2025-06-15, 20:03
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Fattar inte varför folk tar livet av sig.
Hur kan man hamna i en situation där livet inte är värt leva länge och självmord är enda utvägen.
Hur kan livet bli så nattsvart?
Blir en kraftig kemisk obalans i hjärnan, som gör att kroppen ser livet nattsvart. Blir skitsvårt att ta sig ur utan äkta experthjälp, och då syftar jag inte ens på psykvården som hellre vill att patienterna tar livet av sig. Att äta SSRI kan hjälpa men kan också dra ner folk i ett träsk de aldrig kan ta sig ur.
Citera
2025-06-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Blir en kraftig kemisk obalans i hjärnan, som gör att kroppen ser livet nattsvart. Blir skitsvårt att ta sig ur utan äkta experthjälp, och då syftar jag inte ens på psykvården som hellre vill att patienterna tar livet av sig. Att äta SSRI kan hjälpa men kan också dra ner folk i ett träsk de aldrig kan ta sig ur.
Är nog så. Men svårt att förstå hur allt känns så hopplöst att självmord är enda utvägen. Har svårt att få det i min skalle. Räddningen är ett telefonsamtal bort?
Citera
2025-06-15, 21:16
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Är nog så. Men svårt att förstå hur allt känns så hopplöst att självmord är enda utvägen. Har svårt att få det i min skalle. Räddningen är ett telefonsamtal bort?
Hehe du tror man kan rädda sig själv genom att ringa ett samtal. Okej.
Citera
2025-06-15, 22:16
Medlem
Citat:

Om du mår helt kass, har inga pengar och kan inte äta dig mätt tex. Hur ska ett telefonsamtal lösa det?
Citera
2025-06-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabra
Om du mår helt kass, har inga pengar och kan inte äta dig mätt tex. Hur ska ett telefonsamtal lösa det?
Är väl upp till var och en hur göra. De flesta har väl släkt familj, slå en signal och berätta ärligt hur fittig situationen är.
Ring till jourhavande präst, prata ut.
Finns nog fler vägar men gäller att vara ärlig, sitter i skiten och ser inga vägar ut, säg ärligt hur läget är.
Folk i gemen är väldigt schyssta om man själv är ärlig. Tror definitivt att alla problem går att lösa, kan behövas ett reningsbad och börja på ny kula.
Men allt detta kräver att man själv är beredd att ändra sitt liv. Är du pundare och dina kompisar är pundare och du inget annat liv känner så är rätt stor uppförsbacke om du inte ärligt menar att förändra ditt liv.
Senast redigerad av MoveOnUp 2025-06-15 kl. 22:48.
Citera
2025-06-15, 23:25
Medlem
Jag träffade Jesper för nästan prick 2 månader sedan. Han berättade han var sjuk och jag såg det på honom också, men valde att inte fråga något om det. Han var trevlig, lugn och allmänt snäll. Blev ledsen när jag läste att han gått bort. Min gissning är cancer. Må han vila i frid ❤️
Citera
2025-06-16, 00:24
Medlem
Det är ju en rätt vedertagen omskrivning för att avlida, det låter finare att personen ”somnade in” även ifall den blev sliten i stycken av ett framrusande tåg.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Stoppa Pressarna skriver att Jesper "somnade in" Är det taget ur luften eller har de insider information om Jespers dödsorsak?
Citera
2025-06-16, 00:40
Medlem
Det krävs mycket ork för att söka hjälp och dessutom väldigt mycket mod, du måste blotta dig helt för vilt främmande människor och ännu värre för dom som du känner väl.

Jag tycker det är positivt att det känns så främmande för dig och jag hoppas innerligt att du fortsätter så resten av livet.

Ett socialt skyddsnät är tyvärr ingenting som alla kan räkna med, vi har väldigt många som är helt ensamma, en ohälsa kommer sällan ensam och ett missbruk är en väg in i ett utanförskap, en depression kan vara en annan, någon kanske har en hemlighet så djupt rotad att den inte känns möjlig att dela med sig av, någon kanske har blivit utsatt för någonting av en som borde vara ens trygghet, en annan kanske är rädd för vad folk ska tycka om dom ifall dom visar sitt rätta jag.

Att fly löser inte alla problem men visst finns det dom som flyr, på sätt och vis gör vi ju alla det mer eller mindre om man tänker efter.

Citat:
Är väl upp till var och en hur göra. De flesta har väl släkt familj, slå en signal och berätta ärligt hur fittig situationen är.
Ring till jourhavande präst, prata ut.
Finns nog fler vägar men gäller att vara ärlig, sitter i skiten och ser inga vägar ut, säg ärligt hur läget är.
Folk i gemen är väldigt schyssta om man själv är ärlig. Tror definitivt att alla problem går att lösa, kan behövas ett reningsbad och börja på ny kula.
Men allt detta kräver att man själv är beredd att ändra sitt liv. Är du pundare och dina kompisar är pundare och du inget annat liv känner så är rätt stor uppförsbacke om du inte ärligt menar att förändra ditt liv.
Citera
2025-06-16, 05:30
Medlem
Citat:
Fattar inte varför folk tar livet av sig.
Hur kan man hamna i en situation där livet inte är värt leva länge och självmord är enda utvägen.
Hur kan livet bli så nattsvart?

Det märks att du inte har varit i närheten av något sådant. Vilket du ska vara glad för isåfall. Drabbar det dig själv eller någon närstående är det ett rent helvete. När en person mår så jäkla dåligt av olika orsaker sjukdom, bipoläritet o.s.v så är det inte en rolig situation. Du går alltid och oroar dig för om personen ska försöka att att avsluta sitt liv. Nej, usch det inget man unnar någon
Citera
2025-06-16, 14:09
Medlem
Läs inlägg #210, ni som fortsätter surra om självmord.
Citat:
Ursprungligen postat av kirrew
Jag träffade Jesper för nästan prick 2 månader sedan. Han berättade han var sjuk och jag såg det på honom också, men valde att inte fråga något om det. Han var trevlig, lugn och allmänt snäll. Blev ledsen när jag läste att han gått bort. Min gissning är cancer. Må han vila i frid ❤️
Citera
2025-06-16, 15:36
Medlem
Citat:
Jag hade en vän som tog sitt liv mitt i livet. Har man mått psykiskt dåligt i sjutton år, orkar man till slut inte längre. Inget telefonsamtal hade kunnat hjälpa i detta fall. Personen ifråga hade blivit behandlad av åtskilliga olika professionella men inget hjälpte i längden.
Citera
2025-06-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Jag hade en vän som tog sitt liv mitt i livet. Har man mått psykiskt dåligt i sjutton år, orkar man till slut inte längre. Inget telefonsamtal hade kunnat hjälpa i detta fall. Personen ifråga hade blivit behandlad av åtskilliga olika professionella men inget hjälpte i längden.
Det där låter helt hopplöst. Har svårt att fatta detta.
Vet fan inte, finns inte det sociala nätet? Hur kan någon ramla igenom utan att någon reagerar?
Blev lite deppig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in