• 1
  • 2
2025-06-16, 00:26
Medlem
ursprungligens avatar
Vad är det för subkultur som hänger upp varandra med krokar i ryggen?

Är det något fel på dricksvattnet i Umeå?

https://www.expressen.se/nyheter/sve...okar-i-ryggen/

Citat:
Polisen larmades på söndagen ut på ett udda larm, rapporterar Västerbottens-Kuriren.

Flera personer hängde upp varandra i luften genom krokar rätt in i köttet.

– Det är bland det sjukare jag varit med om, säger ett vittne till tidningen.
-----
Till Västerbottens-Kuriren uppger polisen på söndagskvällen att man skulle åka till platsen för att ”se till att allt är frivilligt”.

– Eftersom att vi har fått samtal om det och det verkar vara ett avvikande beteende som allmänheten reagerat på så åker vi dit och kontrollerar det. Det är oklart om det kommer bli något ärende, säger ett regionledningsbefäl till tidningen.

Vad är poängen med detta och hur vanligt är det?
Citera
2025-06-16, 00:30
Medlem
ursprungligens avatar
Är det en vågad gissning att någon form av droger är inblandade för att klara smärtan bättre?
Hur smärtsamt är det?
Har någon här på FB provat själva?
Vad är poängen?

Citat:
Det var under söndagseftermiddagen som polisen fick samtal om något uppseendeväckande i stadsdelen Umedalen i Umeå.

Enligt inringaren var det en grupp personer som hängde upp varandra i luften, genom att fästa krokar i köttet på ryggen. Det rapporterar Västerbottens-Kuriren, som också har pratat med en person som körde förbi platsen.

– Det är bland det sjukare jag varit med om. I närheten av gropen på Umedalen är det ett gäng som hissar upp varandra i krokar som man fäster direkt i köttet i ryggen, säger personen till tidningen.
Citera
2025-06-16, 00:35
Undrade vad det kallas, har sett det förut

Hook suspension

Så nu vet ni vad ni kan googla bilder på
Citera
2025-06-16, 00:38
Medlem
Jungman-Janssons avatar
100% en sexgrej.
Och trodde att sådant skulle vara olagligt i det här landet oavsett hur frivilligt det sker? Har för mig att det hänt tidigare med extrema bdsm:are som blivit grova misshandelfall trots samtycke men kanske minns fel?
Citera
2025-06-16, 00:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SethPutnam
Undrade vad det kallas, har sett det förut

Hook suspension

Så nu vet ni vad ni kan googla bilder på

https://en.wikipedia.org/wiki/Suspen..._modification)

Citat:
Body suspension has historically been practiced by different cultures around the world. The Thaipusam festival, celebrated by the Tamil Hindu community on the full moon in the Tamil month of Thai (January/February), features body suspension.[3] The Charak Puja, a Hindu folk festival in honour of the god Shiva or Dharmathakur, also features body suspension.[4]

In North America, the Okipa ceremony - which includes piercing and suspension - has been a major part of Mandan religious life. This ceremony of the Plains Indians tribe first became known outside the tribe in 1832. This complex ceremony about the creation of the earth was glimpsed, and then aspects of it depicted for a non-Native public, by painter George Catlin. The piercing and suspension is only one part of the Okipa ceremony.[5]

Modern-day suspensions, as performed by non-Natives, are influenced by the Modern Primitivism movement and based on imitations of Catlin's artwork [6] combined with the experimental creations of fellow performance artists. Artists involved in creating modern suspension experiences include Allen Falkner, who first introduced suspension as a secular activity; the researcher Stelarc, who performed suspensions in the 70s and 80s, including hanging himself between skyscrapers, Fakir Musafar (Roland Loomis), and singer Miguel.[7]

Ja, ingen högoddsare direkt att detta skulle bli populärt i Umeå.
Citera
2025-06-16, 00:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
100% en sexgrej.
Och trodde att sådant skulle vara olagligt i det här landet oavsett hur frivilligt det sker? Har för mig att det hänt tidigare med extrema bdsm:are som blivit grova misshandelfall trots samtycke men kanske minns fel?

Det verkar förkomma i icke sexuella kontext också.

Svårt att säga dock vad det hela ska vara bra för?

Vila benen lite?
Citera
2025-06-16, 00:48
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar förkomma i icke sexuella kontext också.

Svårt att säga dock vad det hela ska vara bra för?

Vila benen lite?

Oh en polare till mig höll på med det och jag tänkte väl samma som du att det var nån BDSM pryl men som hon beskrev det är det att när all hud liksom "Lyfts upp jämnt" så känns det som om man svävar och ska vara enormt trevligt i kombon med euforin man får efter nåt som gjort ont (själva krokinsättningen). Jag har svårt att se det - men hon svor att det var genuint trevligt och spännande.

I en skog kanske dom förberett med litet droger och sen en trevlig skogssession av svävning.
Citera
2025-06-16, 00:51
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Är det en vågad gissning att någon form av droger är inblandade för att klara smärtan bättre?
Hur smärtsamt är det?
Har någon här på FB provat själva?
Vad är poängen?

Det är en konstform https://www.lynnloheide.com/post/body-suspension
Citera
2025-06-16, 00:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Oh en polare till mig höll på med det och jag tänkte väl samma som du att det var nån BDSM pryl men som hon beskrev det är det att när all hud liksom "Lyfts upp jämnt" så känns det som om man svävar och ska vara enormt trevligt i kombon med euforin man får efter nåt som gjort ont (själva krokinsättningen). Jag har svårt att se det - men hon svor att det var genuint trevligt och spännande.

I en skog kanske dom förberett med litet droger och sen en trevlig skogssession av svävning.

Ja, nog blir det bättre med droger rimligtvis.

Var detta något hon gjorde regelbundet? Hur såg hennes rygg ut? Det borde väl bli ärr av krokarna?

Kul att polisen i Umeå bara skulle titta förbi och kolla läget lite.
Citera
2025-06-16, 00:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Det är en konstform https://www.lynnloheide.com/post/body-suspension

Bra länk.

Nu fick mina drömmar "vingar" i natt!

Kan det varit någon "kändis" inom body-suspension som var på besök i Umeå tror du?
Citera
2025-06-16, 01:04
Citat:
Vad är det för subkultur som hänger upp varandra med krokar i ryggen?

Är det något fel på dricksvattnet i Umeå?

https://www.expressen.se/nyheter/sve...okar-i-ryggen/

Vad är poängen med detta och hur vanligt är det?

Såg något på tv för många år sedan. Något det gör för att njuta. De finns de som gillar smärta.
Citera
2025-06-16, 01:04
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Bra länk.

Nu fick mina drömmar "vingar" i natt!

Kan det varit någon "kändis" inom body-suspension som var på besök i Umeå tror du?

Finns ju en konsthögskola för fri konst i Umeå, de kanske repar inför en performance
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in