Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Jag tror inte du förstår det internationella spel som pågår. Iran har efter det första kaotiska dygnet gått in för att framstå som "villig att förhandla", "söka en diplomatisk lösning", "inte aktivt söka krig med USA" och generellt framstå som den vuxna i rummet.
Nu valde Iran att "måttligt" skjuta tillbaka mot Israel, med ett trettiotal missiler istället de 150-200 de kunde ha avfyrat i en salva. Det spelar ju ingen roll NÄR man skjuter sina missiler, om det var igår, om det idag eller om det är imorgon, de gör ju samma skada hur som helst. Men på det här sättet framstår Iran igen i total kontrast till det krigsgalna Israel, som trots inledande löften om att enbart angripa iranska kärnvapenanknutna anläggningar nu hejvilt attackerar tv-studion, den iranska huvudstaden och infrastruktur för fossila bränslen. Bland annat.
Jag påstår förstås inte att de iranska mullorna skulle vara sansade och måttliga, bara att Iran just nu spelar det internationella spelet betydligt bättre än Netanyahu. Utan att det egentligen kostar Iran nånting. Det nationella stödet för den iranska regimen stiger nu i princip med varje civil iranier som Israel dödar eller skadar, och t.o.m. Israels närmaste bundsförvant USA är kraftigt kluven när det gäller möjligheten att själv gå med i kriget (i själva verket är 69% av USA emot att USA ska gå med, och hela 64% av republikanerna). Iran har allt att vinna på att framstå som sansad och fredsvillig part...
Inte kostar Iran någonting? Dom har fått flera stora oljefält bombade, i princip hela deras militära ledning dödade, stora delar av kärnvapen programmet skadat, nästan hälften av deras missil avfyrningsramper förstörda, missillager bombade osv osv.
Om Iran hade förmågan att orsaka riktig strategisk skada på Israel hade dom gjort det vid det här laget. Nu handlar det om att Israel slog till först och hårt - precis som dom gjorde mot Hizbollah september 2024. Hizbollah lyckades till en början skicka lite missiler in i Israel och skada civila, men efter några dagar hade Israel förstört den kapaciteten hos Hizbollah.
Vi ser en liknande process nu verkar det som. Iran började med att skjuta hundratals missiler och lyckades orsaka en del förstörelse och skada bland civilbefolkningen i Israel. Israel har sedan dess förstört mer och mer av deras kapaciteter. Irans senaste fem salvon var mycket små och blev därför alla i princip helt stoppade.
Jag minns att exakt samma "cope" sades när Hizbollahs militära ledning + missillager/avfyrare blev sprängda. "De sparar på sina riktiga stora missiler, dom spelar bara ett politiskt spel, dom inväntar Iran.. osv osv". Tills Hizbollah till slut kapitulerade.
Sanningen är att Iran är på väg att förlora sin förmåga att skada Israel. Om den inte redan är borta.
Förväntar mig fortfarande några till ordentliga missil-salvon från Iran, men om max 2-3 veckor är det helt kört för dom i denna takt.