Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Jesus talade om för Nikodemus att man behövde bli född av vatten och ande. Johannes döparen och Jesus lärjungar döpte i vatten. Jesus själv döpte först vid pingsten och då döpte han i helig ande.
Och du blir pånyttfödd genom helig ande, som blir som levande vatten, precis som det står skrivet i Joh 7.
Johannes 7
[38] Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger.« [39] Detta sade han om Anden, som de som trodde på honom skulle få. Ty ännu hade Anden inte kommit, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad.
Att födas av vatten är att födas av Guds ande, att födas av Anden (Fadern) är uppståndelse från de döda och levande om du lever när Jesus kommer tillbaka.
1 Korinthierbrevet 15
[51] Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, [52] i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas.
Uppståndelse är förvandling från en dödlig, jordisk kropp till en odödlig, oförgänglig andekropp. De döda uppstår med oförgänglig kropp, och vi förvandlas levande till en ande, samma förvandling som Jesus i denna berättelse.
Matteus 17
[2] Där förvandlades han inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset. [3] Och de såg Mose och Elia stå och samtala med honom.
Som förvandlad till ande kunde han SE andevärlden och samtala med Mose och Elia, som hade dött för längesedan.
Johannes 3
[3] Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte SE Guds rike.«
Jag förväntar mig inte att du förstår vad du just har läst.