Citat:
Ursprungligen postat av
deLuze
Min teori är att de iranierna som flydde är just sådana som hade behövts på plats för att verkställa en revolution, men att de har varit för framgångsrika i sina värdländer för att ha tillräckligt med incitament att åka tillbaka och kämpa för sitt "gamla" hemland. De vill inte flytta tillbaka. De har de bra där de är.
Detta kan man kontrastera mot min frus folkgrupp, där de gamle också fördrevs från sitt hemland men de hamnade i flyktingläger i grannlandet - och de fick aldrig några riktiga "liv" på det sättet - och arbetade således oförtrutet för att kunna återvända, och när tillfälle gavs gick de tillbaka över gränsen och slog dem som kört ut dem två generationer tidigare.
Det är så det brukar bli, oftast är det de med pengar och annan större makt som flyr först samt dessutom lyckas skapa sig ett bättre liv i diasporan. Dessutom flydde de allra flesta runt revolutionen som var för ca 40 år sedan, så de allra flesta känner sig mer svenskar eller amerikaner än vad de gör iranier idag. Framförallt andra, och även tredje, generationen.
Skulle inte förvåna mig dock om det blir några hemflyttningar när det har blivit förändring och mullorna är nere. Men allra flesta skulle nog stanna kvar i sitt värdland eftersom de har blivit så pass assimilerade i sina nya hemländer.
Det är även splittringar och grupperingar inom diasporan också, allt från kommunister till rojalister och allt däremellan.
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Sirenerna ljuder i Israel nu men troligtvis är det väl återigen ett fåtal missiler som når fram
Inte längre slutade för stund sedan.