2025-06-16, 12:41
Medlem
Vet ej om det är rätt forum.

Jag har en vara som fastnat i tullen. Hur länge dröjer det normalt sett? Jag har klickat igenom SMS:et och väntat på dom nu i 2v?
Köpt kosttillskott från amerikansk sida…kan man ringa nånstans eller? Varför bryr dom sig om mitt lilla tablett ask? Har dom inte miljoner varor varje dag som är större mer intressanta?!
Mvh tack för hjälp
Citera
2025-06-16, 13:01
Medlem
Beaver14s avatar
För det första, är det säkert att det är från Tullverket du fått sms?
https://www.tullverket.se/nyheter/in...8a61bf757.html

För det andra, så länge det inte är ett kosttillskott som inte är tillåtet att importera privat lär du få det när tull, moms och administrativa avgifter är betalda.

Varför inte höra med Tullen direkt?
Citera
2025-06-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För det första, är det säkert att det är från Tullverket du fått sms?
https://www.tullverket.se/nyheter/in...8a61bf757.html

För det andra, så länge det inte är ett kosttillskott som inte är tillåtet att importera privat lär du få det när tull, moms och administrativa avgifter är betalda.

Varför inte höra med Tullen direkt?

Jag vet inte? jag har fått ett sms med en portal där man skriver in men de står att jag inte ska göra något utan behöver vänta på tullen? Men det var 2 veckor sedan. Mitt paket är två burkar kosttillskott, vad är det som händer? Stoppar dom precis ALLT som förs in i Sverige eller? hur fan kommer de in droger då undrar man?
Citera
2025-06-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag vet inte? jag har fått ett sms med en portal där man skriver in men de står att jag inte ska göra något utan behöver vänta på tullen? Men det var 2 veckor sedan. Mitt paket är två burkar kosttillskott, vad är det som händer? Stoppar dom precis ALLT som förs in i Sverige eller? hur fan kommer de in droger då undrar man?
Klart dom inte stoppar allt, det finns varken resurser eller en politisk vilja att allt stoppas. Det sistnämnde hade i så fall inneburit att ingenting hade fungerat alls i Sverige.

Det enda du behöver besvara, antingen här eller för dig själv, är om du köpt något du vet/tror/kanske möjligtvis eventuellt är olagligt. Om du är säker på att det du köpt är fullt lagligt så ring Tullen. Det finns en risk att du blivit utsatt för bluff-sms.
Citera
2025-06-16, 21:04
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Tabletterna ska väl analyseras
Har du kollat att det du beställt inte är olagligt i sverige?
Har du beställt något från USA som inte finns att köpa här så finns det en risk att det är någon olaglig substans och då kan det dröja innan dom hör av sig om beslaget via brev.
Citera
2025-06-20, 06:24
Medlem
Citat:
Jag hade ett paket med trycksaker som låg hos tullen(postnord) i två veckor innan man räknade ut momsen.
Du kan ringa Postnord och kolla om något hänt, men tror de har väldigt långa väntetider nu, värre lär det bli då semesterperioden börjar.
Citera
2025-06-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenjonsson518
Jag hade ett paket med trycksaker som låg hos tullen(postnord) i två veckor innan man räknade ut momsen.
Du kan ringa Postnord och kolla om något hänt, men tror de har väldigt långa väntetider nu, värre lär det bli då semesterperioden börjar.

Men kollar dom ALLA paket och röntgar och öppnar som kommer till Sverige?
Citera
2025-06-22, 04:32
Medlem
Citat:
Men kollar dom ALLA paket och röntgar och öppnar som kommer till Sverige?
Nej, men man kollar och lägger moms på alla paket som som från icke EU land.
Jag har handlat mycket från främst USA, blivit manuellt granskad två gånger, då har tullen öppnat och kollat ge om. Hände senast för två veckor sedan.
Citera
2025-06-22, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenjonsson518
Nej, men man kollar och lägger moms på alla paket som som från icke EU land.
Jag har handlat mycket från främst USA, blivit manuellt granskad två gånger, då har tullen öppnat och kollat ge om. Hände senast för två veckor sedan.

Okej, Hur vet dom inköpspriset om dom kan sätta moms på varor?

Jag köpte mina tabletter för 60 USD så antar 150kr moms. Men hur fasiken kan dom kolla sånt?
Citera
Igår, 19:03
Medlem
Citat:
Okej, Hur vet dom inköpspriset om dom kan sätta moms på varor?

Jag köpte mina tabletter för 60 USD så antar 150kr moms. Men hur fasiken kan dom kolla sånt?

Företaget som sålt till dig gör väl en tulldeklaration när de skickar beställningen, dvs exportanmälan.
Den består bl a av proforma eller kopia på fakturan som visar värdet/beloppet.
Citera
Igår, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Företaget som sålt till dig gör väl en tulldeklaration när de skickar beställningen, dvs exportanmälan.
Den består bl a av proforma eller kopia på fakturan som visar värdet/beloppet.
Beställde för 3veckor sen nu.

Vad fan gör dom på tullverket? Runkar i Kors?
Citera
Igår, 19:40
Medlem
Citat:
Beställde för 3veckor sen nu.

Vad fan gör dom på tullverket? Runkar i Kors?

Skriv de frågorna i deras FAQ…? ✍️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in