2025-06-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Israel flyger igenom och har använt länderna för att mellanlanda, tanka osv.

Irans drönare flyger igenom länderna. De ballistiska flyger upp utanför atmosfären och sen in över Israel igen.

Israel har tankplan, dom behöver inte mellanlanda . Något som inte iran har till ägo.
Citera
2025-06-16, 23:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Väl skrivet. Det fanns en gång ett helt annat Iran. Det hade kunnat vara ett av Mellanösterns bästa länder. Istället är det fast i en korrumperad diktatur under mullorna.

Jag hoppas att så många exiliranier som möjligt återvänder när röken lagt sig. Avsluta jobbet och bygg upp ert land igen.

Ingen normal iranier lämnar Swedenistan oavsett om det sker en regim skifte i de vita ariernas hemland (Iran).
Citera
2025-06-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Det är en viktig aspekt. Detta krig består av två vidriga sidor. Dels islamisterna med sin terror och dels israelerna som tror sig vara ”det utvalda folket”.

Israelerna uppträder dock mer civiliserat och är lättare att sympatisera med.

Jag tycker inte det är mer civiliserat. De har militär och vapen som gör att de kan föra krig civiliserat. Men i judars ögon är judar alltid mer värda än alla andra. På ett rent objektivt plan. Och det är inte civiliserat. Muslimerna r förvisso usla på att föra propagandakrig. Det är svårt att gilla muslimer då de beter sig extremt efterblivet. Tyvärr sant.
Citera
2025-06-16, 23:38
Medlem
Det var fukt i krutet idag verkar det som.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ingen större del. Senaste opinionsundersökningen jag läste var den israeliska Likudregeringen mer populär i Iran än den iranska regeringen. Netanyahu har säkert en politisk framtid i Iran när han blir avsatt i Israel.

Ja, Iran och Israel har haft goda relationer i 2500 år innan 1979. Enligt Toran (gamla testamentet) var det ju den persiska kungen Kyros den store som befriade judarna från den babylonska fångenskapen (Esra 1:1–4, 2 Krönikeboken 36:22–23.). Den judiska högtiden Purim firas till den persiska drottningen Ester ära som levde ca 100 år senare, troligtvis runt 480 f. Kr. Hon övertalade sin man, kungen att inte lyssna på sin rådgivare som propagerade för att judarna skulle tvingas lämna persiska riket.

Under 2500 år hade Iran den största judiska befolkningen utanför Israel. De åtnjöt full frihet under sista Shahen av Iran. Men efter att mörkermännen tagit över 1979 har 90% av Irans judar flyttat till Israel, USA och Europa; endast ett tiotusental finns kvar.
Citera
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Får jag fråga är du Rozbeh Parsi, du verkar ovanligt insatt inom ämnet?

Rozbeh Parsi må vara vältalig men han anses vara en förrädare av det iranska folket i de royalistkretsar som jag umgås.

Det finns en anledning till att han inte arbetar inom UI längre.

Den propaganda som bröderna Parsi bedriver är väl synkad med den Islamiska republikens narrativ.

Efter Israels precisionsattacker mot bland annat IRGC toppar, som krävde månader (om inte år) att förbereda av mossad agenter som mödosamt infiltrerat civilia och militära installationer, sitter Trita i Al Jazeera under den gångna helgen och spyr galla över Israel.

Detta var t.o.m. lite för mycket för mig att svälja i en stund av total seger, eufori och tacksamhet mot Israel.
Fast jag sedan länge redan visste vad dessa bröder gick för...

Det finns inte på kartan att Iransk patriot hade gjort detta när det här är precis vad iranier har drömt om i 47 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Tack för svar

Tack för info. Har USA kvar typ baser i Irak? Får judarna låna dom?

Vem förser Israel med vapen?
Hur stor kapacitet har Israel militärt?
Många vapen gör Israel själva Israel är en av världens största vapen exportörer med 14.8 miljarder dollar i exportvärde det kan jämföras med sveriges 2.9 miljarder dollar.

Israel har enorm militär kapacitet
Stridsvagnar 1300 Merkava i olika varianter
Stridsfordon 7000+ i olika varianter
350 f16
75 f15
45 f35
Plus att flygvapnet anses vara ett av dom bästa i världen.
Mycket saker har dom utvecklat själva som f16 är upgrade till Israel standard
Israels militär är mycket bra och det ser vi idag iran hade ingen chans
Citera
2025-06-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Förutom det där snacket att svenskar skulle betraktas som kackerlackor, så har du delvis rätt. Det israeliska parlamentet har sin beskärda mängd av dårar, precis som vi i Sverige har tex vissa individer inom V och MP.

Men vi skall inte öra misstaget att räkna Bibi till dessa - visst han är hårdför, viker inte ner sig, har ett mått av hämdlystenhet etc etc. Men den dag Israel sätter en mjuk vänsterfigur att ta ansvar för landet så är det slut. Israel är under konstant attack från galna islamister, den dag du svarar med att bjuda på fika så är Israel historia.

Du är goyim absolut inget annat i en äkta judes ögon. Tro inget annat.

För att vara ett land som ständigt är under attack så är det lustigt att Israel i samtliga fall är anfallande part. Judarna är extremt duktiga på propaganda. Men Israel är i samtliga fall den anfallande parten i sina konflikter men lyckas likväl utmåla sig som under attack. Skickligt onekligen.
Citera
2025-06-16, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tycker inte det är mer civiliserat. De har militär och vapen som gör att de kan föra krig civiliserat. Men i judars ögon är judar alltid mer värda än alla andra. På ett rent objektivt plan. Och det är inte civiliserat. Muslimerna r förvisso usla på att föra propagandakrig. Det är svårt att gilla muslimer då de beter sig extremt efterblivet. Tyvärr sant.

Men vänstern gillar ju muslimer, trots att de beter sig efterblivet. Tja, lika gillar lika, så kan det vara. Tor att du slog huvudet på spiken här!
Citera
2025-06-16, 23:41
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla

Alla judar är inte sionister och alla muslimer är inte islamister. Men både Israels och Irans nuvarande regimer är tyvärr extremister. Det kommer aldrig bli fred i Israel så länge Netanyahu, Ben-Gvir och Smotrich styr.
Citera
2025-06-16, 23:41
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
De fanns där när Iran började ta över. I takt med att USA dragit sig ur Irak har Iran ökat aktiviteterna. Jag tror inte att Iran skulle ta en fight med USA över några baser.
Nej och just nu klarar inte Iran av att ta nån fight med någon. Deras storhetstid i området är över.
Citera
2025-06-16, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det var fukt i krutet idag verkar det som.

Jäpp, och nu blåste de faran över i Israel verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in