2025-06-18, 18:46
Medlem
Mina vänner..

66 procent marginalskatt.. högst i hela Europa. Sug på den karamellen.

Givetvis ska vi ta med den dolda skatten arbetsgivaravgiften, som man försökt lura folk att "jamen den betalar ju företaget" JO tjena. Herregud.

Tjänar du kring brytpunkten 53 papp, hyggliga pengar. Vill du ha mer ? Starta någon mindre firma eller bli konsult och plocka ut upp emot 200 papp om året i aktieutdelning till 20 procent.

Det är grejen. Jobba mer ? Nej

Exempel:
Hasse , eller Hassan (mer mångkulturellt) tjänar 53k i månaden. Hasse får sen en promotion med personal och budgetansvar och hela 75k i månaden!
Jösses tänker Hasse!

Hasse hade det bra och plockade ut 40k efter skatt. Nu med nya monsterlönen får Hasse alltså bara ut 50k!

Och tänk sen när Sossarna sänker marginalskatten hösten 2026. Ja du.

Nej det blir som Göran Persson tid, inte anstränga sig. Ingen belöning.
Citera
2025-06-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Mina vänner..

Givetvis ska vi ta med den dolda skatten arbetsgivaravgiften, som man försökt lura folk att "jamen den betalar ju företaget" JO tjena. Herregud.

Tjänar du kring brytpunkten 53 papp, hyggliga pengar. Vill du ha mer ? Starta någon mindre firma eller bli konsult och plocka ut upp emot 200 papp om året i aktieutdelning till 20 procent.

Exempel:
Hasse , eller Hassan (mer mångkulturellt) tjänar 53k i månaden. Hasse får sen en promotion med personal och budgetansvar och hela 75k i månaden!
Jösses tänker Hasse!

Hasse hade det bra och plockade ut 40k efter skatt. Nu med nya monsterlönen får Hasse alltså bara ut 50k!

Så är det, men man får 30-31.5% mer avsatt till tjänstepension över 53 iallafall.
Citera
2025-06-18, 19:33
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har en marginalskatt på ca 25%. Fullt rimligt tycker jag.
Citera
2025-06-18, 20:03
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har en marginalskatt på ca 25%. Fullt rimligt tycker jag.
Du räknar inte med arbetsgivaravgiften, det är det ts gör och det är helt rätt.
Arbetsgivaravgiften är skatt den är lite dold bara.

Kolla länder som har högre medianlön än Sverige, det är oftast så att det landet har lägre arbetsgivaravgift.

T.ex så är arbetsgivaravgiften i Norge 14%, det är mindre än halva Sveriges vilket är anledningen till högre löner där.
Danmark har ännu lägre, några ynka procent bara.

Finns länder med lika hög eller högre arbetsgivaravgift men då är deras skatt lägre, t.ex. har Frankrike nästan 40% i arbetsgivaravgift men då är det 0% skatt upp till 100000 kr sen 11% upp till 330000 kr Över 330000 kr så är det 30% upp till typ miljonen.

Sverige är olikt på det sättet att både arbetsgivaravgiften och marginalskatten är löjligt hög, så det blir väldigt svårt att få ut en hög lön.

Rekommendationen är att har man en bra utbildning med högre lön så jobbar man inte i Sverige, hela EU är öppet att jobba i.
Senast redigerad av tram123 2025-06-18 kl. 20:18.
Citera
2025-06-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Så är det, men man får 30-31.5% mer avsatt till tjänstepension över 53 iallafall.

Ja då ska man bli gammal i den här världen och så ska dom pengarna inte försvinna
Inga garantier att man överhuvudtaget ser röken av dom.
Citera
2025-06-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Du räknar inte med arbetsgivaravgiften, det är det ts gör och det är helt rätt.
Arbetsgivaravgiften är skatt den är lite dold bara.

Kolla länder som har högre medianlön än Sverige, det är oftast så att det landet har lägre arbetsgivaravgift.

T.ex så är arbetsgivaravgiften i Norge 14%, det är mindre än halva Sveriges vilket är anledningen till högre löner där.
Danmark har ännu lägre, några ynka procent bara.

Finns länder med lika hög eller högre arbetsgivaravgift men då är deras skatt lägre, t.ex. har Frankrike nästan 40% i arbetsgivaravgift men då är det 0% skatt upp till 100000 kr sen 11% upp till 330000 kr Över 330000 kr så är det 30% upp till typ miljonen.

Sverige är olikt på det sättet att både arbetsgivaravgiften och marginalskatten är löjligt hög, så det blir väldigt svårt att få ut en hög lön.

Rekommendationen är att har man en bra utbildning med högre lön så jobbar man inte i Sverige, hela EU är öppet att jobba i.

Du har helt rätt, dock har Danmark högre inkomstskatt, jag jobbar där.
Du har 38 % inkomstskatt + 8 % AM skatt = 46 %. Så tyvärr rätt nära vad vi har i Sverige total inkl arbetsgivaravgift.

Dock är ju Danmarks brytpunkt mer gynnsam tack vara att SEK dalat i krigstider, 55K Danska = 81k Svenska (inkl Svensk arbetsgivaravgift förstås).

Problemet med att söka jobb i hela EU remote och så är väl tusentals ansökningar. Där sitter folk som är riktigt vassa i typ länder som Rumänien osv som kanske pluggat på fint universitet i Frankrike + är extremt duktiga med hobbyprojekt på fritiden och liknande.

Konkurrensen är ju mindre om jobb som kräver att man är här och kan kulturen och eller språket även inom tech, finans, sälj, alla sektorer.
Citera
2025-06-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ja då ska man bli gammal i den här världen och så ska dom pengarna inte försvinna
Inga garantier att man överhuvudtaget ser röken av dom.

Du får se till att ha efterlevnadsskydd , men visst går börsen ner till 0 så ryker de ju.. men då har vi andra problem.
Citera
2025-06-18, 20:40
Medlem
Citat:
Mina vänner..

Exempel:
Jösses tänker Hasse!

Pengar är inte allt här i livet.
Citera
2025-06-18, 20:41
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Du har 38 % inkomstskatt + 8 % AM skatt = 46 %. Så tyvärr rätt nära vad vi har i Sverige total inkl arbetsgivaravgift.

Men det är ju inte ens nära den svenska skatten som är 33% (24-25% med avdrag) sen arbetsgivaravgiften på 31,42%.

Snabb uträkning, Danmark 49% skatt
Sverige 63% skatt.(Räknat på en inkomstskatt på 24%)
(Du har bara plussat procenten, så räknar man inte ut procent)
Senast redigerad av tram123 2025-06-18 kl. 21:00.
Citera
2025-06-18, 20:44
Medlem
Prodelins avatar
Sverige är skit, håller med, jag har märkt sista 5 åren hur styrt allt har blivit gällande löner.

Det råder kartellbildning eller vad du vill kalla det och företagen benchmarkar mot varandra och har tysta överenskommelser samtidigt som sossepolitiken lägger sig i vad gäller utjämning och lika lön för lika arbete osv...

Sitter just nu och kanske har tur för att vara i Sverige med den lön jag har och vad dom flesta skulle tycka är en hög lön, lönerna har inte hängt med kostnadsläget i Sverige och många ligger kvar på lönenivåer som var år 2019 typ.

Sen att cheferna inte har mycket att bestämma utan det bestäms centralt och av HR som sätter nivåerna gör att det är svårt förhandla med en chef när man är aktuellt för nytt jobb, alltid samma snack att de måste prata med HR för att det är utanför deras löneramar etc.

Det skulle vara intressant höra från nån här som jobbar inom HR och en stor organisation hur tankegångarna går och tysta överenskommelser sker bakom stängda dörrar, jag är säker på ett det är kartellmetoder företagen sysslar med för att pressa lönerna.
Senast redigerad av Prodelin 2025-06-18 kl. 20:47.
Citera
2025-06-18, 20:51
Medlem
Detta är väl en ickefråga, det är väldigt få som berörs av detta.
Det är så himla gulligt med folk som tror att dom har en karriär
Citera
2025-06-18, 20:58
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Dock är ju Danmarks brytpunkt mer gynnsam tack vara att SEK dalat i krigstider, 55K Danska = 81k Svenska (inkl Svensk arbetsgivaravgift förstås).

Problemet med att söka jobb i hela EU remote och så är väl tusentals ansökningar. Där sitter folk som är riktigt vassa i typ länder som Rumänien osv som kanske pluggat på fint universitet i Frankrike + är extremt duktiga med hobbyprojekt på fritiden och liknande.

Konkurrensen är ju mindre om jobb som kräver att man är här och kan kulturen och eller språket även inom tech, finans, sälj, alla sektorer.

Glöm inte heller kostnadsläget i Sverige, allt du köper betalar du skatt på, dvs 25% på varor och tjänster, addera all skitskatt som vi betalar så har du ändå mindre i plånboken.

Är flertalet korkade i detta land och inte förstår hur fucked dom är egentligen?

Min tidigare kollega flyttade från Sverige och jobbade på hedge fond i Singapore inom IT, lyfte runt 90tkr/mån men skatten var totalt under 10% och då ska du räkna med att han fick genom jobbets försäkringar gratis sjukvård och även tandvård.

Kollar man sen på barometrar på det mest välmående samhället så ligger alltid Singapore på topp.

I Sverige går kollektivet framför individen, det är grunden i all vänsterideologi, det är därför man har kollektivavtal som man även där lurat folk tro det är det bästa som finns, eller alla dessa lagar om löneutjämning tex.

Ett exempel, en chef på stor myndighet har 10 anställda under sig, den som har lägst har 35tkr och som har högst har 67tkr, alla är anställda på avtalet som "handläggare".
Då ska chefen anställa en ny kompetent person från privata näringslivet, han kommer kanske begära 80tkr, chefen säger det går inte, det blir för stor lönespridning och HR blir tokiga, det går absolut inte!

Det är som någon sa tidigare, lönesättningen i Sverige idag är inte marknadsstyrd vilket gör att det går aldrig komma över ett visst lönetak för yrket i fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in