2025-06-18, 10:04
Medlem
Black.Panthers avatar
Jaha mina vänner, då provar vi väl igen.

Vad ska hunden an
Citat:
vändas till. Ex agility, bruks, IPO, sällskap, rallylydnad, vallning, tävlingslydnad.
*Hur många minuter mental träning du kan erbjuda hunden per dag och i vilken form. Ex rallylydnad, tricks, sök.
*Hur många minuter fysisk träning du kan erbjuda hunden per dag och i vilken form. Ex promenader, löpning, cykling, drag.
*Din livssituation. Ex arbete, barn, trädgård, grannen vill vara dagmatte, andra husdjur.
*Vilket hårlag ska hunden helst ha. Ex om du vill ha en försvarsmaktshund behöver du en med underhull eller du kanske inte gillar fällning så en klippras.
*Vilken storlek på hund söker du. Ex en liten som är lätt ha på tunnelbanan som du åker varje dag.
*Vilken erfarenhet du har av hundar. Ex tränat i lydnadsklass II eller klappat en hund en gång
.

Jag funderar på att skaffa hund till nästa år, jag funderar för tillfället främst på en bullterrier som jag tycker är fina och som jag ser folk på t-banan har. Jag funderar även på en amstaff eller staffe, staffe tycker jag däremot verkar vara lite väl liten. Jag funderar även på en Continental bulldog, som inte verkar kräva lika mycket motion men då kanske jag inte kan ta med den på en joggingtur ibland. Continental bulldog verkar dock något svårare att hitta i Sverige.

1. Sällskapshund

2. Inte speciellt mycket

3. Jag kommer ta en morgonpromenad med hunden och en längre promenad på kvällen, sedan kommer den få vara på hunddagis där de går promenader med den. När jag är ledig kommer jag åka iväg till skogen med den så går vi där och jag kommer även vilja jogga med den ibland.

4. Arbetar nätter, kommer eventuellt jobba runt 150% ett tag men till vintern blir jag tillfälligt student för att få fler behörigheter, återgår sedan till jobbet igen. Har en sambo och två barn, en tonåring och en yngre.

5. Spelar ingen roll, men skönt om man slipper fixa med pälsen så mycket.

6. En liten till medelstor hund tror jag blir enklast, då jag kommer ha med den på tunnelbanan ibland och att den ska kunna sitta i en mellanstor bil som tex mercedes benz a-klass.

7. Växte upp med hundar men aldrig tävlat eller tränat men ja matat dem, gått på promenader osv, "det vanliga".
Citera
2025-06-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Vad ska hunden an

.

Jag funderar på att skaffa hund till nästa år, jag funderar för tillfället främst på en bullterrier som jag tycker är fina och som jag ser folk på t-banan har. Jag funderar även på en amstaff eller staffe, staffe tycker jag däremot verkar vara lite väl liten. Jag funderar även på en Continental bulldog, som inte verkar kräva lika mycket motion men då kanske jag inte kan ta med den på en joggingtur ibland. Continental bulldog verkar dock något svårare att hitta i Sverige.

1. Sällskapshund

2. Inte speciellt mycket

3. Jag kommer ta en morgonpromenad med hunden och en längre promenad på kvällen, sedan kommer den få vara på hunddagis där de går promenader med den. När jag är ledig kommer jag åka iväg till skogen med den så går vi där och jag kommer även vilja jogga med den ibland.

4. Arbetar nätter, kommer eventuellt jobba runt 150% ett tag men till vintern blir jag tillfälligt student för att få fler behörigheter, återgår sedan till jobbet igen. Har en sambo och två barn, en tonåring och en yngre.

6. En liten till medelstor hund tror jag blir enklast, då jag kommer ha med den på tunnelbanan ibland och att den ska kunna sitta i en mellanstor bil som tex mercedes benz a-klass.

7. Växte upp med hundar men aldrig tävlat eller tränat men ja matat dem, gått på promenader osv, "det vanliga".

Jag råder dig att inte skaffa hund i nuläget. Du ska jobba 150%, du inser att en valp behöver nästan konstant tillsyn i början? Det låter som om att du inte har tid för en valp. Kanske adoptera en redan vuxen hund men då får du ofta dras med redan utvecklade problem.
Citera
2025-06-18, 10:20
Medlem
Banditas avatar
Samma svar som jag skriver i alla liknande trådar:

Läs på om hundraserna du har i åtanke, och fundera på om du verkligen kan erbjuda hunden det hunden behöver i fysisk och mental stimulans, uppfostran, tid, omvårdnad, livsstil etc.

Har du barn är det dessutom extra viktigt att hunden inte bara blir en TV-shop-pryl som man plockar fram när man behöver den för att sedan stoppa undan igen när man inte vill leka med den mer. En understimulerad hund + nyfikna barn som i regel saknar ett välutvecklat konsekvenstänk kan generera ett jävligt tråkigt slutresultat.

Hur mycket kan och vill resten av familjen hjälpa till med hunden?
Hur mycket tid har du/ni att avsätta till valptiden? Den kräver väldigt mycket mer än två promenader om dagen.
Citera
2025-06-18, 10:23
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag råder dig att inte skaffa hund i nuläget. Du ska jobba 150%, du inser att en valp behöver nästan konstant tillsyn i början? Det låter som om att du inte har tid för en valp. Kanske adoptera en redan vuxen hund men då får du ofta dras med redan utvecklade problem.

Som jag skrev så blir jag tillfälligt student några månader och jag väljer själv hur mycket jag vill jobba.
Citera
2025-06-18, 10:24
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Samma svar som jag skriver i alla liknande trådar:

Läs på om hundraserna du har i åtanke, och fundera på om du verkligen kan erbjuda hunden det hunden behöver i fysisk och mental stimulans, uppfostran, tid, omvårdnad, livsstil etc.

Har du barn är det dessutom extra viktigt att hunden inte bara blir en TV-shop-pryl som man plockar fram när man behöver den för att sedan stoppa undan igen när man inte vill leka med den mer. En understimulerad hund + nyfikna barn som i regel saknar ett välutvecklat konsekvenstänk kan generera ett jävligt tråkigt slutresultat.

Hur mycket kan och vill resten av familjen hjälpa till med hunden?
Hur mycket tid har du/ni att avsätta till valptiden? Den kräver väldigt mycket mer än två promenader om dagen.

ja det är inget problem men om ni orkar läsa igenom hela ts så får ni ju svar på många av era frågor där. Lycka till.
Citera
2025-06-18, 10:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du bör inte skaffa hund i detta läge av ditt liv då du inte alls hinner med denna.
En valp ska gå ut och rastas efter lek, sömn, mat, druckit vatten, träning, plus däremellan och det kan ibland bli var femte minut. Inte helt smidigt att få ihop det med ett heltidsjobb alltid.
Räkna heller inte med att få sova fulla nätter då punkterna ovan även gäller då.

Det kan hålla på i upp till ett halvår eller mer om man inte sköter det ordentligt.

Varför skaffa en hund om du ändå ska ha den på dagis hela dagar och egentligen inte vill gå ut med den.

Om du nu måste ha ett djur så satsa på akvarium eller något.
Citera
2025-06-18, 10:32
Medlem
Banditas avatar
Citat:
ja det är inget problem men om ni orkar läsa igenom hela ts så får ni ju svar på många av era frågor där. Lycka till.

Du har skrivit att du kommer att gå promenader morgon och kväll, och lämpa av hunden på ett hunddagis om dagarna, samt att du inte har särskilt mycket tid att lägga på mental träning. Sedan listar du hundraser som alla behöver mycket mental stimulans.
Citera
2025-06-18, 11:03
Medlem
Mr Hectors avatar
Förutom det som redan nämnts finns det en sak gemensamt med dina förslag, allergier.
Citera
2025-06-18, 13:45
Moderator
Allaballawallas avatar
Hm... "Inte speciellt mycket." när det kommer till mental träning och du står i valet och kvalet mellan några olika raser som är väldigt svåra att trötta ut fysiskt och behöver en del mental träning (Men ingen extrem sådan.) för att må bra...

Vad är egentligen du gått på för att landa i dessa raserna?

Så som du beskriver det du är beredd att göra för hunden och dess tillvaro skulle jag inte rekommendera en hund av någon av raserna du funderar över.

Trevliga hundar allihop och med något varierat karaktärsdrag (Generellt sett.), men inte någon av dem som kanske inte är så lämpliga om man framförallt vill slacka och ha en hund som mest är tänkt att fungera som löparkompis och att ha till skogspromenader på helgerna.
Citera
2025-06-18, 14:02
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:

Vad ska hunden an

.

1. Sällskapshund

2. Inte speciellt mycket

Bulldogs är sköna lirare med en härlig personlighet, jag har iofs bara haft de brittiska men men..
Citera
2025-06-18, 14:46
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Du har skrivit att du kommer att gå promenader morgon och kväll, och lämpa av hunden på ett hunddagis om dagarna, samt att du inte har särskilt mycket tid att lägga på mental träning. Sedan listar du hundraser som alla behöver mycket mental stimulans.

Snälla WT, alla människor som satsar på att bli ekonomiskt oberoende eller åtminstone inte leva på pappa staten kommer behöva lämna in hunden på hunddagis, om de inte har tur med någon annan som är villig att ta hand om den. Det är inget problem. Inte vara så avundsjuk hela tiden
Citera
2025-06-18, 14:48
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Bulldogs är sköna lirare med en härlig personlighet, jag har iofs bara haft de brittiska men men..

Kul med någon som kan läsa. Verkar som de flesta här är wt och inte försörjer sig själva

Jag kommer eventuellt få ett mer högavlönat jobb senare där jag kan ta med hunden till jobbet också men medan jag hårdjobbar så kommer jag såklart inte ha samma tid. Däremot så kan jag planera hundinköpet såklart så jag kan vara med hunden på semestern.

Av de raser jag listade så gillar jag nog bullterriern mest, men bulldogen verkar som den är något lugnare. Frågan är om den skulle kunna hänga med på en löptur ibland?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in