2025-06-18, 16:58
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du verkar inte riktigt förstå att begreppet "arter" bara är en term som vi människor skapat för att kategorisera för oss själva. Evolutionen skiter fullständigt i SAOB.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du menar att människan har skapat kattens oförmåga att få avkomma med en hund?
Citat:
Nej, men din oförmåga att kommunicera genom skriftspråk är det definitivt. Du googla "Deskriptiva definitioner" sätta på narrator och återkomma när du är klar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Deskriptiv_definition

Du verkar ha svårt att förstå.

Förstår du att det existerar en spärr som naturligt delar in arter, som förhindrar att en art kan få avkomma med en annan art? Det är inte som du påstår, att: "människor skapat för att kategorisera för oss själva", människan har inte skapat denna spärr mellan olika arter.
Citera
2025-06-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du verkar ha svårt att förstå.

Förstår du att det existerar en spärr som naturligt delar in arter, som förhindrar att en art kan få avkomma med en annan art? Det är inte som du påstår, att: "människor skapat för att kategorisera för oss själva", människan har inte skapat denna spärr mellan olika arter.

Jo, jag förstår mycket väl att du inte kan göra barn med en ljummen vattenmelon, oavsett hur många gånger du än försöker.

Det du verkar missa helt är att det inte handlar om vad ”människan har kategoriserat”! Utan bara som helt vanlig grundläggande biologi, fysik och kemi vilket är kunskap som är helt främmande för dig!

Fysik i form av att det är anatomiskt omöjligt för en torsk att para sig med en giraff.
Kemi i form av att deras DNA och proteiner inte matchar rent kemiskt så även om befruktning på något mirakulöst sätt skulle ske så skulle det ändå inte leda till en fungerande avkomma.

Med ditt resonemang kan man lika gärna säga att det bara är ”människan som kategoriserat” olja och vatten som att anledningen till det inte går att blanda ,inte skulle bero på de faktiska fysisk och kemisk egenskaper som olja och vatten har, utan att det bara är något som vi hittat på??

Men precis som att olja och vatten inte blandar sig på grund av deras kemiska egenskaper, så kan olika inte heller få fertil avkomma med varandra på grund av samma orsak. Inte på grund av någon gudomlig klassificering.

För övrig så i en värld där någon gud själv hittar på reglerna så skulle det mycket väl vara så att alla djur kunde para sig. Rymd Gandalf är ju trotts allt allsmäktig.
Citera
2025-06-18, 19:40
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Om du tror att böner per automatik skulle funka då är man man inne på nåt som heter vidskepelse.
Tror du verkligen att Gud bara poffar upp sådär som en superhjälte och räddar världen?
Du måste ha en skev bild av Gud.
Bygg ett stort skepp och säg, "detta skepp kan inte Gud sänka" då skall du få se att det ligger på havets botten.
Titanic är ett gott exempel, det osänkbara skeppet.
Tror du man bad om att det skulle vara osänkbart nej man var högmodig.

Nej det tror jag inte.
Om han gjorde det ("poffar upp som en superhjälte") så skulle det undanröja alla tvivel.
Då skulle tron på honom inte längre vara någon tro utan ett vetande.
Vilket är vad trådämnet handlar om, bevis för guds existens.
Citera
2025-06-18, 19:42
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
De måste först be, sedan vara observanta på vad som händer... Det kommer se ut som en "slump" löste problemen för någon utan tro. Men när man ber och ber, och märker att man senare får och får, så märker man tillslut mönstren, och lär sig hur Gud opererar, genom tankarna på andra människor, eller genom såna högoddsare som aldrig hade hänt, utan Gud! Speciellt med 3 på raken!

Den som söker skola också finna som det heter....
Vill man finna mönster kommer man också göra det, även om de inte finns.

Poängen är dock att det finns mängder av människor som ber och ber men som ändå inte upplever något "mirakel" eller tecken från Gud.
Vad gör dessa människor för fel?
Citera
2025-06-21, 02:03
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Det finns inga ”mellanarter” i objektiv mening utan det är bara ett mänskligt klassificeringsverktygvför att i efterhand strukturera en gradvis förändringsprocess.
Utifrån vad som menas med ordet medger du alltså att alla djur inte alls utgör mellanformer.
Citat:
Och du greppar alltså inte att du nu citerar en person som levde och forskade på mitten av 1800-talet?
Citat:
ber du doktorn skriva ut recept på kvicksilver också?
Charles Darwins evolutionsteori anses idag vara själva grunden för läran. Man avfärdar alltså inte hans teori utan man menar snarare på att den har förfinats. Det att du liknar Charles Darwins evolutionsteori med en läkare som ordinerar kvicksilver visar därför återigen att du har dålig koll på vad som utgör konsensus bland biologer och paleontologer.
Citat:
Så du cherry-pickar alltså en lösryckt detalj ur arbetet från George Simpson
Citat:
Och så försöker du alltså använda det som stöd för ditt design-nonsens, trots att Simpsons samlade forskning säger det absolut rakt motsatta till det du hävdar.
För det första har jag inte nämnt någonting alls om design och för det andra så stämmer det jag skrev angående Simpson. Idag råder det konsensus omkring att evolutionen inte enbart sker via små gradvisa förändringar. Detta nämnde jag i ett tidigare inlägg i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Även före Darwins teori föreslog vetenskapsmän andra förklaringar än gradvisa förändringar till hur arter utvecklats. De fossila fynden visade inte på gradvisa förändringar och därför försökte man förklara detta med så kallade saltationer, det vill säga plötsliga storskaliga förändringar. Man kan säga att vetenskapsmän senare spunnit vidare på detta då de ansett att de fossila fynden fortfarande inte kunnat förklaras med enbart små gradvisa förändringar. Exempel på detta finner man inom till exempel kvantevolution och punkterad jämvikt och det är inte kreationister som ligger bakom dessa teorier.
Det att man från början såg att fossilerna ej gav stöd åt en evolution som enbart ägt rum via små gradvisa förändringar förklarade en del med att evolutionen måste ha skett via saltationer. Andra menade på att kommande upptäckter av fossil skulle ge stöd åt perfekta kedjor. När det senare stod klart att man ej skulle finna någon perfekt kedja började man fundera på om evolutionen sker i olika faser. Konsensus idag är just detta och Simpsons tankar som han förde fram på 40-talet är väldigt lika de som förs inom teorin som råder idag. Kvantevolution kontra punkterad jämvikt.
Senast redigerad av XGP 2025-06-21 kl. 02:08.
Citera
2025-06-21, 05:05
Medlem
Citat:
Jesus talade om för Nikodemus att man behövde bli född av vatten och ande. Johannes döparen och Jesus lärjungar döpte i vatten. Jesus själv döpte först vid pingsten och då döpte han i helig ande.
Och du blir pånyttfödd genom helig ande, som blir som levande vatten, precis som det står skrivet i Joh 7.

Johannes 7
[38] Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger.« [39] Detta sade han om Anden, som de som trodde på honom skulle få. Ty ännu hade Anden inte kommit, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad.

Att födas av vatten är att födas av Guds ande, att födas av Anden (Fadern) är uppståndelse från de döda och levande om du lever när Jesus kommer tillbaka.

1 Korinthierbrevet 15
[51] Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, [52] i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas.

Uppståndelse är förvandling från en dödlig, jordisk kropp till en odödlig, oförgänglig andekropp. De döda uppstår med oförgänglig kropp, och vi förvandlas levande till en ande, samma förvandling som Jesus i denna berättelse.

Matteus 17
[2] Där förvandlades han inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset. [3] Och de såg Mose och Elia stå och samtala med honom.

Som förvandlad till ande kunde han SE andevärlden och samtala med Mose och Elia, som hade dött för längesedan.

Johannes 3
[3] Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte SE Guds rike.«

Jag förväntar mig inte att du förstår vad du just har läst.
Citera
2025-06-21, 14:56
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
du blir pånyttfödd genom helig ande
Citat:
Att födas av vatten är att födas av Guds ande
Citat:
att födas av Anden (Fadern) är uppståndelse från de döda och levande om du lever när Jesus kommer tillbaka.
Citat:
Uppståndelse är förvandling från en dödlig, jordisk kropp till en odödlig, oförgänglig andekropp.
Jesus talade enbart om att födas på nytt och förklarade att man föds på nytt av vatten och ande. Johannes döparen och Jesus lärjungar döpte med vatten och Jesus döpte med helig ande. Svårare än så behöver det inte vara. Att punkt för punkt gå igenom allt igen tror jag inte hjälper utan du återkommer enbart till samma snurrigheter.
Citera
2025-06-21, 17:16
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Men kan du belägga själen eller inte!?
Varför denna dimridå av trams om du kan det?

Onämnbart, borde veta bättre än fråga sekretess belagda frågor häromkring.
Citera
2025-06-21, 17:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jesus talade enbart om att födas på nytt och förklarade att man föds på nytt av vatten och ande. Johannes döparen och Jesus lärjungar döpte med vatten och Jesus döpte med helig ande. Svårare än så behöver det inte vara. Att punkt för punkt gå igenom allt igen tror jag inte hjälper utan du återkommer enbart till samma snurrigheter.
Det är nog så enkelt att Jesus försökte förklara för Nikodemos att det inte är köttet som kommer till himmelriket utan att man måste födas på nytt i anden för att komma dit in.
Citera
2025-06-21, 18:21
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är nog så enkelt att Jesus försökte förklara för Nikodemos att det inte är köttet som kommer till himmelriket utan att man måste födas på nytt i anden för att komma dit in.
Det att Jesus talade om att födas på nytt är inte detsamma som förvandlingen Paulus talade om. Det framkommer i en mängd olika skriftställen att pånyttfödelse föregick förvandlingen vid Jesus ankomst:
Förvandlingen Paulus talade om handlade om att bli fria från döden. Hade de alltså åldrats vidare för att till slut dö hade de inte varit till särskild stor nytta i riket.
Citera
2025-06-21, 19:31
Medlem
Citat:
Johannes Ds dop var ett omvändelsedop (Apg 19:4).

När vi döps i vatten blir vi pånyttfödda av helig ande.

Hesekiel 11
[19] Jag skall ge dem ett nytt hjärta och fylla dem med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på dem och ge dem ett hjärta av kött, [20] så att de följer mina bud och håller sig till mina stadgar och lever efter dem. Så skall de vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud.

2 Korinthierbrevet 5
[17] Den som är (döpt in) i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit.

Johannes 7
[38] Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger.« [39] Detta sade han om Anden, som de som trodde på honom skulle få. Ty ännu hade Anden inte kommit, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad.

Ur hans INRE. Det sa han om Guds ande, som Gud sa i Hes 11, min (Guds) ande är din nya ande. Guds ande vägleder dig, om du lyssnar på vad Guds ande säger. Alla som leds av Guds ande är Guds söner (Rom 8:14).

Din kropp föds av Anden vid uppståndelsen, då du BLIR en ande (Joh 3:6 och Luk 20:36). Det är att födas av Anden.

Apostlagärningarna 13
[33] har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag.

Så Jesus föddes av Fadern vid uppståndelsen och blev en ande/ängel då. Att födas av vatten = pånyttfödelse genom Guds ande. Att födas av Anden (Fadern, som lät Jesus uppstå) är uppståndelse från de döda. Läs Apg 13:33. Det står där. Du blir ingen ande vid pånyttfödelsen, du blir en ande när du uppstår från de döda. Det är vad Jesus säger.
Citera
2025-06-22, 07:09
Medlem
Citat:
Det att Jesus talade om att födas på nytt är inte detsamma som förvandlingen Paulus talade om. Det framkommer i en mängd olika skriftställen att pånyttfödelse föregick förvandlingen vid Jesus ankomst:
Förvandlingen Paulus talade om handlade om att bli fria från döden. Hade de alltså åldrats vidare för att till slut dö hade de inte varit till särskild stor nytta i riket.
Att födas av vatten är att få Guds ande, ett nytt hjärra osv. Att födas av Anden är uppståndelse från de döda, då du BLIR en ande. Det som fötts av Anden ÄR ande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in