2025-06-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Oj, nu har du spårat ur märker jag. Jag betalar min skatt.

Men frågan är ju varför du inte betalar mer i skatt?
Tänk om alla skattesatser var 5% högre, tänk hur mycket mer välfärd vi kan få!
Citera
2025-06-18, 18:25
Medlem
KlasLunds avatar
👀
Citera
2025-06-18, 18:28
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Men frågan är ju varför du inte betalar mer i skatt?
Tänk om alla skattesatser var 5% högre, tänk hur mycket mer välfärd vi kan få!

Jag betalar oftast mer, men Skatteverket envisas med att betala tillbaka överskottet en gång om året.

Förresten fick jag syn på ett förslag till en ny skattereform i dag som jag tror att vi båda kan skriva under på. Du pratade dig varm om att beskatta alla inkomster lika häromdan, så det här kör vi på:

Nytt skattesystem skulle kunna ge 150 miljarder till välfärden >>

Deal?
Citera
2025-06-18, 18:31
Medlem
Citat:
Jag betalar oftast mer, men Skatteverket envisas med att betala tillbaka överskottet en gång om året.

Förresten fick jag syn på ett förslag till en ny skattereform i dag som jag tror att vi båda kan skriva under på. Du pratade dig varm om att beskatta alla inkomster lika häromdan, så det här kör vi på:

Nytt skattesystem skulle kunna ge 150 miljarder till välfärden >>

Deal?

Men du skulle ju kunna propagera för generellt högre skatter för alla, men det har jag aldrig sett dig göra.

Jag klickar inte på trollänkar från oseriösa aktörer.

Men om det är en platt skatter så kan jag vara intresserad. Innehåller det en harmonisering av skatter per inkomstslag så är något som fallit väl ut i Baltländer och vissa gamla öststater.
Citera
2025-06-18, 18:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Men du skulle ju kunna propagera för generellt högre skatter för alla, men det har jag aldrig sett dig göra.

Jag klickar inte på trollänkar från oseriösa aktörer.

Men om det är en platt skatter så kan jag vara intresserad. Innehåller det en harmonisering av skatter per inkomstslag så är något som fallit väl ut i Baltländer och vissa gamla öststater.

Ingen fara, skulle aldrig länka till nåt oseriöst. Länken går till en tidning som har en ansvarig utgivare och är ansluten till det pressetiska systemet, så det är därför ej att betrakta som en trollblogg. Du kan med säkerhet klicka dig in och förkovra dig i nya insikter.

Det handlar om att höja arbetsgivaravgiften, slopa jobbskatteavdragen (och beskatta alla inkomster lika oavsett inkomsttyp) samt att höja skatterna för dem som tjänar mest.
Citera
2025-06-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ingen fara, skulle aldrig länka till nåt oseriöst. Länken går till en tidning som har en ansvarig utgivare och är ansluten till det pressetiska systemet, så det är därför ej att betrakta som en trollblogg. Du kan med säkerhet klicka dig in och förkovra dig i nya insikter.

Ansvarig utgivare är ingen garant för att det som skrivs och etc/arena är de största trollfabrikerna vi har. Sorgligt nog finansierat av staten då de uppenbarligen inte kan tillhandahålla en relevant produkt.

Var det platt skatt?

Nej visst, det var det inte, det var det enda sossarna kan och det enda som leder till elände.

Du vet väl att jobbskatteavdragen hade en positiv nettoeffekt?
Citera
2025-06-18, 18:37
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Finns ett samlingsbegrepp för det du beskriver:
Invandrare
Inte bara invandrare… Är även skrämmande många Svenskar som röstar på detta parti.
Citera
2025-06-18, 18:38
Medlem
Citat:

Det handlar om att höja arbetsgivaravgiften, slopa jobbskatteavdragen (och beskatta alla inkomster lika oavsett inkomsttyp) samt att höja skatterna för dem som tjänar mest.

En samvetsfråga, varför är du inte för en 100% beskattning av allt och alla?
Citera
2025-06-18, 18:40
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ansvarig utgivare är ingen garant för att det som skrivs och etc/arena är de största trollfabrikerna vi har. Sorgligt nog finansierat av staten då de uppenbarligen inte kan tillhandahålla en relevant produkt.

Var det platt skatt?

Jo, det kan man kalla det. Att alla inkomster beskattas lika oavsett inkomsttyp. För vissa av dagens skattesmitare skulle det innebära en höjning förstås, men platt skulle det bli.
Citera
2025-06-18, 18:40
Medlem
Citat:
Jo, det kan man kalla det. Att alla inkomster beskattas lika oavsett inkomsttyp. För vissa av dagens skattesmitare skulle det innebära en höjning förstås, men platt skulle det bli.

Så samma skattesats för alla oavsett inkomst och inkomstslag?
Citera
2025-06-18, 18:45
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
En samvetsfråga, varför är du inte för en 100% beskattning av allt och alla?

Jag ser en risk för att livegenskap skulle uppstå då. Jag förespråkar arbetarrörelsens principer.

Citat:
Så samma skattesats för alla oavsett inkomst och inkomstslag?

Du får leta upp rapporten och ta del av den om du vill diskutera.
Citera
2025-06-18, 18:46
Medlem
Citat:
Jag ser en risk för att livegenskap skulle uppstå då. Jag förespråkar arbetarrörelsens principer.

Ok, så du tycker inte 100% är lämplig nivå.

Exakt vid vilken nivå skall skatten ligga på då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in