Citat:
Ursprungligen postat av
deLuze
Jag tror det är önsketänkande från deras sida. Vi såg ju under slöjupproren att det inte finns någon som kan träda fram som en oppositionsledare.
För att en revolution ska kunna ske, krävs en organisation, det krävs ett ledargarnityr och det krävs att diasporan är beredd att åka tillbaka och slåss. De iranierna som säger sådär - de sitter med sina bekävma liv i västvärlden; inte fan är de beredda att stänga tandläkarkliniken och åka tillbaka till det jävla getingbot.
Jag kan ha fel, men det är i alla fall min känsla för situationen
Det är sant, Iran har haft flera uppror som regimen har slagit ner med fullkraft. Problemet är att den iranska oppositionen är otroligt splittrade och finns i många grupperingar plus att man fängslar, torterar samt mördar alla de kan komma åt som utgör en fara ,eller har en maktbas, som kan ta makten ifrån mullorna.
Med det sagt så är det en stor majoritet som inte stöttar regimen alls, tror senaste undersökning så låg det på ca 70-80% som
inte stöttar den Islamiska republiken Iran. Och de som stöttar är någonstans mellan 15-25%. Så det finns en stor majoritet som vill ha förändring och reformer i Iran, men de har inte medlen för att göra en förändring.