2025-06-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmuskler
Får hoppas att alla iransimpar på Flashback sticker nu

Det är ju verkligen patetiskt hur dom suger av mullorna dessa Iran-simpar, haha.
Citera
2025-06-16, 23:02
Medlem
Halte Haralds avatar
Kan någon förklara hur det går till? Länderna delar inte gräns. Mellan dom ligger Irak/Jordanien/Syrien, hur fan beskjuter dom varandra? Flyger raketerna över länderna mellan eller hur fan bär dom sig åt?

Mvh
Den dumme
Citera
2025-06-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Jag tror inte det. Jag frågade ChatGPT om ifall det fanns några bunkerbomber som kan penetrera ner till 90 meter och enligt den så är den bomb som kan penetrera djupast Massive Ordnance Penetrator (MOP), som kan ta sig ner 60 meter. Det enda som kan penetrera djupare är kärnvapen

Om detta stämmer - och det rimmar väl med vad jag sett vissa andra kommentarer säga - så visste israelerna från början att de inte skulle kunna bomba kärnbunkrarna, vilket innebär att det inte kan ha varit det verkliga krigsmålet (förutsatt att detta är nödvändigt för att slå ut kärnkapaciteten, såklart). Då måste målet istället ha varit att få till ett regimbyte i Iran, vilket de flesta nog inser, om man inte är hängiven åt önsketänkande, förmodligen inte kommer ske ... men det är en annan diskussion...

Det går att flyga fram mer än en bunkerbuster i taget. Men.. resultatet kan bli katastrofalt för en hel region.

Att förstöra infrastrukturen ovan mark och en bit ner kan vara tillräckligt bra, för tillfället.

Regimbyte är nog inte någon hög prioritet, Israel klarar såklart inte det själva eller ens med USA’s hjälp.

Kan man däremot pressa regimen riktigt hårt så kan man även få dom att självmant riva alla kritiska anläggningar under översyn av världssamfundet.

På det sättet skulle Khamenei även kunna rädda livet på väldigt många iranier.
Samtidigt skulle det ju kunna innebära att dom många miljoner människor som lever under den iranska terrorregimens piska i Mellanöstern skulle kunna få ett bättre liv.

Inte för att du bryr dig om svältande barn i Jemen enbart för att dom är muslimer som plågas av andra muslimer, men ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det där är tydligen intagna från ett drogrehabiliteringscenter. Det ska man tydligen kunna se på de ljusblå pyjamasliknande dräkterna, samt att männen vandrar mycket fridfullt på rad utan att hindras av vakter eller polis.

Iran är det land i världen som kanske har flest heroinmissbrukare per capita. UNHCR ger siffror på ca 10 procent av befolkningen (de flesta röker skiten).

Den iranska regimen har diverse rehab-program för att försöka stävja detta.

En israelisk raket träffade centret och slog ut elen. Patienterna passade då på att avvika och personalen bestämde sig för att låta detta ske.

Jag är ganska säker att UNHR har fel siffror. De andra studier som har gjorts talar om runt 2.5 procent och det är groteskt. Det började med det förra stora kriget Irak-Iran kriget. Krig verkar producera missbruk. När jag var i Vietnam träffade jag på flera på vietnamesiska veteraner som gick på opiater. De fick det utskrivet av staten. Du har samma problem i USA. När det gäller Iran så är det säkert inte roligt att vara granne med storproducenter.

Du ser lite av samma sak i Israel. Där är det många ex-värnpliktiga som börjar när de är ute och reser efter värnplikten, då ofta i Indien. Israel har haft specialchartrade plan för hämta hem israaeliska missbrukare i Indien.

Så vi får se vilka effekter detta krig får. Jag kan tänka mig att vi får fler missbrukare och folk med mentala problem i båda länderna. Israel har säkert bättre resurser för ta hand om dessa problem.
Citera
Medlem
Rätt så bra kanal som delvis förefaller visa ocensurerade livesändningar från Israel, särskilt Tel Aviv:

https://www.youtube.com/watch?v=JtPk64mby0g
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-06-16 kl. 23:06.
Citera
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Jag tror det är önsketänkande från deras sida. Vi såg ju under slöjupproren att det inte finns någon som kan träda fram som en oppositionsledare.

För att en revolution ska kunna ske, krävs en organisation, det krävs ett ledargarnityr och det krävs att diasporan är beredd att åka tillbaka och slåss. De iranierna som säger sådär - de sitter med sina bekävma liv i västvärlden; inte fan är de beredda att stänga tandläkarkliniken och åka tillbaka till det jävla getingbot.

Jag kan ha fel, men det är i alla fall min känsla för situationen
Det stämmer nog, tyvärr.
Citera
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Kan någon förklara hur det går till? Länderna delar inte gräns. Mellan dom ligger Irak/Jordanien/Syrien, hur fan beskjuter dom varandra? Flyger det över länderna emellan eller låter hur fan gör dom?

Ja, det flyger ibland ner lite raketer i både Irak och Syrien när de skjuts ifrån Iran.
Citera
2025-06-16, 23:04
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
De behöver ju heller inte varna, IDF har koll på när det är ‘incoming’.

Men nu är vi ju i ett läge där vi kanske alla skrattar ihjäl oss, Iran har hotat med att just denna natt hålla den största attacken hittills. Men hur många missiler tror vi de får iväg - kanske ett tiotal, max?
Spänningen är oooliiidliiig som Peter Harrysson brukade säga.
Själv har jag jävligt svårt att se att Iran har nåt att komma med nu?
Citera
2025-06-16, 23:05
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Kan någon förklara hur det går till? Länderna delar inte gräns. Mellan dom ligger Irak/Jordanien/Syrien, hur fan beskjuter dom varandra? Flyger raketerna över länderna mellan eller hur fan bär dom sig åt?

Mvh
Den dumme

Israel flyger igenom och har använt länderna för att mellanlanda, tanka osv.

Irans drönare flyger igenom länderna. De ballistiska flyger upp utanför atmosfären och sen in över Israel igen.
Citera
2025-06-16, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Iran har skickat av robotar vad det har. Nu är det slut. Nu är det fritt fram för Netanjahu att prickbomba ut iranier som han gjort och gör i Gaza och i Libanon, att prickskjuter ner araber i Syrien, på västbanken.

Och en sån här som den lång-örade massmördaren tiger svenska regeringen om - Kristersson, Busch och Åkesson.
Dom vill inte regera mer än en mandatperiod. Eller tror dom inte att deras väljare kan tänka?

Ha ha, ditt lilla hjon, det är inte Nettan som är massmördare det är alla de andra du nämner.
Citera
2025-06-16, 23:06
Medlem
Det är bara USA som har dom och än så länge vill inte Trump ge sig in allt för mycket i detta vad jag förstår.
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Var är alla B2r då? Jag antar att de helt enkelt kan flyga ToR från USA. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-06-16, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Jag vill rikta ett stort tack till Israel, IDF och premierminister Netanyahu för deras insatser och support för det iranska folkets kamp mot den Iranfientliga Islamiska Republiken.

Och för er som undrar hur man i all sin dar kan stödja Netanyahus anfall mot Iran, läs.

Majoriteten av vanliga medborgare, dvs. de utan sina landsmäns blod på händerna eller sina landsmäns stulna pengar på fickan, firar Israels anfall.
Det skålas på hustaken, spontana fester anordnas på gator och i tunnlar.
Människor skriker ut sin vrede från fönster och balkonger mot mullorna som försatt dem i denna situation.

I 47 år har iranier stått ut med mullornas efterblivna form av islam, landets ekonomi är ett skämt, kvinnor är andra klassens medborgare, mullornas inkompetens, plundring och skandaler har avlöst varandra sedan den så kallade revolution 1979.

En revolution orkestrad av islamister, vänsterspack med stöd från sovjet och MEK.
Allt övervakad av USA, Carter och general Huyser som under sin resa till Tehran klargjorde Amerikas ståndpunkt i frågan och bad Shahens generaler att inte revoltera mot Khomeini som lovat väst guld och gröna skogar, men framför allt, stadiga leveranser av olja.
Till skillnad från Shahen som i slutet höjde priset på olja och fick hela västvärlden vrede emot sig.

Visst är det lustigt hur man både kan bli kallad västs knähund och patriot, beroende på vem som skriver artikeln....

När Khomeini kom tillbaka till Iran, genomled alla som var något och kunde något från Shahens styre skenrättegångar och avrättades. Iran har sedan dess varit föremål av en brain drain utan dess like.
De enda som premieras är mullorna och deras hantlangare.

Ingen vettig människa vill bo i ett land som gick från att vara mellanösterns Japan till att bli områdets Nordkorea.

Mullorna har genom åren visat sig vara barbarer och blodsugare av rang.
Ungdomar som protesterat för lite mer frihet har medvetet blivit förblindade av mullornas styrkor som specifikt riktat gevärskotten mot ögonen på folk. Det finns hundratals berättelser och vittnesmål på detta.

Det iranska folkets pengar har investerats överallt förutom i Iran.
Hamaz, Hizbollah, Houti och Assad har badat i mullornas stulna pengar.

Det rapporteras titt som tätt kring tonvis med guld som spårlöst "försvunnit" från iranska banker.
Miljoner fat med olja i lastbilskaravaner har lämnat landet, sålts och ingen vet var stålarna tagit vägen.
Den avskedade finansministern i Pezeshkians regering hann vräka ur sig en och annan sanning innan han lämnade talarstolen för sista gången härommånaden.

Grundvattnet och enorma sjöar har torkat ut tack vare mullornas totala inkompetens och brist på vettig miljöpolitik.

Mullornas Tehran lyckades i april i år med bedriften att säkra 1a platsen över värsta luftkvaliteten i världen.

Från år 1848 fram till 1979 sjönk den iranska rialens värde mot den amerikanska dollarn 10 faldigt, från 7 rial till 70 rial.
Från revolution 1979 fram till idag, 2025 har rialen sjunkit 14 000 faldigt mot dollarn 🫣
Iran genomgår varje dag plundring i olika former utan dess like.

Mullornas barn flashar med dyra lyor och bilar på Instagram.
De bor i lägenheter som får våningar på Östermalm att likna ladugårdar.
De har medborgarskap i USA, Kanada, Tyskland, UK och gnider det i ansiktet på sina landsmän.

Summan av allt detta är att vanligt folk i Iran känt sig totalt bortglömda och lämnade åt sitt öde i Iran.

Inget västerländskt land (eller österländskt för den delen) har aktivt visat sitt stöd till det iranska folket genom åren, mer än ett par individer som klippt av ett par hårtussar när Mahsa-protesterna var "coolt" att samla politiska poäng på.

Plötsligt dyker Netanyahu upp och pulvriserar allt som folket hatat och hatar, det som förtryckt dem genom åren, de som stöttat mord på iranska ungdomar och deras frihetskamp, de som plundrat landet och sett till att Iran förvandlats till Pariah och isolerats från världssamfundet.
IRGC, sedah & sima (den statliga median), genomkorrupta politiker med mera är förvandlade till aska tack vare IDF.

Stödet för Reza Pahlavi II har exploderat och växer för var dag.
Många minns irans ekonomiska och kulturella guldålder under Shahen och premiärminister Hoveydas tid. Iran är ett av få länder som längtar efter en framtid som är baserad på det förflutna.

I Israel bor det drygt 200 000 judar med iranska rötter. De har en viktig röst i landet och har i årtionden aktivt kämpat för ett regimskifte i Iran. Nu är stunden kommen.

Den största frågan av dem alla som går het just nu inom Iran och bland iranier i diasporan är:

Er önskan är uppfylld, Israels attack mot den Islamiska Republiken är ett faktum.
När ska ni själva resa er och avsluta jobbet en gång för alla?

Bra skrivit. Jag önskar det iranska folket all välsignelse och hoppas verkligen de tar tillfället i akt att revoltera och hjälpa till att störta mullorna helt nu en gång för alla.

Frågan är bara hur stor del av befolkningen som hjärntvättats av islamisterna under dessa år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in