2025-06-18, 20:24
Medlem
Hmm under 2024 fick 20 stycken gå från sin tjänst från kriminalvården, varav 9 stycken jobbade på en 1:a i Sverige. Och det finns 7 st 1r.
Citera
2025-06-18, 20:27
Medlem
Men en relation inne bär inte att man har sex. Man kan skapa en relation som efter fängelse tiden blir till ett förhållande med familj och äktenskap. Men det "knullas" som du uttrycker dig på alla klasser av anstalter.
Citera
2025-06-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totte.1969
Hmm under 2024 fick 20 stycken gå från sin tjänst från kriminalvården, varav 9 stycken jobbade på en 1:a i Sverige. Och det finns 7 st 1r.
Pga att de knullat med fångar? Knappast. Visa källa för detta påstående.

Däremot så kanske kollegor börjar uppfatta hur en liten plittjej helt plötsligt blir våt när hon kommer nära en särskild fånge och det börjar märkas att det hettar till. Det kan absolut hända, oftast så får pliten jobba på en annan avdelning eller så flyttar som den intagna till annan avdelning. Kanske I vissa fall då det bedöms som att kriminalvårdaren uppträtt olämpligt (nergolad av någon avundsjuk kollega) så kanske denne får gå. Me knappast att det gått så långt som till knull med fångar, nej du, det händer inte ofta på klass 2or och högre. Som sagt, jag börjar misstänka att du inte alls har jobbat på anstalt då skulle du förstå att miljön inte gör det så lätt som du tror. Kanske den där norrländska anstalten ute I vildmarken är annorlunda, jag vet inte.
Citera
2025-06-18, 20:47
Medlem
Citat:
Finns ingen anstalt som har hästar.
Svartsjö har djurhållning iaf

Citat:

Och permissioner både bevakade och obevakade på alla klasser. Innan du får en obevakad permission så måste du ha en tillsynspermisson först.
Men finns 3 anstalter som bedriver ett jordbruk. Sörbyn är en av dom.
Du behöver inte lära mig, jag känner väl till allt detta, det är extremt svårt att få permission, endast folk som har suttit länge och ska klassas ner eller folk på klass3or. På klass 2 är det max några procent som får permission. Vi behöver inte diskutera lönlösa diskussioner mer, du påstod att det pågår en hel del knull mellan plitar och fångar på klass2 samt finns mobiler överallt. Jag vet att det inte stämmer alls. Det kan hända någon gång kanske men inte alls vanligt. Vi kanske ska stanna där, för det blir bara massa onödigt snack
Citera
2025-06-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Pga att de knullat med fångar? Knappast. Visa källa för detta påstående.

Däremot så kanske kollegor börjar uppfatta hur en liten plittjej helt plötsligt blir våt när hon kommer nära en särskild fånge och det börjar märkas att det hettar till. Det kan absolut hända, oftast så får pliten jobba på en annan avdelning eller så flyttar som den intagna till annan avdelning. Kanske I vissa fall då det bedöms som att kriminalvårdaren uppträtt olämpligt (nergolad av någon avundsjuk kollega) så kanske denne får gå. Me knappast att det gått så långt som till knull med fångar, nej du, det händer inte ofta på klass 2or och högre. Som sagt, jag börjar misstänka att du inte alls har jobbat på anstalt då skulle du förstå att miljön inte gör det så lätt som du tror. Kanske den där norrländska anstalten ute I vildmarken är annorlunda, jag vet inte.

Som sagt man behöver inte knulla för att ha ett förhållande mellan en plit och intagen. Det vanligaste är att en plit tar in saker till en intagen som dom har en relation med. Var på studiebesök på Hall, under utbildningen då tog inte metallbågen varken mina glasögon eller mobilen.
Sen finns det igentligen inga höga och låga 2r. Det skiljer absolut inget på det folk kallar höga & låga 2r.
Sen finns faktiskt 3r med stängsel oxå.
Citera
2025-06-18, 20:59
Medlem
Citat:
Som sagt man behöver inte knulla för att ha ett förhållande mellan en plit och intagen. Det vanligaste är att en plit tar in saker till en intagen som dom har en relation med.
Du svamlar bara en massa strunt, fram med beviset angående de plitarna som fick lämna sitt skitjobb.

Citat:
Var på studiebesök på Hall, under utbildningen då tog inte metallbågen varken mina glasögon eller mobilen.
Det är detta som kostar inom Kriminalvården, alla plitar som ska åka runt och ha studiebesök, många åker även utomlands. Sen tror folk att fångarna lever i lyx. Det stämmer inte. Det är personalen som kostar.

Citat:

Sen finns det igentligen inga höga och låga 2r. Det skiljer absolut inget på det folk kallar höga & låga 2r.
Sen finns faktiskt 3r med stängsel oxå.
Orkar faktiskt inte diskutera mer med dig, antar att du hör till kategorin 30%

Citat:

Skulle påstå att:
20% är unga kåta tjejer
40 % mobboffer som vill ge igen och känna sig mäktiga (dessa går väldigt rakryggade och har ett sånt där fult flin på sig hela tiden)
30 % idioter som inte får jobb någon annanstans, fängelserna ligger oftast lite avskilt så det är ofta byfånar och idioter som inte har förmåga att reflektera utan beter sig som robotar.

10% som är helt ok och verkligen vill jobba med detta yrke.
Senast redigerad av Narrowshadow 2025-06-18 kl. 21:01.
Citera
2025-06-18, 21:06
Medlem
Lichkings avatar
Citat:
Hmm.
Du har helt fel, skulle gärna ställa en kriminalvårdare mot väggen om jag bara visste om vet.
Börjar åter inom Vo Umeå efter sommaren igen.
Sen har aldrig utbildningen varit eller är 6 veckor.
Visst finns rötägg inom Kriminalvården. Men för att motverka deras vidriga beteende så kan man gå till en reporter. Jag skulle gärna berätta för media, men behöver mer kött på benen. Hänt mycket på tiden jag ej varit inom Kriminalvården

Mycket som sker i anstalter tystas ner i media. Lycka till!
Citera
2025-06-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichking
Det är som en skyddad verkstad.
Citera
2025-06-18, 21:23
Medlem
Citat:
Särskilt när det är fångar som blir utsatta. De enda som kan se vad som händer är plitarna. Dessa är ju skitmänniskor som även ofta ljuger I rapporter samt har vanförestälningar. Tom när du har rätt och ber dom titta I kameran, så säger kvinspen I nästa möte att "nej vi såg inget" Fast han uppenbart har mjuknat till om och insett att hans personal är helt efterbliven. Men det skulle han aldrig erkänna för en intagen eller hur. Jag förstår att vissa tycker att fångar inte ska ha rättigheter och leva på bröd och vatten. Det tyckte jag också när jag gick I lågstadiet. När man växer upp och inser att alla är människor och att alla som sitter I fängelse faktiskt inte är onda så får man andra insikter. Däremot finns det alltid äckliga jävla horungar som ska förstöra stämningen, leka alfahannar och försöka dominera. Riktiga smutsmänniskor. Det är dessa människor som faktiskt mår bra I fängelset, då är det illa. Dessa borde Kriminalvården flytta till andra anstalter och låta skötsamma individer få sitta med skötsamma normala folk. Inte ens detta kan dom lyckas med.
Citera
2025-06-21, 22:31
Medlem
Citat:
O ja, vet att mycket har stått i tidningen Västerbottens-Kuriren. Men all sanning kommer inte fram. Var själv och pratade med reportern på VK.
Har varit allt från äldre som inte får rätt sjukvård, dementa klassas upp för dom struntar i den mentala hälsan. Blir intagna för obekväm på en klass 3 så skickar dom uppåt på falska grunder. "Plitar" som utövar makt och fysiskt och inte minst psykisk misshandel. Intagna som känner att när vissa kriminalvårdare kommer så är det alltid något skumt och dåligt på G.
Citera
2025-07-05, 13:18
Medlem
Citat:

Du har helt rätt, är en verksamhet som har tystnadskultur. Man håller varandra bakom ryggen i ur och skur. Sen sitter man hånar intagna och skryter om hur hårdhänt man var.
Såg 30 dar i fängelset här om dagen, som dom visade i dokumentären så funkar det inte på anstalter.
Om man fick 1 månadslön för varje fel man sett och varit med om, då skulle man kunna köpa hus i Spanien kontant.
Citera
2025-07-05, 13:27
Medlem
Citat:
Du svamlar bara en massa strunt, fram med beviset angående de plitarna som fick lämna sitt skitjobb.

Det är detta som kostar inom Kriminalvården, alla plitar som ska åka runt och ha studiebesök, många åker även utomlands. Sen tror folk att fångarna lever i lyx. Det stämmer inte. Det är personalen som kostar.

Orkar faktiskt inte diskutera mer med dig, antar att du hör till kategorin 30%
Du kan ha rätt i vissa siffror.
Problemet är vid rekrytering, det sollas bort många, men inte tillräckligt många, du kan även ha rätt i många andra saker. Men jobbar man rätt så är man en börda för kollegorna.
Sen kan jag även hålla med om kåta tjejer, det är oftast dom som plockar fram tycka synd om syndromet, jag skall hjälpa, sen finns hållhake och karusellen är igång. Det finns många smarta klienter som ser vem dom kan utnyttja, en tyvärr den kvinnliga delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in