2025-06-17, 19:42
Medlem
SvenErlandssons avatar
Fan vad dåliga iran är. Ett så stort land borde väl kunna plocka bort "lilleputtlandet" Israel, med tanke på att det är vad Iran hotat med att göra så många gånger nu?
Citera
2025-06-17, 19:43
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Hur länge tror ni att Israel kan bomba innan regimen blir permanent bortsprängda?
Trump säger att de vet precis var Ayatollan är, och att Israel absolut inte kommer att attackera den platsen. "He is an easy target, but he is safe there."
Citera
2025-06-17, 19:43
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Iran-Irak-kriget pågick i åtta år, ungefär.
Frågan där är egentligen vilka potentiella militanta grupper kan växa upp i Iran vi en revolution eller kapitulation?

Är hela Iran redo att västerniseras så går det snabbt men jag vet inte hur befolkningen är där borta.
Iranier är ju kända för att vara smarta och väl uppfostrade. Förr alltså i sitt länder.
Citera
2025-06-17, 19:44
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Ryssland har inte offentligt eller formellt gett Iran säkerhetsgarantier i form av ett försvarsfördrag eller liknande, men deras fördjupade samarbete – särskilt inom militär teknik och strategiska avtal – fungerar som ett indirekt stöd som stärker Irans säkerhet
Samma sak gäller Kina/Iran men Kina gör stora satsningar i Iran
Därför kommer vi att få se att detta blir ett proxykrig mellan USA och Kina/Ryssland. Ungefär som det var med Vietnamkriget. Israel kommer att slängas under bussen av USA, det märks redan nu.

Nä, evangelikanerna ska ju flytta dit så snart han med skägget och långt hår trillar ner från himlen igen...
Citera
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Skulle vara väldigt oväntat enligt mig. Jag tror man njuter av sin ekonomiska makt.
Man kommer nog hjälpa USA och Israel under bordet och tycka synd om Iran officiellt.

Varför skulle det vara oväntat? Saudiarabien och Iran är ju knappast bästa vänner... Så det vore väl ganska naturligt om de agerar nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Sen är frågan varför dom skjuter så smått Iran. Är det false flag attacker för att stödja attackerna eller är det små militanta grupper som själva skjuter? Eller är det allt dom har Iran? Jag menar dom komemr ingen vart med att skjuta 10-20 missiler. Man bör be om hjälp att förhandla av Saudiarabien Turkiet och Ryssland. Få mandat att gå tillbaka till föhandlingsbordet.
För att dom inte har kapacitet kvar att avfyra fler än så senast var det 5st det är alla man får i väg nu resten är utslagna.
Det enda som iran har kvar och förhandla om är sin villkorslösa kapitulation. Ingen av dom länder du nämnde skulle lyfta ett finger för iran
Citera
2025-06-17, 19:45
Medlem
analkings avatar
liveuamap skriver

The ongoing Israeli strikes on Tehran tonight are being described as the longest and heaviest since the start of the conflict — Witnesses

finns det inga bra livekameror fran teheran eller funkar inte internet där?
Citera
2025-06-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag såg idag flightradar24 hur ett Nato registrerat tankflyg flög mot USA.

Frågan är om det skulle tanka några amerikanska flygplan eller om USA behöver Nato flygen i USA som ersättning.

Edit:

Just nu finns två stycken Nato registrerade Airbus A330-243MRTT i USA enligt Flightradar24.

De jag pratade om flög från Europa dit en stor flotta amerikanska tankers flög häromdagen, ett 20-tal om jag minns rätt.
Citera
2025-06-17, 19:46
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
liveuamap skriver

The ongoing Israeli strikes on Tehran tonight are being described as the longest and heaviest since the start of the conflict — Witnesses

finns det inga bra livekameror fran teheran eller funkar inte internet där?

Internet är nere såg jag i tråden ganska nyss. Regeringen skulle ha stängt av den.
Citera
2025-06-17, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Har Hamas-Greta kommenterat det nya kriget mellan Israel och Iran? Om inte, hur tror ni hennes infallsvinkel skulle kunna se ut? Det är ju knappast bra för favoriten Hamas iaf.
Hon och hennes Hamas-kompisar gråter nog floder nu. Om ayatollan eller någon annan högt uppsatt getknullare fimpas så blir det nog sorgparad genom Stockholm i helgen.
Citera
2025-06-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenErlandsson
Fan vad dåliga iran är. Ett så stort land borde väl kunna plocka bort "lilleputtlandet" Israel, med tanke på att det är vad Iran hotat med att göra så många gånger nu?
Dom är muslimer att döda judar är viktigare för dom än att vinna ett krig. Styr man sin militär med religion då går det så här. Iran trodde väl gud skulle hjälpa dom vinna typ för militärt kan dom inte varit så korkade att dom trodde dom skulle ha en chans
Citera
2025-06-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Internet är nere såg jag i tråden ganska nyss. Regeringen skulle ha stängt av den.
Det gjorde dom redan i går det är för att civilbefolkningen inte ska kunna mobilisera en statskupp och hänga dom skyldiga i lyktstolparna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in