• 1
  • 2
2025-06-17, 15:13
Medlem
Sunimods avatar
Är miljöpartiet förknippat med antisemitisk politik?

Från Expressen
"I helgen deltog Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén i en Palestinademonstration i Stockholm. "

"Helldén pudlar: Hade jag vetat hade jag sagt nej"

Tror ni verkligen det stämmer eller är det något han kommer med då han hittats med hela armen nere i syltburken?
Borde inte politiker ta reda på mer före de ställer upp på sådant.
Är det en Palestinademonstration så borde det vara rätt uppenbart.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...-jag-sagt-nej/
Senast redigerad av Sunimod 2025-06-17 kl. 15:24.
Citera
2025-06-17, 15:19
Avstängd
Så att stå upp för Palestiniernas rätt att slippa bli mördade är "antisemitiskt"? Judar är ta mej fan dom gnälligaste som finns!
Citera
2025-06-17, 15:19
Medlem
Graavargs avatar
En Palestinademonstration är ju inte "antisemitisk", på sin höjd är den "antisionistisk".

Och varför pudla, alla vettiga männsikor världen över är väl antisionistiska i dagens läge, till följd av Israels kontinuerliga stöld av andras mark, och bombningarna och utsvältningen av folket i Gaza. Med uttalat mål att sfördriva dem och själv ta över området.

Det är "sionismen" i ett nötskal, och att vara "anti" det länder en bara till heders.
Citera
2025-06-17, 15:32
Medlem
Sunimods avatar
Lite förtydligande av min inlägg.

Bör man som politisk företrädare inte kolla upp lite mer vad det handlar om som man ger sig in på?
Alltså tänk före och vid tveksamheter bör man väl undvika sådant och gärna diskutera med andra partivänner.

Eller är det så att det är sådant här man står för?
Avgör gärna själva.
Citera
2025-06-17, 15:33
Medlem
Onanikrems avatar
Nej, inte rent ideologiskt men de har dragit till sig diverse drägg och professionella demonstranter som åker land och rike runt för att limma fast sig på vägar, kasta färg och ha sig.
Citera
2025-06-17, 15:46
Medlem
Duvlorts avatar
Miljöpartister och vänstern brukar ofta vara lättmanipulerade får, så vi kanske inte skall döma de för hårt?
Citera
2025-06-17, 15:47
Medlem
De flesta miljöpartister är antisemiter.
Citera
2025-06-17, 16:45
Medlem
Naturligtvis framgår det inte i Expressens rapportering att demonstrationen tog avstånd från Sami Sulimans märkliga resonemang om Aron Verständig och Aron Etzler.
Citera
2025-06-17, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Bör man som politisk företrädare inte kolla upp lite mer vad det handlar om som man ger sig in på?
Alltså tänk före och vid tveksamheter bör man väl undvika sådant och gärna diskutera med andra partivänner.

Avgör gärna själva.

Tycker också att det är märkligt att så många folkvalda politiker bara ”råkar” gå på event arrangerade av antisemiter eller bara ”råkar” sprida antisemitiska konspirationsteorier. I det förstnämnda fallet kan jag visserligen tycka att det utgör en viss associationsskuldbeläggning att fördöma någon enbart p.g.a. samröre med antisemiter så länge personen i fråga förhållit sig sakligt men samtidigt blir det svårt att fördöma ett fenomen om man inte tydligt tar avstånd från det.
Citera
2025-06-17, 19:03
Medlem
triptykens avatar
Jag trodde det var värre för att vara ärlig.

Det antisemitiska var att under en tidigare demonstration så sa en talare från föreningen som organiserade det att Aron Verständig hade "makt att tysta en statsminister" och att judiska centralrådet var "livsfarliga".

... vi pratar alltså inte Flashbackska uttalanden utan klantig skit. Att Aron Verständig och Judiska Centralrådet kanske inte har tokigt mycket med den Svenska hållningen att göra är väl en sak och att överdriften var ett jävla klanteri men det är ett par klick bort innan man blottar vad som sagts för det är ju ingen stark medicin vi pratar om.
Citera
2025-06-17, 19:14
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Avgör gärna själva.

Tack för förtydligandet, och du har helt rätt. Det är bara löjligt att var med i nåt och sen skylla ifrån sig med "jamen, jag fattade ingenting". Och är man en känd politiker så är det "extremt löjligt", eftersom man förväntas ha någorlunda kontroll på var man är och vad man gör.

Men nu är det ju INTE alls det som det är fråga om. Tvärtom har du saxat in två meningar som ger helöt fel bild av vad det EGENTLIGEN var fråga om.

Vilket var att en av arrangörerna ska ha spridit "anti-judiska konspirationsteorier". Och de "anti-judiska konspirationsteorier" som ska ha spridits är att Aron Verständig, ordförande för judiska centralrådet, har såpass mycket makt att han kan "tysta en statsminister" och "avskeda en polisman".

Hemska saker! Nä, kom igen...

Jag har ingen aning om Aron Verständig kan "tysta en statsminsiter" eller få en polisman sparkad, men det är ett faktum att han försöker stämpla alla som kritiserar israel som "antisemiter". I det avseendet påminner han om KDs attackhund Måwe.

Men min åsikt är att de borde skämmas, om de som såpass framträdande funktionärer inte klarar av att se skillnad på "antisemiter" ("judehatare" på ren svenska) och "antisionister" (som kritiserar staten Israels agerande och ifrågasätter teserna om Stor-Israel).

Varför Helldén pudlade har jag ingen aning om, också det är löjligt. Hur fasen ska han kunna veta vad en av arrangörerna sagt (muntligen) under nåt tillfälle 1-2 veckor tidigare.

Allt det här är så hysteriskt woke så man blir triggad att rösta på SD. Fast när de gäller israel så är de förstås mest woke av alla, så det går inte heller... suck!
Citera
2025-06-17, 20:52
Medlem
Citat:

Avgör gärna själva.

Det bör man.

Det han sa var rätt i sak. Ur din länkade artikel.

"I talet fördömde han Israels premiärminister Netanyahus ”brutala folkrättsbrott såväl som Hamas fruktansvärda terrorattack”." Helt rätt gjort

"Han sa bland annat att ordförande för Judiska Centralrådet Aron Verständig var ”livsfarlig” och med makt ”att tysta en statsminister”. " Helt rätt och det är sant också.
Herr Verändig är en person som tror att bara för att judar är klassade som en minoritetsbefolkning i Sverige så ska de ha deras rättigheter vara fler och respekteras mer än andra svenskars rättigheter, dvs de som inte är judar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in