Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Kul med någon som kan läsa. Verkar som de flesta här är wt och inte försörjer sig själva
Jag kommer eventuellt få ett mer högavlönat jobb senare där jag kan ta med hunden till jobbet också men medan jag hårdjobbar så kommer jag såklart inte ha samma tid. Däremot så kan jag planera hundinköpet såklart så jag kan vara med hunden på semestern.
Av de raser jag listade så gillar jag nog bullterriern mest, men bulldogen verkar som den är något lugnare. Frågan är om den skulle kunna hänga med på en löptur ibland?
Bulldoggar (ofta syftande på engelsk bulldog) är generellt inte lämpliga för långa eller intensiva löpturer. De är en så kallad brachycephal ras, vilket innebär att de har korta nosar och platta ansikten. Detta medför anatomiska förändringar i deras luftvägar (som trånga näsborrar, för lång mjuk gom och en smal luftstrupe) som gör det svårt för dem att andas effektivt, särskilt vid ansträngning.
* Andningssvårigheter: De har svårt att få i sig tillräckligt med luft och att reglera sin kroppstemperatur genom att flämta, vilket ökar risken för värmeslag. Värmeslag är ett allvarligt och potentiellt dödligt tillstånd.
* Överhettning: Även korta promenader i varmt väder kan vara farliga för bulldoggar.
* Fysisk byggnad: Deras kraftiga, muskulösa kropp och kortare ben gör dem inte byggda för uthållighetslöpning.
Bullterrier har generellt mer energi och en fysik som är bättre lämpad för rörelse än bulldoggar, men de är inte heller idealiska för långdistanslöpning. De är energiska hundar som behöver mycket motion för att må bra, men de är inte uthållighetslöpare som till exempel en Border Collie eller Greyhound.
* Energinivå: De har hög energi och behöver minst en timmes motion per dag, gärna uppdelat på flera tillfällen.
* Fysisk kapacitet: De kan klara kortare joggingturer, men är mer lämpade för lek, snabba spurter och aktiviteter som stimulerar både kropp och knopp.
* Temperatur: Även om de inte är lika känsliga för värme som bulldoggar, är det viktigt att vara försiktig med bullterrier i varmt väder för att undvika överhettning.
Sammanfattningsvis: En bullterrier kan vara en godtagbar löparkompis för kortare sträckor, men en bulldog är generellt inte lämplig för löpning på grund av andningssvårigheter och risk för överhettning.