2025-06-17, 01:17
Medlem
buzzkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Det finns många länder vars människor jag vet att jag avskyr, men Iran är inte ett av dem. Mer eller mindre alla deras grannländer däremot..

Det finns många islamistiska diktaturer som är betydligt värre än Iran, både inrikes- och utrikespolitiskt. Var är krigshetsandet mot Saudiarabien? De är tio gånger värre än Iran på alla sätt.
Människor i väst hatar Saudiarabien också. Om det nalkas krig mot dem, så hade det nog hetsas lika mycket ska du se.
Citera
2025-06-17, 01:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Nyligen så fängslades en svensk (Johan Floderus) i Iran.

Sedan tidigare har även svensk-iraniern och läkaren Djalali blivit fängslad av Iran.

Den medialt ökände kriminella figuren Rawa Majid blev frisläppt av Iran och har enligt uppgift börjat jobba för Iran.

Sverige grep och dömde en iranie till livstid för folkrättsbrott som ska ha begåtts i Iran på 80-talet. Denna person användes i fångutväxling med Johan Floderus.

Många iranier i Sverige är politiska flyktingar och har negativ erfarenhet av regimen i Iran.

Säpo klassar Iran tillsammans med Ryssland och Kina som de största hoten mot Sverige.

Detta sammantaget bidrar till synen på Iran hos svenskar idag.

Han blev ju inte gripen utan anledning, utan för att han var misstänkt för brott som han skulle ha begått i Iran. Detsamma kan inte sägas om iraniern i Sverige, han blev dömd för något som han påståtts ha gjort i Iran på 80-talet, vilket är totalt rättsvidrigt och ingenting som svenskt rättsväsende ska ha någonting med att göra.

Citat:
In July 2022, the Iranian government released an official statement confirming the arrest of a Swedish national on espionage charges.[4][7][8] According to the Iranian Ministry of Information,[25][46] the apprehended person had already visited the country multiple times,[4][25] and was "under constant monitoring from [national] intelligence agencies".[25] In the same report, the Ministry accused the detainee of being in contact with other foreign and Iranian citizens who had previously been suspected of spying, as well as visiting Israel before their travel to Iran.

Fram tills Majid erkänner sig jobba för Iran så är det ingenting annat än en konspirationsteori.
Citera
2025-06-17, 01:24
Avslutad
Citat:
Han blev ju inte gripen utan anledning, utan för att han var misstänkt för brott som han skulle ha begått i Iran. Detsamma kan inte sägas om iraniern i Sverige, han blev dömd för något som han påståtts ha gjort i Iran på 80-talet, vilket är totalt rättsvidrigt och ingenting som svenskt rättsväsende ska ha någonting med att göra.

Fram tills Majid erkänner sig jobba för Iran så är det ingenting annat än en konspirationsteori.
Det stämmer att Floderus blev gripen som en hämndåtgärd för att kunna användas i fångutväxling mot iraniern som blev dömd för folkrättsbrott begångna på 80-talet.

Allt detta har haft väldigt mycket medial uppmärksamhet i Sverige och bidragit till bilden av Iran.
Citera
2025-06-17, 01:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Det stämmer att Floderus blev gripen som en hämndåtgärd för att kunna användas i fångutväxling mot iraniern som blev dömd för folkrättsbrott begångna på 80-talet.

Allt detta har haft väldigt mycket medial uppmärksamhet i Sverige och bidragit till bilden av Iran.

Jag tvivlar på att gemene svensk blir upprörd över att en diplomat blir gripen för spionagebrott, speciellt när det verkar finnas fog för det. Jag blir mer upprörd över att svensk domstol och kriminalvård lägger pengar på att fängsla utlänningar för påstådda brott de skulle ha begått i utlandet.
Citera
2025-06-17, 01:33
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Det finns många länder vars människor jag vet att jag avskyr, men Iran är inte ett av dem. Mer eller mindre alla deras grannländer däremot..
Det är fascinerande och skrämmande när någon påstår sig veta att de avskyr hela befolkningar. Vad bygger man det på? Vad som står i ett pass. Det är den sortens kollektiva skuld som gör världen farlig.

När det gäller Iran och till exempel Saudiarabien har du rätt i sak. Men skillnaden handlar inte om hur förtryckande de är, utan i graden av samarbete med väst.
Citera
2025-06-17, 01:50
Medlem
Puffgeckos avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Vad har Iran gjort Europa eller USA? När har de hotat oss? Hur många terrordåd har utförts i väst med någon som helst koppling till Iran eller iranier? Inga som jag känner till, och definitivt färre än vad andra länder i regionen har gjort. Inklusive israeler, men de är hur älskade som helst, speciellt i USA.

"De är religiösa extremister" - Jaha och? Det är de flesta arabländer, men till skillnad från Saudiarabien mfl så bygger inte Iran moskéer i Sverige. Dessutom var det väst som tillsatte dessa religiösa extremister till att börja med.

"De har/försöker skaffa kärnvapen" - Jaha, och? Det har Pakistan (där kan vi snacka riktig terrorstat) och Israel också. Israels säkerhetstjänst mördade dessutom med hög sannolikhet en amerikansk president när han försökte förhindra dem från att skaffa kärnvapen, men ingen i USA krigshetsar mot Israel för det.

USA och Israel har inte rätt att bestämma vilka som ska ha kärnvapen, i synnerhet inte när de själva har det.

Dessutom så gillar inte jag blattar, men iranier/perser är helt klart de mest vettiga blattar jag har stött på. De är definitivt mer civiliserade än någon av deras grannar, och Persien är en av de äldsta länderna som existerar.

Varför hatar Trump Iran? Är det bara för att han älskar Israel/judar eller finns det någon annan anledning?

"Vad har Iran gjort Europa eller USA? När har de hotat oss? Hur många terrordåd har utförts i väst med någon som helst koppling till Iran eller iranier? Inga som jag känner till, och definitivt färre än vad andra länder i regionen har gjort."

Asså nu trollar du?

https://www.state.gov/reports/country-reports-on-terrorism-2021/iran/
Citera
2025-06-17, 02:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Puffgecko
"Vad har Iran gjort Europa eller USA? När har de hotat oss? Hur många terrordåd har utförts i väst med någon som helst koppling till Iran eller iranier? Inga som jag känner till, och definitivt färre än vad andra länder i regionen har gjort."

Asså nu trollar du?

Det mesta av det där rör ju det Iran hållt på med i Mellanöstern.

Det ni sionist-troll inte vill att folk ska inse är att ni installerade mullorna en gång i tiden för att kunna tända eld på främst Irak, Syrien och Libanon. Nu är dessa länder grushögar och Israel blomstrar tack vare att Brzezinski avsatte Shahen. Nu har mullorna snart spelat ut sin roll och byts snart ut som Assad blev när denne också hade uppfyllt sina uppgifter åt Israel.

Putin ger bort Iran till Israel/USA.
Senast redigerad av KlusterBSverige 2025-06-17 kl. 02:14.
Citera
2025-06-17, 02:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Puffgecko

Asså nu trollar du?

Är du dum i huvudet?

Citat:
Designated as a State Sponsor of Terrorism in 1984, Iran continued its support for terrorist-related activity in 2021, including support for Hizballah, Palestinian terrorist groups in Gaza, and various terrorist and militant groups in Iraq, Syria, Bahrain, and elsewhere throughout the Middle East.

Vad har det med väst att göra?
Citera
2025-06-17, 02:29
Medlem
IceEyess avatar
Problemet är Irans destruktiva styre.

Förr så var relationen mellan Israel och Iran för övrigt relativt solid med genuina handels- och kunskapsutbyten. Iran var väl dessutom en av de första muslimska länderna att erkänna Israel som stat.

I samband med revolutionen 1979 så försämrades relationen flagrant.
Citera
2025-06-17, 02:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes

Förr så var relationen mellan Israel och Iran för övrigt relativt solid med genuina handels- och kunskapsutbyten. Iran var väl dessutom en av de första muslimska länderna att erkänna Israel som stat.

Okej men vad har de gjort mot Europa/USA? Jag skiter i om de tvingar sina kvinnor att bära slöja. Det gör de flesta muslimska länder.
Citera
2025-06-17, 03:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det är fascinerande och skrämmande när någon påstår sig veta att de avskyr hela befolkningar. Vad bygger man det på? Vad som står i ett pass. Det är den sortens kollektiva skuld som gör världen farlig.

När det gäller Iran och till exempel Saudiarabien har du rätt i sak. Men skillnaden handlar inte om hur förtryckande de är, utan i graden av samarbete med väst.

Nej, det handlar om graden av samarbete med Israel.

Jag vet att jag avskyr exempelvis somalier och zigenare då jag har haft oturen att stöta på sådana i Sverige, och jag baserar avskyn på deras beteende.
Citera
2025-06-17, 03:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes

Återigen så är detta inte riktigt hela bilden av vad som pågick i synnerhet mot slutet av Shahens tid vid makten. Det har jag redan gått in på närmare i andra inlägg.

Relationen mellan Iran och Israel efter 1979 på i synnerhet 80-talet under Iran-Irak kriget var väldigt mångsidig. Och så sent som på 2000-talet understödde Iran USA:s invasioner av Afghanistan och Irak.

Mycket av det här är inte vad det sett ut att vara. Och är det fortfarande inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in