025-06-18, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag bor utomlands, i Schwiez, här tar vi med oss 11.9 cm kniv samt yxa i skogen. Jag kan också bära med mig vanlig kniv samt fällkniv, förbjudet är dolk och automatiskkniv med fjädring.

Sen får jag köpa öl i matbutiken medans jag bär kniven öppen. Sverige är efter Europas sista sovjetstat.
I Schweiz så får du inte bära med dig en fällkniv i offentliga miljöer exempelvis som är längre än 12 cm lång samt där knivbladet är längre än 5 cm.
Senast redigerad av mijoow 2025-06-18 kl. 16:28.
Citera
2025-06-18, 16:04
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovethesong
Nästan så att man vill hänga ut poliserna...

Det här har fan inget med polisen att göra! Det är högre upp, det är politikerna som ska få svara på varför det här är möjligt.
Citera
2025-06-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Whatabout Bauhaus. Du skrev om IKEA och Bagaren och Kocken, har du någonsin hittat en morakniv i någon av dessa två kedjors butiker?
Whatabout tingsrätten. Jag har aldrig hört talas om någon som kör bill inne i en tingsrätts lokaler, har du?

Du har helt rätt i att en rådman som dyker upp på sin arbetsplats, en domstol alltså, full som ett ägg blir omhändertagen enligt LOB och sedan dömd för brott mot knivlagen om han har två Schweiziska arméknivar och en fällkniv på sig.

Låst länk men man ser föremålen. https://www.dagensjuridik.se/nyheter/berusad-domare-lobades-i-domstol-hade-knivar-pa-sig/

Mer om saken i sig, ej betallänk.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQQE9o/full-stockholmsdomare-bar-kniv-i-domstolen

Jag drog på lite drastiskt.
Sant är att om du köper köksredskap på Ikea eller B&K kommer de oftast numera i någon form av förpackning.
Men köper du på en bygghandeln eller motsvarande gubbdagis, är det inga problem att knalla ut med en morakniv eller för den delen en EKA fällkniv i näven.

Tingsrätten är ett bra riktmärke, för att påpeka hur dyrt det faktiskt blir, även med en liten pennkniv eller för den delen en bältesskärare på nyckelknippan.
En chef inom Västra Götalandsregionen, dök upp i Vänersborgs tingsrätt med en schweizisk multikniv, i ryggsäcken.
Och fick över 50.000 i dagsböter.

En bekant hade ett sånt där kinesiskt kontokortsblad i plånboken och fick 12.000 kr, för att han hade glömt bort att det fanns där.

Jag har inte besökt en tingsrätt på 15 år, så jag vet inte om det numera finns larmbågar eller hur mycket OV faktiskt visiterar målsäganden och vittnen.

Men det är inte det som är problemet i trådstarten.
Det nya är att det är upp till polisen att bedöma huruvida platsen du befinner dig på, gör skäl för att du ska kunna bli visiterad eller ej.
Citera
2025-06-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Det här har fan inget med polisen att göra! Det är högre upp, det är politikerna som ska få svara på varför det här är möjligt.
Mikael Damberg för att vara exakt.
Citera
2025-06-18, 16:30
Medlem
Citat:
Jag drog på lite drastiskt.
Sant är att om du köper köksredskap på Ikea eller B&K kommer de oftast numera i någon form av förpackning.
Men köper du på en bygghandeln eller motsvarande gubbdagis, är det inga problem att knalla ut med en morakniv eller för den delen en EKA fällkniv i näven.

Tingsrätten är ett bra riktmärke, för att påpeka hur dyrt det faktiskt blir, även med en liten pennkniv eller för den delen en bältesskärare på nyckelknippan.
En chef inom Västra Götalandsregionen, dök upp i Vänersborgs tingsrätt med en schweizisk multikniv, i ryggsäcken.
Och fick över 50.000 i dagsböter.

En bekant hade ett sånt där kinesiskt kontokortsblad i plånboken och fick 12.000 kr, för att han hade glömt bort att det fanns där.

Jag har inte besökt en tingsrätt på 15 år, så jag vet inte om det numera finns larmbågar eller hur mycket OV faktiskt visiterar målsäganden och vittnen.

Men det är inte det som är problemet i trådstarten.
Det nya är att det är upp till polisen att bedöma huruvida platsen du befinner dig på, gör skäl för att du ska kunna bli visiterad eller ej.

Visitation och inspektion är INTE samma sak. Varför försöker du flytta fokus hela tiden?
Citera
2025-06-18, 16:42
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Mikael Damberg för att vara exakt.

Det är inte Mikael som styr just nu .. eller vad menar du?
Citera
2025-06-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
https://www.friatider.se/hade-fallkniv-i-nyckelnippan-atalas

"En man i 50-årsåldern åtalas vid Mora tingsrätt för brott mot knivlagen efter att polisen hittat en fällkniv fäst vid hans bilnyckel – som satt i tändningen under en fordonskontroll i slutet av maj.

I förhör uppgav mannen att han haft kniven i flera år och använt den som ett vardagsverktyg – till exempel som tandpetare, nagelsax eller för att ta bort stickor från barnen efter skogsutflykter."

Totalt sinnessjukt! Sådant här prioriterar dom att åtala medan riktiga brottslingar får härja fritt.
Så här blir det när staten känner sig starkare och tror sig veta bättre än den vanliga medborgaren. Detta har skattepengar gått till att göra myndigheter och politiker till helt verklighetsfrånvända.
Citera
2025-06-18, 18:54
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Kan mycket väl vara en sådan typ.

Alt så va de en nyexaminerad polis som ville visa framfötterna alt en riktig paragrafryttare som gm bara hade oturen att bli stoppad av.
Jo men det är ju ändå en åklagare som tar det vidare.
Citera
2025-06-18, 18:57
Medlem
Citat:
Fast det som fria tider inte informerar om är att knivlagen har förändrats sedan 2023.
Förmodligen så var det inte bara att det fanns en victorinox SD på bilnyckeln.
Riktigt så galen är inte knivlagen än.

Iom att det rörde sig om en bil som stoppats i en fordonskontroll, så fanns det något annat som polisen, ville kontrollera i bilen alternativt i mannen hem eller annan fastighet.

Det är inget problem för en elektriker att gå och köpa lunch på McDonalds iklädd arbetskläder med både två och tre knivar.
Skulle han däremot hämta ungarna på en lågstadieskola, är han illa ute, om polisen visiterar honom.
Och jag kan gå ut i skogen och ha med mig en mora 2000 och en Gränsfors yxa, utan att polisen har något att gnälla över.

Däremot ska de ligga i bagaget om jag kör bil från skogen och hem.
Och om jag mot förmodan skulle åka igen Rosengård på vägen hem och bli stoppad av polisen, ska jag hålla käften om att jag har dem i bilen och vinka och le mot konstapeln, när de frågar om vart jag är på väg.
Men hur kan du försvara detta efterblivna? Det handlar om en liten djävla multikniv redskap på en nyckelring. Kom igen nu liksom.
Citera
2025-06-18, 19:01
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Varför undrar du det? Du ska inte ha kniv på dig, annat än om du kan motivera det.
Fast det är inga problem att folk har kniv på sig om de vill det. Jag har tillit till mina medmänniskor och 99% hugger inte folk. Den 1% som gör det, skiter i lagen oavsett så de har kniv på sig ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in