2025-06-17, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Så kanske det är.
Att de äntligen lyckades köpa sitt land och bli erkända som en självständig stat efter andra världskriget, får man ju ändå säga vara en bedrift.
Grannländerna verkar vara förtjusande glada med sina nya grannar.
Så fort risken ökar för självbestämmande över tillgångarna i regionen, då blir det garanterat krig eller regimskifte för utbrytarna. Utan Israels snabba agerande & närvaro, samt med uppbackning av Uk & Usa, så kanske det inte heller varit så hyfsat stabila oljepriser.
Är det en vara som kan påverka inflationen så är det energi, där är olja och gas fortfarande är avgörande.
Vem vet hur det sett ut annars?
Varför riskerar Israel sitt folk hela tiden, kan man ju undra ?
Min egen slutsats är tillgångarna på oljan är av yttersta vikt.

Det är sekter med offermentalitet på alla sidor.
Citera
2025-06-17, 12:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlusterBSverige
Och återigen slår inte detta hypokondriska raljerande från din sida om Carters photo ops med Hamasledaren hål på något av det relevanta dvs. Carters Israelvänliga gärning som president.

Han gjorde ett tafatt försök att vara Israelvänlig utan att mena det men det ledde inte till något. Palestinafaktionen har aldrig varit intresserad av fred och Arafat erkände det till Bill Clinton när Clinton frågade Arafat varför han sa nej till förhandlingarna han la fram.
Citera
2025-06-17, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Matrix finns ännu mer i Ryzzland/Kina/Iran än i Väst.

Liksom USA/EU ger bort Ukraina till Ryzzland menar du?

Varför jag hatar kvinnor får du gärna förklara.

För övrigt bemötte du inget av det jag skrev:

"De isolerar sig i ett islamistiskt helvete. De tvingar kvinnor att bära huvudduk. De är allierade med Ryzzland och Kina. De styr en del av de svenska gängen.

Att du träffat perser i Sverige som är trevliga säger absolut inget om Iran, perserna du träffat är sannolikt stora motståndare till regimen i Iran.

Saudiarabien och Dubai går mot harmoni med Väst, Iran mot krig med Väst. SÄPO har förhoppningsvis bra koll på er som sympatiserar med helvetesregimen i Iran."

Jag har egentligen redan bemött ditt ensidiga, enfaldiga, låginformativa dravel tidigare i tråden innan du ens skrev och postade hjärnrötan du nu tryckte iväg.

Jag sympatiserar inte med mullorna.

Matrix är en film.
Citera
2025-06-17, 12:12
Avslutad
USA och Iran har en väldigt komplex och problematisk relation som härrör från en mängd historiska händelser och samtida meningsskiljaktigheter, t.ex. den iranska revolutionen 1979, gisslandramat på den amerikanska ambassaden, fortsatt oro över Irans pågående kärnvapenprogram och landets regionala inflytande. Utöver sin inblandning i regionala konflikter (t.ex. Syrien och Jemen) använder Iran proxyarméer som Hamas för att destabilisera regionen och förstöra de försök som gjorts till långvarig fred mellan arabvärlden och Israel. Därutöver har USA avvärjt ett flertal misstänkta terrorattentat, inflytandeoperationer och cyberattacker från Iran.

Förmodligen är det även av betydelse att USA och Iran har fundamentalt olika politiska system och ideologier. Medan USA förespråkar frihet, demokrati och mänskliga rättigheter är Iran en islamistisk teokrati som nog gärna upprättat ett shiitiskt kalifat och därför ogillar USA:s stöd till Irans regionala rivaler.
Citera
2025-06-17, 12:15
Avslutad
Citat:
Jag har egentligen redan bemött ditt ensidiga, enfaldiga, låginformativa dravel tidigare i tråden innan du ens skrev och postade hjärnrötan du nu tryckte iväg.

Jag sympatiserar inte med mullorna.

Matrix är en film.

Du saknar alltså kapacitet att bemöta det jag skrev.

Nej tack till det islamistiska Iran som du sympatiserar med. Världen behöver inte islamism (alldeles oavsett vad man tycker om Israel). Regimen i Iran bör störtas.

Det var du som började babbla om Matrix.
Citera
2025-06-17, 12:16
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ja jag beskyller Väst för det. Det betyder inte att jag ursäktar Sharia regimer i vare sig Iran eller någon annanstans vare sig de i praktiken hjälptes till makten av Väst som i I Iran eller ej.

Både Väst och Putin hjälpte islamisterna som nu vill göra det obligatoriskt med Burkini på stranden till makten i Syrien nyligen.
Ok, då har du äntligen fattat vad jag menade. Läs nu mitt tidigare inlägg med denna nyinförskaffade förståelse och kom med ett svar.
Citera
2025-06-17, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Han gjorde ett tafatt försök att vara Israelvänlig utan att mena det men det ledde inte till något. Palestinafaktionen har aldrig varit intresserad av fred och Arafat erkände det till Bill Clinton när Clinton frågade Arafat varför han sa nej till förhandlingarna han la fram.

Tafatt? Carter ökade bland annat biståndet till Israel. Det gav många fjärilseffekter.

Och återigen så börjar du bara avleda med neurotisk, vinklad sionist-propaganda om att palestinier aldrig vill ha fred. Du är aldrig intresserad av en givande diskussion. Bara sånt här. Om och om och om igen harvar du saker som inte ens stämmer många gånger dessutom. För att du har sektmentalitet. Förlorar du ett argument så håller du tyst en stund innan du kliver in i nästa tråd och börjar harva samma skit igen som om ingen lyckats lära dig något. Helt vanvettig och tröttsam mentalitet. Men förväntad.
Senast redigerad av KlusterBSverige 2025-06-17 kl. 13:05.
Citera
2025-06-17, 12:22
Medlem
Drozds avatar
Av den enkla anledningen att Israel ser Iran som ett hot och Israellobbyn är extremt inflytelserik i USA (och även UK och FR). Därför också denna eviga skräckpropaganda mot Iran i media.

Israellobbyn har lyckats hetsa USA att gå i krig mot Irak, Libyen, Syrien, Libanon m.fl. tidigare, så nu återstår Iran.
Citera
2025-06-17, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Du saknar alltså kapacitet att bemöta det jag skrev.

Nej tack till det islamistiska Iran som du sympatiserar med. Världen behöver inte islamism (alldeles oavsett vad man tycker om Israel). Regimen i Iran bör störtas.

Det var du som började babbla om Matrix.

Tvärtom då jag redan bemött det. Men jag är också jävligt trött just nu och känner inte för att upprepa skit jag redan sagt för flera timmar sedan om och om igen.

Och återigen sympatiserar jag inte med mullorna.

Det är du själv som har "Escape the Matrix" I din signatur.
Citera
2025-06-17, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Av den enkla anledningen att Israel ser Iran som ett hot och Israellobbyn är extremt inflytelserik i USA (och även UK och FR). Därför också denna eviga skräckpropaganda mot Iran i media.

Israellobbyn har lyckats hetsa USA att gå i krig mot Irak, Libyen, Syrien, Libanon m.fl. tidigare, så nu återstår Iran.

Israel ser inte Iran som ett hot. Snarare nyttig idiot sedan 1979.
Citera
2025-06-17, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ronjaee
USA och Iran har en väldigt komplex och problematisk relation som härrör från en mängd historiska händelser och samtida meningsskiljaktigheter, t.ex. den iranska revolutionen 1979, gisslandramat på den amerikanska ambassaden, fortsatt oro över Irans pågående kärnvapenprogram och landets regionala inflytande. Utöver sin inblandning i regionala konflikter (t.ex. Syrien och Jemen) använder Iran proxyarméer som Hamas för att destabilisera regionen och förstöra de försök som gjorts till långvarig fred mellan arabvärlden och Israel. Därutöver har USA avvärjt ett flertal misstänkta terrorattentat, inflytandeoperationer och cyberattacker från Iran.

Förmodligen är det även av betydelse att USA och Iran har fundamentalt olika politiska system och ideologier. Medan USA förespråkar frihet, demokrati och mänskliga rättigheter är Iran en islamistisk teokrati som nog gärna upprättat ett shiitiskt kalifat och därför ogillar USA:s stöd till Irans regionala rivaler.

Mer envetet, enträget, envist, tjurskalligt, oändligt sionist-trollande strösslat med lite sockersöta fraser som frihet och demokrati.

Det är Iran och Israel som koordinerat med varandra sedan 1979 för att destabilisera främst Libanon, Syrien och Irak.
Citera
2025-06-17, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag förstår. Du återgår till ad hominem och svammel när man ger dig motstånd. Säg mig, är det inte bättre att du för en privat dagbok, om du nu ändå inte förmår att argumentera.

Jag förstår. Att avfärda mig som substanslös baserat enbart på vår meningslösa konversation trots det jag försökt bidra med i tråden (hypoteser mycket av det må tilläggas i efterhand ifall nu någon inbillar sig att jag tror att allt jag säger är en universal sanning ty det gör jag inte) är det enda du vill ha ut av mig.

Den här konversationen är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in