2025-06-13, 10:39
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är ingen som gråter möjligtvis du själv…
Vad dom gör nu är att öka eskaleringen och attackera Iran! Netanyahu är rädd för att krig ska ta slut så han blir avsatt så han vill starta något nytt.

Lite taskigt för dig är det, båda dina favoritdiktaturer är under hård press nu.
Citera
2025-06-13, 10:39
Medlem
DeValeras avatar
Mycket väntat. Israels mål var först att slå ut Hamas i Gaza. Nästa att orsaka Hizbollah så stor skada som möjligt. Det tredje målet är att försvaga Iran så mycket som möjligt, helst ett regimskifte men det kan bli svårt. Vi får se om bombningarna kommer att begränsas till anläggningar associerat till nukleär verksamhet eller även om andra militära anläggningar och civil infrastruktur också kommer att angripas. Det som skulle kunna hindra en vidare eskalation är att Israels resurser är för begränsad för att angripa landet i stort med missiler, drönare och flyg. (Att få bort den iranskstödda Assad-regimen var självklart också ett mål).

Israel kommer nog försöka att dra in USA på något sätt. Jag tror inte att Trump-administrationen har det minsta intresse i nuläget av att hamna i en konflikt med Iran, men det skulle inte förvåna mig ifall Israel hittar på en väg för att dra in USA i bombkampanjen. Detta är viktigt för Israel, militärt, ekonomiskt och politiskt.

Jag tvekar på att Iran kommer att skapa någon stor vedergällning. Om landet förfogar över kärnvapen redan så tror jag inte att landet är redo att använda det mot Israel då svaret kommer bli förödande för regimen och landet. Iran kommer kanske att skicka iväg ett antal drönare och missiler som inte kommer att påverka Israel i någon högre grad. Visst, jag kan ha fel, men av att döma av det senaste iranska angreppet mor Israel så var det ytterst taffligt.

För mig är Israels mål uppenbara.

1. Krossa Hamas samt fördriva den palestinska befolkningen från Gaza.

2. Krossa Hizbollahs makt. Lyckas Israels operation mot Iran över förväntan tror jag att Israel kommer att rikta in sig mot Libanon igen.

3. Hålla Syrien på mattan, dvs hålla landet och dess regim så svag som möjligt. Göra riktade attacker mot enskilda militära mål.

4. Jag tror att Israel kommer till sist att rikta in sig mot palestinierna på Västbanken och helt eller delvis försöka att minska den palestinska populationen i det ockuperade området.
Citera
2025-06-13, 10:41
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Jag tror de flesta som skriver positivt om Israel här eller på andra ställen är AI.
Nu kommer jag säkert få ett svar från en AI som säger 'Så är det inte alls.'

Historiskt kan man dela in befolkningen i 3 delar.
Judarna och deras medlöpare.
Antisemiterna som har fattat vad som pågått och försökt tala om det för folk.
Och massan i mitten som inte fattar någonting. Som är i judarnas grepp. Dessa människor äger inte förmåga
till kritiskt tänkande utan de gör som de blir tillsagda och följer den starke, den starke som står för
beskydd och trygghet. Flockmentaliteten säger åt dessa människor att inte 'step out of line'.

För 20 år sen sa man att Irak hade massförstörelsevapen. Det var en lögn. Nu är det dags igen.
Upprepa följande mening tills du förstår: Palestina är ockuperade militärt och vi är ockuperade politiskt.
Detta enkla faktum verkar vara helt omöjligt för så många människor att förstå.
Judarna har alltid lidit brist på idealism. De har ingen offervilja. De behöver andra länder som utför deras kamp, deras blodiga arbete. Goyerna är väldigt duktiga på detta.

Riktigt sanslöst inlägg. Så här är det. Själv är jag varken förtjust i muslimer eller judar men som sekulär svensk går det inte att heja på någon annan än Israel när det kommer till en konfrontation med Iran.

Iran är total sinnessjukdom. Det är en ond anomali som inte borde finnas. Persien däremot och det persiska folket. Det har så mycket potential. De kunde lätt ha varit ett av världen rikaste och modernaste länder med ett välstånd som vida överträffar Sveriges. Istället är det en underutvecklad medeltida teokrati med noll mänsklig frihet. Det klart att de som gör motstånd mot denna dårskap får mina sympatier. Egentligen är det ju så att Israel hjälper det persiska folket att resa sig och på sikt få sitt land att blomstra igen
Citera
2025-06-13, 10:42
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Israel har också kärnvapen. Är detta en god anledning att bomba skiten ur dom? Det tycker jag, med tanke på deras historia. Jämför Israels blodiga historia med Irans fredliga historia. Ska vi kanske bomba
in lite befrielse till iranierna? Så många av dom kommer fly till Europa.
Märkligt att alla flyktingströmmar kommer efter vi har befriat alla folk från deras galna ledare.

Det fetade kan vara den sjukaste lögnen jag läst på flashback hela året. Hela världen vet om att Iran är den största globala spelaren inom islamistisk terrorexport.

"Iran is the world's foremost state sponsor of terrorism.

The consistent and extensive nature of Iran's support for a wide array of militant and terrorist groups makes it widely cited as the leading state exporter of terrorism by various international bodies and governments."
Citera
2025-06-13, 10:43
Medlem
Ja det är FAFO. Världen blev lite bättre på bara några timmar.

Irans grannländer är nog nöjdast.
Citera
2025-06-13, 10:44
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Det är snudd på fascinerande att mullorna i Teheran satsat så hårt på kärnvapen, när dom sedan länge vet att det här förr eller senare kommer hända. Pengar i sjön. Men så är det när man är under tunga sanktioner och inte har något slagkraftigt vapenslag öht, förrutom mopedmotordrivna drönare.

Det går att ha vilka åsikter man vill om Israel, jag själv har inget till övers för kroknäsorna, men shiamuslimska extremistmullor med kärnvapen? Nej tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du spänner kärran framför hästen.

Att Israel gör denna attack är ett indicium på att Iran INTE har en atombomb. Om Iran hade haft något sådant, så hade man inte agerat på detta sätt.

Angreppet handlar om något som vi alla borde kunna ställa upp på, nämligen att förhindra att Iran någonsin får tillgång till kärnvapen.

Den fråga som är mest brännande för mig är om Israel verkligen har resurser att göra detta. Om inte så är det här en poänglös åtgärd från Israels sida.

Man hade behövt de amerikanska B-2-bombarna på Diego Garcia och deras GBU-57A/B MOP. Men Trump, som inte vill ha krig, utan ett "DEAL" för att få Nobelpriset, har redan flugit hem planen till Whiteman i Missouri.

Jag är uppriktigt sagt orolig för att Israel har lagt mer på tallriken än vad de kan äta upp.

Verkar som du kan uppnå en hyffsad motsvarande effekt genom att slå upprepeade gånger med mindre, typ GBU-31 som när de grävde fram nasrallah i beirut, det bubblar endel på nätet om att Natanz inte existerar som verksamhet längre...
Citera
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du på riktigt att Iran inte har ett stort kärnvapenprogram och att de säger att de ska använda dem?
Vem säger att de ska använda vadå för något?
Nej, Iran har sannolikt inget program för kärnvapen. Deras egentliga kärnvapen har varit hisbollah och naturligtvis regimen i sig.
Skulle hatet fortsätta men inget göras för att begränsa Irans frihet att hantera uran och stödja miliser runt omkring skulle Iran på riktigt kunna skaffa kärnvapen eller bli alltför farliga konventionellt.
Citera
2025-06-13, 10:45
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralBurro
Folk underskattar Iran visst dom har nog ingen större chans då deras flygvapen suger, men tänk om dom redan har en atombomb? Återstår o se vad som händer nu framöver, hur reagerar Kina o Ryssland nu? Turkiet!
Hur ska Iran leverera atombomben? På en moppedrönare som blir ner skjuten 2000 mil innan den nått sitt mål?
Citera
2025-06-13, 10:45
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Det är därför vi ska tacka Israel och deras puppet USA för alla våra nya goda vänner som kommit hit till oss.

Den IQ befriade white trash svennen önskar förintelse i mellanöstern men inser inte säret att han får ta ansvaret för flyktingar?

Ett befriat Iran innebär att många kan åka hem igen o att extremistisk islam blir starkt försvagat i världen.
Citera
2025-06-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
The consistent and extensive nature of Iran's support for a wide array of militant and terrorist groups makes it widely cited as the leading state exporter of terrorism by various international bodies and governments."

Varför var det inte terrorism att bomba skiten ut irak eller Israels andra fiender i mellanöstern? Du tolkar motståndet mot dessa galna judar som 'terrorism'. Ja Iran har backat upp grupper som kämpat
mot Israel och deras kompisar. Vad är problemet? Det är inte terrorism, det är självförsvar, sedan
kallar judarna detta terrorism och du är duktig goy som tror på vad dom säger.
Citera
2025-06-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kriget 1967 startades av Israel. Men detta är lite deras modus operandi. Israel "känner sig hotat", angriper ett annat land och skriver sedan om historien om hur deras angrepp egentligen var ett försvar.

Då får du först visa på att egypten, syrien (och ev även de andra involverade arabländerna i arabförbundet) hade avslutat sin invasion och utrotningskrig (från maj 1948) och fromaliserat fred, Annars var det inte en start på ett "krig" utan ett slut på en vapenvila i ett pågående krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in