Citat:
Så när jag pekar ut din dubbelmoral så är det förvirrande? Du har inte konsekvens i din världsbild. Det är det som är problemet och det är därför du snurrar in dig så pass enkelt och varför det är så lätt att kritisera dig.
[/quote]
Det finns ingen "naturlig makt". Det finns maktförhållanden och i det mänskliga samhället är detta i vår tid till största delen styrt av den ideologi som för tillfället råder i samhället och till mindre del styrt av normer.
Och tar vi nu Afghanistan som exemplifierande av detta, så är den rådande ideologin där som sagt talibanernas variant av islam. Dvs talibanerna har makt över hela samhället, inkl alla däri, män som kvinnor. Och de utövar denna makt via statens maktmonopol, dvs förenklat de äger rättsstaten, polisen, militärmakten , alla makthavande institutioner i samhället.
Det är sen talibanernas politik som GER individuella män, och män som grupp makt över kvinnor i hans närhet och tar ifrån kvinnor i samhället sina möjligheter till egenmakt, ex förbjuder dem frihet, möjligheter till egen försörjning, utbildning, egenbestämmande etc etc..
Absolut inget "naturligt" alls över detta.
Vad exakt i Afghanska mäns maktutövning över ex. sina fruar eller mödrar för den delen skulle vara "naturlig" menar du? Är det att män i regel är fysisk starkare än kvinnor?
Schimpanser är fysisk starkare än människor, har schimpanser makt över människor?
Enkom under vissa speciella villkor, eller hur...ex ensam människa som råkar kliva in i ett schimpansrevir utan vapen och schimpanserna just den dagen känner sig hågade att döda.
Men i den stora bilden? knappast.
Fysisk styrka hos individer är knappast maktfaktorn som gäller i mänskliga samhällen, utan helt andra saker.
Och du pekar inte ut någon "dubbelmoral" hos mig, bara via att hävda att du gör det.
Inget av det du skriver att jag skulle stå för, eller bla bla..stämmer ju. Det mesta du skriver är ju enkom rotmos.