2025-01-29, 11:55
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Vilka är "de"? Det krävs behörighet för att logga in i journaler.

Ja. Exakt. Får patienterna alltid reda på vad sammanhållen journalföring innebär t.ex. ?

Jag har för mig att det krävs en mobil med en kamera eller i värsta fall en scanner för att kopiera information, det är sånt där som nördarna framför sina skärmar inte riktigt alltid förstår sig på.
Citera
2025-01-29, 11:59
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FindAway
T Lingwall? Vad är detta för ras? Ett generaläckel i mina ögon
Och jag tycker att Daniel borde få vara i fred med sina krämpor då jag anser att han är den ende som är född med ett mycket högt IQ i kungahuset.
Han skriver om alla i kungafamiljen, men Daniel är väl den som varit allvarligast sjuk och mer ovanliga operationer som transplantationer anses väl ha ett större allmänintresse.
Citera
2025-01-29, 12:00
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonitorLizard
Ja. Exakt. Får patienterna alltid reda på vad sammanhållen journalföring innebär t.ex. ?

Jag har för mig att det krävs en mobil med en kamera eller i värsta fall en scanner för att kopiera information, det är sånt där som nördarna framför sina skärmar inte riktigt alltid förstår sig på.
Så illa tror jag faktiskt inte att det är, eftersom det finns strikta sekretessregler inom sjukvården.
Citera
2025-02-21, 12:46
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Tack. OK, det ligger nåt i dina tankar. Det måste de ju vara medvetna om, eller är njure en evighetsmaskin jämfört med övriga kroppen?

Om inte så kanske det börjar bli dags att byta vartefter...
Kanske ligger det snart en annons på Blocket...?

"Njure från ung eller relativt ung person (högst 40 år) sökes till medlem av svenska kungahuset. Pris kan diskuteras. Endast seriösa svar beaktas. Osa margareta.thorgren@royalcourt.se".
Citera
2025-02-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonitorLizard
Nä visst, hade jag haft prinsens journal uppe på skärmen hade jag nog tagit en bild med min helt vanliga mobil.

Jag vet att det är flera led man måste tänka men till och med Guccikepsarna gör så när de sprider sina mordvideos för att slippa de digitala fingeravtrycken.

Sluta tramsa med mig.
Men har du uppe hans journal på din dator (jobbdator, du kommer inte in med privat) så loggas det att du varit där.
Citera
2025-02-25, 10:50
Medlem
Mogrens avatar
Sjuk eller inte. Daniel ser ut som om han vore kastrerad.
Citera
2025-04-09, 17:12
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Kemiskt kastrerad kanske? Jag har läst att män blir sterila av medicinerna mot avstötning som de måste äta varje dag efter transplantation.
Citera
2025-04-16, 13:24
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Tror ni att han ska operera bort vårtan på kinden eller är det något allvarligare?

https://www.svenskdam.se/kungligt/st...eckor/10786643
Citera
2025-04-16, 13:46
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:

Kolla ådrorna i tinningen .Dubbelpåsar under ögonen, grått och svullet ansikte. Undra hur Daniels fötter ser ut. Nej tom. Chris ser friskare ut iaf på det senaste fotot.

Båda de medelålders prinsessorna är glada, friska och hälsosamma, de är aktiva och reser runt. Deras trista karlar däremot ser väldigt gråa och trötta ut.
Senast redigerad av Arne Bajse 2025-04-16 kl. 13:57.
Citera
2025-06-17, 10:49
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Kolla ådrorna i tinningen .Dubbelpåsar under ögonen, grått och svullet ansikte. Undra hur Daniels fötter ser ut. Nej tom. Chris ser friskare ut iaf på det senaste fotot.

Båda de medelålders prinsessorna är glada, friska och hälsosamma, de är aktiva och reser runt. Deras trista karlar däremot ser väldigt gråa och trötta ut.
Jag tycker att han har åldrats väldigt snabbt, särskilt med tanke på hur sunt han sägs leva. På vissa foton tycker jag att han ser ut som om han äter kortison; då brukar man bli plufsig och få påsar under ögonen. Eller så har medicinerna mot avstötning en del ganska svåra biverkningar.
Citera
2025-06-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Jag tycker att han har åldrats väldigt snabbt, särskilt med tanke på hur sunt han sägs leva. På vissa foton tycker jag att han ser ut som om han äter kortison; då brukar man bli plufsig och få påsar under ögonen. Eller så har medicinerna mot avstötning en del ganska svåra biverkningar.

Hittade detta

Citat
” Vanliga biverkningar av immunosuppressiva läkemedel:
Ökad infektionskänslighet: Detta är en av de vanligaste och allvarligaste biverkningarna, då immunsuppression ökar risken för både vanliga och opportunistiska infektioner.
Gastrointestinala besvär: Illamående, diarré, kräkningar och aptitlöshet är vanliga biverkningar, särskilt av läkemedel som mykofenolatmofetil (MMF).
Neurologiska problem: Huvudvärk, tremor, yrsel och sömnsvårigheter kan förekomma.
Hudproblem: Vissa läkemedel kan orsaka hudutslag eller ökad känslighet för solen.
Leverskador: Vissa immunosuppressiva läkemedel kan påverka leverfunktionen och leda till förhöjda levervärden.
Njurskador: Långvarig användning av vissa immunosuppressiva läkemedel kan påverka njurfunktionen.
Blodtrycksförändringar: Både högt och lågt blodtryck kan förekomma.
Diabetes: Immunsuppressiva läkemedel kan öka risken för diabetesutveckling.
Viktuppgång: Vissa läkemedel kan leda till viktökning.
Humörsvängningar: Vissa patienter kan uppleva humörsvängningar eller depression.”
Citera
2025-06-17, 14:41
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Hittade detta

Citat
” Vanliga biverkningar av immunosuppressiva läkemedel:
Ökad infektionskänslighet: Detta är en av de vanligaste och allvarligaste biverkningarna, då immunsuppression ökar risken för både vanliga och opportunistiska infektioner.
Gastrointestinala besvär: Illamående, diarré, kräkningar och aptitlöshet är vanliga biverkningar, särskilt av läkemedel som mykofenolatmofetil (MMF).
Neurologiska problem: Huvudvärk, tremor, yrsel och sömnsvårigheter kan förekomma.
Hudproblem: Vissa läkemedel kan orsaka hudutslag eller ökad känslighet för solen.
Leverskador: Vissa immunosuppressiva läkemedel kan påverka leverfunktionen och leda till förhöjda levervärden.
Njurskador: Långvarig användning av vissa immunosuppressiva läkemedel kan påverka njurfunktionen.
Blodtrycksförändringar: Både högt och lågt blodtryck kan förekomma.
Diabetes: Immunsuppressiva läkemedel kan öka risken för diabetesutveckling.
Viktuppgång: Vissa läkemedel kan leda till viktökning.
Humörsvängningar: Vissa patienter kan uppleva humörsvängningar eller depression.”
Usch, det låter inte kul! Det kan inte vara lätt att ha ett jobb där man ska representera och ständigt se fräsch och pigg ut om man har sådana biverkningar. Jag antar att det inte är idealiskt för honom att vara ute i folksamlingar i förkylnings- och influensatider med tanke på att medicinerna försämrar immunförsvaret. En banal infektion kan få mycket värre följdverkningar för honom än friska individer. OK, en person behöver förstås inte drabbas av alla tänkbara biverkningar av ett läkemedel, men jag tycker att Daniel ofta ser trött och glåmig ut. Inte var han särskilt solbränd heller efter Brasilienresan förra hösten. Kanske är det ute nu att sola med tanke på de kända riskerna (Silvia är inte längre lika brun som hon var förr efter utlandsresor), eller så måste han undvika solen.
Senast redigerad av PrincessAnne 2025-06-17 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in