2025-06-18, 17:42
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Ungefär lika logiskt underbyggt som när du är i farten

KlasLund är min wingman som håller ställningarna här i träsket när jag borta!
Citera
2025-06-18, 17:45
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Tror att folk som inte är så intresserade av politik röstar på S av gammal vana. Många föräldrar som röstade på S, och när man växte upp så fick man ju höra att S (av M) var det bättre partiet.
Exakt! Det mesta av svensk politik bygger på vanor, myter och nedärvda föreställningar.
När folk inte orkar gräva djupare reducerar allt till enkla fiendebilder. Ofta invandrare, ibland “sossar”, “rasister” eller "kommunister" beroende på läger.
Verkligheten är mer komplex än så.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Japp och nu när du är tillbaks passar jag på att ta en paus. En kopp kaffe och en cigg skulle sitta jäkligt fint nu. 😂
Senast redigerad av KlasLund 2025-06-18 kl. 17:50.
Citera
2025-06-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det är helt sant att S satt vid rodret när mycket av grunden lades – inklusive kreditavregleringen 1985, som i efterhand kan ses som den politiska vägkorsning där Sverige steg åt sidan och släppte lös marknadsliberalismen. Det beslutet togs dessutom utan större debatt och utan att någon på allvar verkade förstå konsekvenserna.

Det är också där det blir intressant för efter 1985 är det inte längre riksdag eller regering som styr utvecklingen. Finansmarknaden har tagit över. Riksdagens roll har reducerats till att förvalta marknadslogikens efterverkningar. Vem som sitter vid bordet spelar mindre roll för spelplanen har redan ritats om.

Bildt kunde inte trolla. Men han kunde ha valt att bromsa – och valde att inte göra det.
Det är inte bara en fråga om partifärg.

Och exakt vad var det han inte gjorde?

En sak man definitivt gjorde var ju att finansiera bankstödsnämnden med 63 miljarder för att sen avyttra dessa bolag till en intäkt. Det skulle vara intressant och se vad staten fick för sin del av Castellum, Pandox och Norrporten.
Citera
2025-06-18, 17:47
Medlem
Citat:

Ja ni har ju en hel del gemensamt.
Citera
2025-06-18, 17:54
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det stämmer att man har återinfört viss andel av reduktionsplikten och skälet är EU:s klimatmål vilket påverkar förmågan att erhålla delar av budgeten från EU-medel. Därför hade regeringen inte mycket till val än att göra så och kompensera konsumenter och SD med sänkt bränsleskatt.

Det här understryker verkligen vilken skamlig politik som Tidölaget bedriver. Sverige har alltså varit världsledande i klimatomställningen och ett föredöme för omvärlden. Nu var vi nära att bötfällas med miljonbelopp för att vi inte ens uppnår EU:s minikrav. De långsiktiga konsekvenserna som det här får för Sverigebilden och vår exportnäring är gigantiska.

Vi är vana vid att rikta sanktionskrav mot andra skitländer, inte bli utsatta för dem själva.

Citat:
Har priset blivit 10 kr högre igen efter detta? Svar nej, sänkningen av bränsleskatten har hållit priset nere i jämförelse med de ca 25 kr per liter som det var som högst under föregående regering.

Ja, bränsleskatten. Hela samhället ska alltså vara med och bidra till utsläppsökningar för att SD utpressar regeringen och vansinniga vallöften är viktigare än landets bästa. Den som sparar 10 kr vid pumpen får ju betala 10 kr mer för nåt annat skattefinansierat istället.
Citera
2025-06-18, 17:58
Medlem
Citat:
Det här understryker verkligen vilken skamlig politik som Tidölaget bedriver. Sverige har alltså varit världsledande i klimatomställningen och ett föredöme för omvärlden. Nu var vi nära att bötfällas med miljonbelopp för att vi inte ens uppnår EU:s minikrav. De långsiktiga konsekvenserna som det här får för Sverigebilden och vår exportnäring är gigantiska.

Vi är vana vid att rikta sanktionskrav mot andra skitländer, inte bli utsatta för dem själva.

Ja, bränsleskatten. Hela samhället ska alltså vara med och bidra till utsläppsökningar för att SD utpressar regeringen och vansinniga vallöften är viktigare än landets bästa. Den som sparar 10 kr vid pumpen får ju betala 10 kr mer för nåt annat skattefinansierat istället.
Spela inte dum. De flesta skiter fullkomligt i vilken klimatpolitik Sverige driver. Det är bättre att göra klimatmålen och skatter på det frivilligt. S, C, V och Mp anhängare får gärna frivilligt betala 100% skatt på bränsle om DE vill medan övriga lämnar det därhän. Varför tvinga andra till något när NI kan gå i bräschen och visa frivilligt hur villiga ni är att piska er själva till döds.

Varsågod och föregå med gott exempel, betala högre bränsleskatt och flytta till Rinkeby, Tensta eller Rosengården.
Citera
2025-06-18, 18:12
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Spela inte dum. De flesta skiter fullkomligt i vilken klimatpolitik Sverige driver. Det är bättre att göra klimatmålen och skatter på det frivilligt. S, C, V och Mp anhängare får gärna frivilligt betala 100% skatt på bränsle om DE vill medan övriga lämnar det därhän. Varför tvinga andra till något när NI kan gå i bräschen och visa frivilligt hur villiga ni är att piska er själva till döds.

Varsågod och föregå med gott exempel, betala högre bränsleskatt och flytta till Rinkeby, Tensta eller Rosengården.

Say what? SD/Ipsos publicerade nyligen en opinionsundersökning som visar exakt vad av Tidö-regeringens politik som svenska folket är mest missnöjda med och det är: Skattesänkningarna och den bristfälliga miljö- och klimatpolitiken.

Skattesänkningar och utsläpp ger regeringen lågt betyg >>

Jag förstår att klimatfrågan inte är så intressant i dina högerextrema SD-kretsar, men de flesta av oss är ju faktiskt inte en del av dem.
Citera
2025-06-18, 18:16
Medlem
Citat:
Say what? SD/Ipsos publicerade nyligen en opinionsundersökning som visar exakt vad av Tidö-regeringens politik som svenska folket är mest missnöjda med och det är: Skattesänkningarna och den bristfälliga miljö- och klimatpolitiken.

Skattesänkningar och utsläpp ger regeringen lågt betyg >>

Jag förstår att klimatfrågan inte är så intressant i dina högerextrema SD-kretsar, men de flesta av oss är ju faktiskt inte en del av dem.
Därför bör skattefrågan bli en frivillig handling som du och dina gelikar kan personligen ta ansvar för vilket jag märker att du undviker att kommentera. Likt alla andra såsseparasiter är du bara intresserad av att inkassera men själ undvika konsekvenserna av din egen politik.

Varsågod och skicka in en extra frivillig betalning av skatt, ge det som en gåva till skatteverket. Men, likt den parasit alla S-anhängare är så gör de aldrig något frivilligt som de vill belasta andra för.

För övrigt, att citera en opinionsmätning som mäter i bästa fallet 1000-2000 personer ger inte någon verklighetsbild. Det enda det ger är ett trackrecord över tid i förändring av ett fåtal, inte någon helhetsbild vad folket tycker eller anser. Jag kan gå och fråga 1000 SD-anhängare och säga till dig att jag har gjort en opinionsmätning och presentera resultat, men något säger mig att du inte lär vilja läsa den.
Senast redigerad av Abetterworld 2025-06-18 kl. 18:19.
Citera
2025-06-18, 18:18
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Därför bör skattefrågan bli en frivillig handling som du och dina gelikar kan personligen ta ansvar för vilket jag märker att du undviker att kommentera. Likt alla andra såsseparasiter är du bara intresserad av att inkassera men själ undvika konsekvenserna av din egen politik.

Varsågod och skicka in en extra frivillig betalning av skatt, ge det som en gåva till skatteverket. Men, likt den parasit alla S-anhängare är så gör de aldrig något frivilligt som de vill belasta andra för.

Skatt betalas efter bärkraft. Det är den svenska modellen.
Citera
2025-06-18, 18:20
Medlem
Citat:
återigen undviker du att betala frivilligt. Visa att du är en bärkraft i samhället, inte en liten SSU-parasit. Gå i främsta ledet och ta på dig smärtan istället för att vara en fitta och kräva att andra ska ta konsekvenserna av din skitpolitik. VISA!
Citera
2025-06-18, 18:20
Medlem
Citat:

Har du hittat något bevis för att det är den optimala modellen?

Eller är det ideologi (baserad på avund)?
Citera
2025-06-18, 18:22
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
återigen undviker du att betala frivilligt. Visa att du är en bärkraft i samhället, inte en liten SSU-parasit. Gå i främsta ledet och ta på dig smärtan istället för att vara en fitta och kräva att andra ska ta konsekvenserna av din skitpolitik. VISA!

Oj, nu har du spårat ur märker jag. Jag betalar min skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in