2025-06-19, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Nej, det handlar om sannolikhetslära.

Har man ett kraftigt förhöjt PEth och inte har förmågan att uppvisa ett normalt värde så kan man helt klart bedöma att risken för att något ska hända är klart förhöjd jämfört med en person som inte dricker.

Vilket forskningsstöd finns när det gäller kopplingen mellan PEth över 0,3 och förhöjd risk när man kör bil?
2025-06-19, 09:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Har man ett kraftigt förhöjt PEth och inte har förmågan att uppvisa ett normalt värde så kan man helt klart bedöma att risken för att något ska hända är klart förhöjd jämfört med en person som inte dricker.
Definitivt inte och något sådant har inte heller tillstymmelse till lagstöd när det gäller körkort. Du kan omöjligen vara läkare.
2025-06-19, 09:34
Medlem
Citat:

Jag hade aktat mig noga för att konsultera en läkare som diagnosticerar utifrån sannolikhet.

- I 95% av fallen så handlar det om en lindrig infektion som läker ut av sig själv, därför skriver jag inte ut antibiotika och tar inget odlingsprov.
- Men jag kanske tillhör de 5% som har en allvarlig infektion?
- Det är inte sannolikt.
2025-06-19, 09:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
https://www.borlangetidning.se/2025-06-11/politiker-i-het-debatt-om-peth-tester-kafka-liknande-skandal/

Bedriver vi verkligen tiotusentals alkoholmissbruksutredningar per år i Dalarna, med patienternas medgivande och på dennes uppmaning? Tveksamt, sa han och syftade på att det under förra året togs drygt 17 000 PEth-tester i Region Dalarna.

– Jag är diabetiker och går på provtagning ett par gånger om året. Och plötsligt dök det upp ett PEth-test bland mina värden, berättade Rosén.
I hans fall blev kommentaren att värdet tydde på ”ingen eller obetydlig alkoholkonsumtion”.
– Jag var inte informerad om det, inte tillfrågad om det och hade inte gett mitt medgivande. Och det här har man gjort i ett helt annat sammanhang, som inte hade med alkoholkonsumtion att göra, sa han.

https://www.borlangetidning.se/2025-06-18/nej-centern-ni-har-fel-om-peth-testerna-i-dalarna/

Flera av regionens patienter har vittnat om att tester tagits utan deras vetskap eller samtycke, och att provsvaren skickats till Transportstyrelsen. Något som lett till indragna körkort, ibland trots att missbruk inte har kunnat styrkas.

Detta med samtycke har uppenbarligen struntats i med jämna mellanrum, åtminstone i en del av de fall som togs upp under regionfullmäktige, där även folkvalda hade egna erfarenheter av testet. Därtill har flera vittnesmål framkommit i pressen.

Tack! Vi får se om fakbab kommer med ytterligare citat som styrker sin tes.
2025-06-19, 09:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Resonemanget var att man inte kan dra in körkort baserat på något som potentiellt kan hända, inte den underliggande orsaken.
Det är din skruvade halmgubbe. Sluta störa tråden med nonsens!
2025-06-19, 09:48
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Vilket forskningsstöd finns när det gäller kopplingen mellan PEth över 0,3 och förhöjd risk när man kör bil?

Vi kan bortse från 0,3 som är en arbiträrt satt gräns.

Frågan är inte svart eller vit.

Den handlar om att bedöma olämplighet för bilkörning utifrån ett PEth värde. Totius är helt låst vid att man ALDRIG kan dra ett körkort enbart pga PEth värde. Åtminstone så framställs det.

Självklart är det en gråzon där kraftigt förhöda PEthvärden på 2+ exempelvis inte ter sig förenligt med körkort utifrån de medicinska och kognitiva risker en sådan ihållande konsumtion medför.

Sen håller jag, likt jag tidigare sagt, om att PEth på 0,3 är för lågt satt.
2025-06-19, 09:53
Medlem
Citat:
Jag hade aktat mig noga för att konsultera en läkare som diagnosticerar utifrån sannolikhet.

- I 95% av fallen så handlar det om en lindrig infektion som läker ut av sig själv, därför skriver jag inte ut antibiotika och tar inget odlingsprov.
- Det är inte sannolikt.

Ja, självklart utgår en läkare alltid utifrån sannolikhet!
2025-06-19, 09:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Resonemanget var att man inte kan dra in körkort baserat på något som potentiellt kan hända, inte den underliggande orsaken.

Nej resonemanget är att vissa vill dra kortet för bilförare som inte kört fulla, inte visat några kroppsliga eller kognitiva försämringar - med anledning att dessa försämringar. eventuellt kan komma. Hos en blind dement människa har de försämringarna kommit.

Och du är… läkare?
2025-06-19, 09:54
Medlem
Citat:

- Det är inte sannolikt.

I grund och botten handlar alla medicinska bedömningar om sannolikhet, vi gör bedömningen utifrån erfarhenhet och beslutsstöd.
2025-06-19, 09:56
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Även om det är så så låt henne hålla på. Är det omöjligt att upptäcka skadorna i sig? Men ffa, ditt antagande känns extremt skört.

Det handlar väl om hennes lämplighet att framföra en tung ambulansbil i extrema hastigheter, detta i kombination med att man dricker onormalt höga mängder är ingen bra kombination.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, det är inte alls uppenbart. Och även om det skulle vara så innebär det i sig inte något skäl att dra in körkortet enligt gällande regler.

Det är klart det är uppenbart, och det tror jag du också förstår. Hon råkar inte bara gå på fest och dricker lite för mycket helgerna innan sina tester, en normal person hade ju kanske taggat ner lite just precis dessa helger men det kunde hon uppenbart inte.

Jag ser inte Linn som någon personlig fara i att framföra en vanlig bil privat. Men att framföra en tung ambulansbil i extrema hastigheter mitt inne i tätbebyggda städer är hon nog inte lämplig, och det är väl därför också Linn och hennes kollegor som ska jobba just med detta ska ta dessa tester. Linns kollegor klarade av dessa tester, sedan kommer Linn och ska börja som ambulanssjuksköterska och bommar på dessa tester för att hon lever en livsstil som kanske inte är jätte ovanlig bland unga tjejer men som är högst olämplig om man ska jobba med att framföra utryckningsfordon.
2025-06-19, 10:02
Avslutad
Citat:
Vi kan bortse från 0,3 som är en arbiträrt satt gräns.

Frågan är inte svart eller vit.

Den handlar om att bedöma olämplighet för bilkörning utifrån ett PEth värde. Totius är helt låst vid att man ALDRIG kan dra ett körkort enbart pga PEth värde. Åtminstone så framställs det.

Självklart är det en gråzon där kraftigt förhöda PEthvärden på 2+ exempelvis inte ter sig förenligt med körkort utifrån de medicinska och kognitiva risker en sådan ihållande konsumtion medför.

Sen håller jag, likt jag tidigare sagt, om att PEth på 0,3 är för lågt satt.

Nej, det handlar om att ni läkare eller "läkare" ska bedöma detta oavsett PEth-värde. PEth-värdet i sig säger ingenting om hur lämplig eller olämplig en person är att inneha körkort.

Ja, 0,3 som gränsvärde är ett gigantiskt misstag. Både när det gäller körkort men även i andra avseenden som företagshälsovård, socialtjänst, vapenlicenser m.m.
2025-06-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej resonemanget är att vissa vill dra kortet för bilförare som inte kört fulla, inte visat några kroppsliga eller kognitiva försämringar - med anledning att dessa försämringar. eventuellt kan komma. Hos en blind dement människa har de försämringarna kommit.

Och du är… läkare?

Jag lyfte liknelsen för att belysa absurditeten i resonemanget. Självklart förstår jag att det är skillnad däremellan.

Min poäng var att man inte kan vänta på en händelse för att då agera gällande indragning av körkort.

Då det ligger på vårt ansvar att anmäla ( och då det är vi som får kritik om det avstås och något händer) så måste man göra en bedömning utifrån rådande omständigheter. Om någon uppvisar ett PEth på 2+ över tid så ökar risken markant för hjärt-kärlmässiga händelser.

Resomenanget som då kan föras är ju att den individen helt plötsligt utgör en ökad risk i trafiken enbart pga detta.

För en bättre liknelse, man får körförbud om man nyligen haft en TIA/stroke. Varför? Därför att man vet att risken är betydligt förhöjd att man får en ny stroke månaderna framöver. Därmed inte sagt att det kommer att hända.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in