2025-06-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
De flesta kan väl klara att dra ner på drickandet i 5 veckor inför andra testet. Men vad händer sen? Man återgår kanske till tidigare drickande. Efter andra testet borde man ha ett slumpmässigt test också som tas när som helst inom ett halvår eller liknande.
Man har bara krav på 2 st värden över 0,3 per år, dvs även om jag lämnar ett helt vitt test nu, kan jag ändå åka dit framöver under året på ett andra test.

Vad jag kan se med nya läkaren är att jag var in i Mars, 5 veckor efter och dagen efter påsk låg nästa inkallelse för blodprov, dvs nästan exakt på dagen 5 veckor.

Jag minns inte om jag druckit dagar innan testet i Mars eller om det utgjort något värde, men slumpen med exakt 5 veckors mellanrum ska man se som en varning på att man kan vara intagen i ett system.

Så under resterande tiden till Mars nästa år måste jag vara försiktig med o lämna blodprov, togs peth i mars, (vet många påstår det står i provresultaten, men läkare behöver inte lägga in det i i provresultat, finns ingen lag som stödjer det heller.)

Varv försiktig med blodprov till Mars, på så sätt finns inte två förhöjda värden som kan ge TS och läkaren behörighet att kalla in på oregelbundna tester ytligare 6 månader till 1 år, med stöd av körkorts lagen. så länge jag håller detta är jag utanför TS långa lag arm.
Senast redigerad av hjorten16 2025-06-20 kl. 12:31.
2025-06-20, 12:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man har bara krav på 2 st värden över 0,3 per år, dvs även om jag lämnar ett helt vitt test nu, kan jag ändå åka dit framöver under året på ett andra test.

Vad jag kan se med nya läkaren är att jag var in i Mars, 5 veckor efter och dagen efter påsk låg nästa inkallelse för blodprov, dvs nästan exakt på dagen 5 veckor.

Jag minns inte om jag druckit dagar innan testet i Mars eller om det utgjort något värde, men slumpen med exakt 5 veckors mellanrum ska man se som en varning på att man kan vara intagen i ett system.

Så under resterande tiden till Mars nästa år måste jag vara försiktig med o lämna blodprov, togs peth i mars, (vet många påstår det står i provresultaten, men läkare behöver inte lägga in det i i provresultat, finns ingen lag som stödjer det heller.)

Varv försiktig med blodprov till Mars, på så sätt finns inte två förhöjda värden som kan ge TS och läkaren behörighet att kalla in på oregelbundna tester ytligare 6 månader till 1 år, med stöd av körkorts lagen. så länge jag håller detta är jag utanför TS långa lag arm.
Det går som sagt inte att förstå vad du vill tillföra tråden med dina inlägg. Tycker du att Transportstyrelsen gör rätt i det som tråden handlar om? Det är en fråga som kan besvaras med Ja eller Nej.
2025-06-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det går som sagt inte att förstå vad du vill tillföra tråden med dina inlägg. Tycker du att Transportstyrelsen gör rätt i det som tråden handlar om? Det är en fråga som kan besvaras med Ja eller Nej.
Så länge du tror det är transportstyrelsen som självmant tagit fram detta med PEth tester är du ute o cykla.
Jag anser det kommer från politiskt håll, varav vi kan se olika regioner är olika i sina utövande, som Skåne som har flest läkare som utför peth tester, hittar minst om västerbotten län.

Men alla har en sak gemensamt att kommunal politiker ligger inom debatten, transportstyrelsen ändrar sina riktlinjer efter vad politiker lägger fram, detta bevisa att TS är inte själv bestämmande inom detta med PEth tester. sättet att påverka är att nå politiker, vården som utför testerna rapporterar vidare hur det fungerar, det är även så det uppstått, man utförde peth tester fråga sedan patienter, pat uppvisa man var nöjda med peth tester, men man viste inte om att TS skulle verkställa körkorts återkallning på grund av peth.

Läkare börjar nu rapportera att folk uteblir från blodprover, undviker vård liksom jag, politiker agerar läkare reagerar o testerna blir färre, man får motsatt effekt.
2025-06-20, 13:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så länge du tror det är transportstyrelsen som självmant tagit fram detta med PEth tester är du ute o cykla.
[...]
Vi kan stanna redan här eftersom det är Transportstyrelsen som ger ut de föreskrifter som gäller. Det är Transportstyrelsen som bestämmer. Punkt.

Och i saken som tråden handlar om bryter Transportstyrelsen av allt att döma grovt och systematiskt mot lagen. Punkt.

Ovanstående är sakläget som behöver diskuteras. Dina personliga åsikter och anekdoter tillför inget i sak utan får snarare tråden att spåra ur. Gång på gång.

Kan du inte bara sluta att störa tråden med ditt nonsens?
2025-06-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.

Tycker det låter som ren jävla karma. Som rökare kan körkortet ryka och mycket mer bara för att man rökte en joint för en vecka sedan. Bara att bita i det sura jävla äpplet. Välkommen till klubben era jävla alkoholister
2025-06-20, 13:07
Medlem
Citat:
Jag anser det kommer från politiskt håll, varav vi kan se olika regioner är olika i sina utövande, som Skåne som har flest läkare som utför peth tester, hittar minst om västerbotten län.

Men alla har en sak gemensamt att kommunal politiker ligger inom debatten, transportstyrelsen ändrar sina riktlinjer efter vad politiker lägger fram, detta bevisa att TS är inte själv bestämmande inom detta med PEth tester. sättet att påverka är att nå politiker, vården som utför testerna rapporterar vidare hur det fungerar, det är även så det uppstått, man utförde peth tester fråga sedan patienter, pat uppvisa man var nöjda med peth tester, men man viste inte om att TS skulle verkställa körkorts återkallning på grund av peth.

Läkare börjar nu rapportera att folk uteblir från blodprover, undviker vård liksom jag, politiker agerar läkare reagerar o testerna blir färre, man får motsatt effekt.

Att patienter undviker vård av rädsla för att tappa körkortet är kanske det största haveriet av allt.
2025-06-20, 13:10
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Vi kan stanna redan här eftersom det är Transportstyrelsen som ger ut de föreskrifter som gäller. Det är Transportstyrelsen som bestämmer. Punkt.

Och i saken som tråden handlar om bryter Transportstyrelsen av allt att döma grovt och systematiskt mot lagen. Punkt.

Ovanstående är sakläget som behöver diskuteras. Dina personliga åsikter och anekdoter tillför inget i sak utan får snarare tråden att spåra ur. Gång på gång.

Det är dina personliga åsikter som säger att TS bryter grovt och systematiskt mot lagen. Men så länge inte detta har påvisats via i laga kraft vunnen dom är det just bara åsikter eller fantasier. Men ändå framför du dessa upprepat. Dubbla måttstockar.
2025-06-20, 13:12
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Att patienter undviker vård av rädsla för att tappa körkortet är kanske det största haveriet av allt.

Det är svårt att skydda sig mot korkat beteende. Alla får själva välja om sjukvård är mindre viktigt än PEth-fobin.
2025-06-20, 13:13
Medlem
Citat:

Lagen, du ser o kan läsa själv hur landets domare sett på Peth tester utdömda av TS läkare.
Transportstyrelsen bestämmer inte över domstolar i landet, Domare anser att målet ej ska tas upp i domstol, man ger avslag.
En myndighet har inte denna kraften att få hela landets domstolar o backa, det kommer från politiker.
Annars skulle inte en ny regering kunna inför ändringar i landet utefter sin politik, politiker skulle inte heller själva kunna tillsätta vem som ska leda transportstyrelsen, Jonas Bjelfvenstam är tillsatt av regeringen o ingen annan bestämmer vem som ska denna position inom TS än regeringen.

Jonas följer/verkställer sedan vad regeringen vill att TS ska utföra.
2025-06-20, 13:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är dina personliga åsikter som säger att TS bryter grovt och systematiskt mot lagen. Men så länge inte detta har påvisats via i laga kraft vunnen dom är det just bara åsikter eller fantasier. Men ändå framför du dessa upprepat. Dubbla måttstockar.
Nej, saken gäller att förvaltningen inte fungerar enligt lagkraven. Det beror bland mycket annat på den typ av svammel i samhället som visas nedan.
Citat:
Lagen, du ser o kan läsa själv hur landets domare sett på Peth tester utdömda av TS läkare.
Transportstyrelsen bestämmer inte över domstolar i landet, Domare anser att målet ej ska tas upp i domstol, man ger avslag.
En myndighet har inte denna kraften att få hela landets domstolar o backa, det kommer från politiker.
Annars skulle inte en ny regering kunna inför ändringar i landet utefter sin politik, politiker skulle inte heller själva kunna tillsätta vem som ska leda transportstyrelsen, Jonas Bjelfvenstam är tillsatt av regeringen o ingen annan bestämmer vem som ska denna position inom TS än regeringen.

Jonas följer/verkställer sedan vad regeringen vill att TS ska utföra.
2025-06-20, 13:30
Medlem
Citat:
Visst är det det, i grund o botten är peth tester till för att minska belastningen på vården, det är inte heller en slump att dessa med högt blodtryck är den grupp som blir utsatta av pethtester.

Man testar inte random folk, enbart dessa som kommer in med besvär av någon form, gärna som kan vara relaterat till alkohol som utgöra att förvärra besväret.
På detta sätt sparar den eftersatta och kostsamma vården resurser i framtiden. Peth handlar inte enbart om bilisten, man använder bilisten för det fungerar enklast för uppnå det man ska och vill uppnå, lägre kostnader inom vården, några belägg för att högt peth ska resultera i 0 vision i trafiken är inte vad man uppnå, det kan man enkelt se på tv med polis programmen både från danmark/norge o sverige, det handlar sällan om en vanlig svenne banan med högt blodtryck som sticker från polisen i en bil, starta en vansinnesfärd, krockar osv, visa sig vara en drog eller rattfull person som saknar körkort eller har aldrig haft ett körkort, en som redan är kriminell eller efterlyst, säljer eller in har droger i bilen. Genom att det är denna kategori som utgör den stora faran i trafiken o skadestatistik fungerar det inte o jaga vanliga svenne banan o tro att det kommer hjälpa i trafiek eller inom vården, i regel efter en polisjakt som slutat i krock hamnar gärningsmannen i en ambulans till sjukhuset.
2025-06-20, 13:37
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Det nya remitterade förslaget är en kompromiss till viss del. Egentligen är ”bristande kontroll över alkoholkonsumtionen” en öppning till ett sluttande plan i bedömningen. Regeln måste tydligt villkoras

Mitt förslag, vid ett förhöjt markörvärde ges patienten en möjlighet till ett uppföljningstest efter läkarsamtal. Det andra testet bör ske på dagen fem veckor efter det första testet och skall då visa på total avhållsamhet under perioden. I undantagsfall och i samråd med läkare kan datum för den andra provtagningen ändras, tex om man har en planerad semesterresa under perioden.

Detta är en ganska sträng hållning men med fördelen att den är tydlig och lätt att applicera. Alla som har kontroll över sin alkoholkonsumtion kan vara nyktra i fem veckor.
Fast nu är det ju så att ett fullt normalt alkoholbruk, dvs någon flaska vin per helg, för vissa kan leda till 0,3 PEth. Kravet blir då synonymt med att man måste bli absolutist, vilket i min värld är ett övergrepp på den enskilde.
Citat:
Det är svårt att skydda sig mot korkat beteende. Alla får själva välja om sjukvård är mindre viktigt än PEth-fobin.
Nej, detta är inte korkat beteende. Det är rationella beslut av enskilda som värderar sina körkort oerhört högt. Som det är just nu väljer många att avstå läkarundersökningar i förhoppning om att TS, eller regeringen, sätter stopp för detta. De flesta överlever nog den avvaktan men inte alla.
Och om det nu är en noll-visson man är ute efter så är frågan vilken väg som leder till minst död. Sannolikt är det att folk återigen får förtroende för vården.

Citat:
I så fall har "vanligt folk" fel. De som hörs och syns mest verkar vara de som är minst pålästa om forskningen, eller vill inte höra något som innebär att de kanske måste dra ner på sitt eget älskade drickande.

Midsommarafton idag. Att fira midsommar utan alkohol, det går förstås inte enligt er. Det är alkoholen som bestämmer över er. Midsommarafton är en av era bästa förevändningar för att få dricka riktigt ordentligt utan att få dåligt samvete för så gör ju "vanligt folk".
Detta känns igen från klimatalarmister, minns alla väder-Per som sa att demokrati nog inte löser klimatfrågan. Du är för totalitärt styrande, så länge du bestämmer. Men passa dig jävligt noga för den dag jag bestämmer. Då åker sådana som du ut på kyrkbacken på skampålar.

Citat:
Möjligen. Men innebörden blir väl att betydligt färre kommer att få anledning att ta tag i sitt drickande och man kommer att få en viss ökning i antalet olyckor. Med samma resonemang skulle man ju kunna skippa promillegränserna för rattfylleri och låta polisen på plats bedöma körförmågan. Men där har man ju resonerat så att det är mer rättssäkert och praktiskt att ha en skarp gräns. Så varför skulle man resonera annorlunda om PEth?
Alla som har ett riskabelt drickande har anledning att ta tag i det. Att förlora körkortet och i många fall därmed även jobbet är inte direkt positivt i det avseendet. Sannolikt är risken då mycket hög att drickandet eskalerar. Du lever i en fantasivärld där du tror att en så "liten åtgärd" som att dra in körkortet på mer eller mindre lösa grunder får folk att sluta dricka alkohol.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in