Citat:
Ursprungligen postat av
Tarmstuvning
Nej, att bli frisläppt från häktet betyder inte nödvändigtvis att straffet blir kort. Det kan bero på flera faktorer. En person kan släppas fri om misstankarna mot dem försvagas eller om häktningsskäl inte längre föreligger, till exempel om bevisningen inte räcker för att hålla personen häktad i väntan på rättegång eller dom.
Häktning är en åtgärd som används för att förhindra att en misstänkt person försvårar utredningen, till exempel genom att fly eller undanröja bevis. Om dessa skäl inte längre är aktuella, kan personen släppas fri även om hen senare kan dömas till fängelse.
Det är också möjligt att en person släpps fri i väntan på dom, vilket kan bero på att domstolen bedömer att det är sannolikt att personen kommer att frikännas eller dömas till ett lindrigare straff som inte kräver häktning.
Sammanfattningsvis är frisläppande från häktet inte detsamma som ett kort straff, utan kan bero på att häktningsskälen har försvunnit eller att en friande dom eller ett lindrigare straff bedöms vara troligt.
Det fetade tror jag gäller i Chrippas fall.
Vad du tror är inte intressant.
Som jag skrev minst fyra gånger igår och berättade för dig så föreligger
alla häktningsskäl fortfarande och Chrippa är som välbekant fortfarande
misstänkt på sannolika skäl och rättegången har inte ägt rum så han har inte släppts i väntan på dom.
Banal har postat dokumenten du behöver för att se att det jag skriver stämmer.
Vad tror du nu när du vet allt detta?