2025-06-18, 22:44
Medlem
bellusorcas avatar
Jag använder plackers varje kväll. Men jag använder alltid samma placker minst två dagar i rad max tre. Är det sunkigt att jag sparar den på tandborsthyllan och återanvänder den?

Dessutom använder jag Icas egen tandkräm. Ica basic. Vad är era tankar om det? Är en dyrare tandkräm bättre?

När vi ändå är inne på hygienartiklar i badrummet så låt oss också prata om rakhyvlar. Jag använder bics rakhyvlar och jag använder dom tills dom rostar, då byter jag. Skulle aldrig få för mig att köpa raklödder nej nej jag tar min billiga duschtvål och det går jättebra. Jag har lenast ben av alla jag känner finns ingen som kan tävla mot mig där.

(Jag är fett fräsch och generös i övrigt men Gud vet att det finns roligare saker att lägga pengar på än plackers, tandkräm och rakhyvlar.)

Är ni som mig? Vad snålar ni in på?
Senast redigerad av bellusorca 2025-06-18 kl. 23:24.
Citera
2025-06-18, 22:58
Medlem
BackToHegels avatar
Jag snålar också, men med stil. En blygsam engångskostnad för en bra säkerhetshyvel exempelvis, sen är det billigt, billigt framöver då man bara behöver köpa rakblad. Ett par hundralappar är det värt ändå, att slippa den där plasthyveln och istället genom livet använda en massiv hyvel i metall som blir lyxigt het när man spolar den med varmvatten.

Tandkräm är tandkräm, flourhalten är oftast densamma. Jag köpte på mig ett evighetslager OralB-tandkräm när den kostade en femma på ICA. Bäst före är passerat sen länge, men det skiter jag i.

Raktvål, där skulle jag kunna använda min vanliga fasta tvål. Men ett par tolvpack Arko köpte jag för flera år sedan och jag är inte halvvägs igenom första stickan än, så ingen jättekostnad över en livstid.
Citera
2025-06-18, 23:02
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag snålar också, men med stil. En blygsam engångskostnad för en bra säkerhetshyvel exempelvis, sen är det billigt, billigt framöver då man bara behöver köpa rakblad. Ett par hundralappar är det värt ändå, att slippa den där plasthyveln och istället genom livet använda en massiv hyvel i metall som blir lyxigt het när man spolar den med varmvatten.

Tandkräm är tandkräm, flourhalten är oftast densamma. Jag köpte på mig ett evighetslager OralB-tandkräm när den kostade en femma på ICA. Bäst före är passerat sen länge, men det skiter jag i.

Raktvål, där skulle jag kunna använda min vanliga fasta tvål. Men ett par tolvpack Arko köpte jag för flera år sedan och jag är inte halvvägs igenom första stickan än, så ingen jättekostnad över en livstid.

Mhmm du är lite mer av en stashare.

Hänvisar igen till mina lena ben, finns ingen anledning för mig att ändra på min snåla vana cus it is working.
Citera
2025-06-18, 23:12
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Mhmm du är lite mer av en stashare.

Hänvisar igen till mina lena ben, finns ingen anledning för mig att ändra på min snåla vana cus it is working.
Jag vill vara buffrad.

Stora förpackningar av generella grejor gillar jag. Inte badrumsspray, köksspray, toarengöring osv som köps regelbundet utan ett par stora dunkar grönsåpa i källaren som jag sen blandar egna blandningar med, ibland bara såpa och vatten i en sprayflaska, ibland med lite eteriska oljor. Eukalyptus, lemon grass mm.
Citera
2025-06-18, 23:13
Medlem
Ica basic raklödder är billigare än duschtvål och lika bra som dyrt raklödder.
Citera
2025-06-18, 23:14
Medlem
Jag använder aldrig deodorant, det är bara bögigt.
Citera
2025-06-18, 23:16
Medlem
Livssynslurks avatar
Allt som funkar för dig funkar… men.

Att köra på engångshyvel ett viss antal gånger kan bli dyrare än att köra på en bättre men att vara lite restriktiv med blad-byte, desinficering funkar bra.
Samma sak med dina plackers, rengör du bara och desinficerar så kan du använda dem många gånger, frågan är om mödan är värd.

Tandkräm funkar på samma sätt, spelar mindre roll vad det står på tuben. Är vad man föredrar.

Snålar själv inte vanligtvis på just tandkräm och tandtråd, men visst skulle det kunna gå. Har dock överflöd av desinficering, så hyvlar återanvänds tills de blir slöa.
Citera
2025-06-18, 23:17
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Ica basic raklödder är billigare än duschtvål och lika bra som dyrt raklödder.

Jaså.
Ser fortfarande inte varför jag skulle köpa en extra produkt när tvålen redan är något som alltid finns i duschen. Det skulle i så fall vara för att det är roligt att leka med raklödder hehe.
Citera
2025-06-18, 23:21
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Allt som funkar för dig funkar… men.

Att köra på engångshyvel ett viss antal gånger kan bli dyrare än att köra på en bättre men att vara lite restriktiv med blad-byte, desinficering funkar bra.
Samma sak med dina plackers, rengör du bara och desinficerar så kan du använda dem många gånger, frågan är om mödan är värd.

Tandkräm funkar på samma sätt, spelar mindre roll vad det står på tuben. Är vad man föredrar.

Snålar själv inte vanligtvis på just tandkräm och tandtråd, men visst skulle det kunna gå. Har dock överflöd av desinficering, så hyvlar återanvänds tills de blir slöa.

Jag tänker inte sprita min tandtråd… där går gränsen även för mig haha.

Rakblad är dyrt och en paket med engångshyvlar från bic för typ 30kr räcker ett år för mig.
Citera
2025-06-18, 23:23
Medlem
Citat:
Jaså.
Ser fortfarande inte varför jag skulle köpa en extra produkt när tvålen redan är något som alltid finns i duschen. Det skulle i så fall vara för att det är roligt att leka med raklödder hehe.

Om man vill spara mer pengar gör man det.
Citera
2025-06-18, 23:26
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
ICA Basic mat och andra artiklar med ICA basic.

Jag snålar med mat, jag väger min mat. Inte för att jag ska gå ner i vikt eller bli mer fitt men framför allt för att mäta hur långe ett 800g fiber makroner räcker till, liksom hur många portioner i relation till sin kostnad. Det kan jag tipsa om att väga maten så att du får en ordentlig portion. Då kan man räkna ut vad man lägger på mat för varje enskild portion i förhållande till paketet eller mängden kött.

Nu är grillkött är relativt billigt så köper jag det istället för färs. Det blir ungefär samma kostnad men grillat e gott och varierande.

Då blir jag nyfiken på vilken tandkräm som står i ditt badrumsskåp?
Citera
2025-06-18, 23:32
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Jag tänker inte sprita min tandtråd… där går gränsen även för mig haha.

Rakblad är dyrt och en paket med engångshyvlar från bic för typ 30kr räcker ett år för mig.

Precis min poäng med är att mödan inte är värd. Tandtråd känns mer som slit och släng.

Också där, funkar det för dig så är det toppen med hyvlarna. För mig funkar engångshyvlar inte särskilt bra, därav jag kör mina vanliga ett tag, sedan ner i desinficeringen när man ändå har en skål till annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in