2025-06-19, 19:27
Medlem
Det har inte jag faktiskt. Endast några få men det beror såklart på vad man menar med "stora klassiker"...

Jag har dock koll på de flesta riktigt kända böckerna, gällande vad de handlar om och så. Åtminstone delvis...

Men jag har inte läst för att pricka av vissa böcker, utan för att jag tyckt det varit kul. Har därför mestadels läst inom vissa genrer. Men men...

Hur är det med er? Har ni läst de stora klassikerna?
Citera
2025-06-19, 19:50
Medlem
Några enstaka. De jag har läst har alla varit minnesvärda, men inte alla har varit något vidare kul läsning, och några kämpade man sig igenom bara för att "jaja, det är ju trots allt en klassiker, och jag har ju redan läst nästan hälften, så...".

Jag hade en tjejkompis i gymnasiet som älskade att läsa. Hon var inte så petig med vad, blandade hej vilt. Hon bestämde sig för att avsiktligt plöja klassiker. Metodiskt, målmedvetet, strukturerat. Hon började i antikens Grekland och sedan minst två verk från varje akademiskt erkänd era eller större kulturparadigm.

Hennes sammanfattning av det hela? Inte värt det. Många av dem var lika urtråkiga som historiskt viktiga.
Citera
2025-06-19, 19:58
Avslutad
Har läst Strindberg, Söderberg, Moberg (upptäckte nu att alla dessa efternamn slutar med -berg) och sen några mindre okända vars namn inte föresvävar mig i detta nu. Beträffande engelska författare läser jag mest en salig blandning men jag gillar Steinbeck för att nämna ett exempel.

Av allt jag läst är Strindberg den mest briljanta. Hade han levt idag hade han varit hyllad över hela världen, det är jag helt säker på. Han är väl förvisso det redan men han skulle varit än mer upphöjd.
Citera
2025-06-19, 20:07
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

När jag var grabb fanns de i serietidningsformat.
'Illustrerade klassiker' som vi läste med stor glädje.
På baksidan fanns de allihopa uppräknade med siffra framför.
Har för mig det var långt över 100 tidningar, och man lärde sig siffrorna.
Kunde i princip samtliga. Brorsan och jag förhörde varandra.

De flesta hade man ju inte läst och några stack ut som heta.
Dessa ville man ju ha och läsa.
Några lät supertrista och de ville man ju inte läsa så klart.

En dag kom farsan hem och hade köpt oss varsin.
Brorsan fick en jättehet och jag fick en supertrist.

Började nästan gråta...
'Samhällets olycksbarn'. Hur kul var det?

Tills jag började läsa.
Efter bara några sidor insåg jag att jag kanske just då höll på att läsa den bästa av dom alla.

Sedan dess har jag läst boken flera gånger.
Sett otaliga filminspelningar och musikaler.

Den är grymt bra.
Les Miserables.

Har ni inte läst boken, så har ni en klassiker att se fram emot!!

/VV

https://sv.wikipedia.org/wiki/Illustrerade_Klassiker
Citera
2025-06-19, 20:35
Avslutad
Om du menar riktigt tunga klassiker i stil med "Odysséen" eller "I väntan på Godot" så blir svaret nej. Jag tror inte att jag har tålamodet. Men jag har läst en del moderna klassiker och kan tipsa om den här listan framtagen av Penguin:
https://penguinmodern.com/list.html

Min absoluta favorit bland moderna klassiker är och förblir dock "Dumskallarnas sammansvärjning" som inte finns med på listan.
Citera
2025-06-19, 20:38
Medlem
Studsbolls avatar
Vi som närmar oss pensionsåldern blev tvingade i skolan att läsa det som räknades som klassiker. Med några få undantag gav detta inte mersmak. Över åren har jag dessutom kommit att ifrågasätta en hel del då det gäller vad som borde räknas som klassiker.
Citera
2025-06-19, 20:42
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Har läst Strindberg, Söderberg, Moberg (upptäckte nu att alla dessa efternamn slutar med -berg) och sen några mindre okända vars namn inte föresvävar mig i detta nu. Beträffande engelska författare läser jag mest en salig blandning men jag gillar Steinbeck för att nämna ett exempel.

Av allt jag läst är Strindberg den mest briljanta. Hade han levt idag hade han varit hyllad över hela världen, det är jag helt säker på. Han är väl förvisso det redan men han skulle varit än mer upphöjd.
Varför hatar du kvinnliga författare? Du räknar bara upp manliga dito. Det är detta hat mot kvinnor som gör att ingen kvinna vill bli politiker och påverka vårt samhälle.
Citera
2025-06-19, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Varför hatar du kvinnliga författare? Du räknar bara upp manliga dito. Det är detta hat mot kvinnor som gör att ingen kvinna vill bli politiker och påverka vårt samhälle.
Jag gillar att läsa kvinnliga författare. Läser Celeste Ng just nu, innan dess läste jag Crimson River av Devney Perry. Den senare är en av de bästa böckerna jag läst.

Jag kan inte rå för att många kvinnliga författare inte räknas som klassiker i dagsläget. Jag gillar Astrid Lindgren, hon har ju skrivit många klassiker.
Citera
2025-06-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Om du menar riktigt tunga klassiker i stil med "Odysséen" eller "I väntan på Godot" så blir svaret nej. Jag tror inte att jag har tålamodet. Men jag har läst en del moderna klassiker och kan tipsa om den här listan framtagen av Penguin:
https://penguinmodern.com/list.html

Min absoluta favorit bland moderna klassiker är och förblir dock "Dumskallarnas sammansvärjning" som inte finns med på listan.

Vad vet jag om den boken utan att googla? Har för mig den heter "Conspiracy of dunces" på engelska. Även att författaren kämpade som attan att få den utgiven eller något. Slutligen var det något förlag som vanligen inte publicerar skönlitteratur som gav ut den.

Kanske att jag också började läsa den eller lyssnade som ljudbok men slutade...

Det finns ju också klassiker inom science fiction och där har jag kanske råkat läsa fler... Som du skriver är det mer än det man vanligen menar som kan kallas "klassiker".
Citera
2025-06-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Några enstaka. De jag har läst har alla varit minnesvärda, men inte alla har varit något vidare kul läsning, och några kämpade man sig igenom bara för att "jaja, det är ju trots allt en klassiker, och jag har ju redan läst nästan hälften, så...".

Jag hade en tjejkompis i gymnasiet som älskade att läsa. Hon var inte så petig med vad, blandade hej vilt. Hon bestämde sig för att avsiktligt plöja klassiker. Metodiskt, målmedvetet, strukturerat. Hon började i antikens Grekland och sedan minst två verk från varje akademiskt erkänd era eller större kulturparadigm.

Hennes sammanfattning av det hela? Inte värt det. Många av dem var lika urtråkiga som historiskt viktiga.

Att läsa en av världens största klassiker och sen säga "äh den är skräp" påminner mig lite om en scen i Hitchhiker's guide to the Galaxy...

"I've seen it. It's rubbish."
Senast redigerad av Snobird 2025-06-19 kl. 21:15.
Citera
2025-06-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det har inte jag faktiskt. Endast några få men det beror såklart på vad man menar med "stora klassiker"...

Jag har dock koll på de flesta riktigt kända böckerna, gällande vad de handlar om och så. Åtminstone delvis...

Men jag har inte läst för att pricka av vissa böcker, utan för att jag tyckt det varit kul. Har därför mestadels läst inom vissa genrer. Men men...

Vad tänker du på som stora klassiker?

I mellanstadiet tvingades vi läsa Mark Twain, John Steinbeck, Jonathan Swift, George Orwell.
Ja gubben var sadist. Men detta är väl sådana författare vars verk räknas till "de stora klassikerna".
Citera
2025-06-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Vad tänker du på som stora klassiker?

I mellanstadiet tvingades vi läsa Mark Twain, John Steinbeck, Jonathan Swift, George Orwell.
Ja gubben var sadist. Men detta är väl sådana författare vars verk räknas till "de stora klassikerna".

Det räknas väl till "stora klassiker"? Men vem var sadist? Orwell? Eller din lärare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in