2025-06-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är inte orimligt att en GM som känt befann sig på platsen efteråt ger sig till känna och meddelar detta samt att man var ett vittne. Och berättar något som styrker det och ger det sanningens prägel. Om GM har något minsta uns av kapacitet att begrunda saken, hittar han på så få ageranden som möjligt i den okända och kaotiska situationen.

I det här fallet har vi dock att göra med en GM som utan att ha en aning om vad som förevarit på platsen skriver in sig i skeendet som en centralt, rådigt och hjältemodigt agerande figur. Han brer på närmast utan hämningar och målar sina insatser i allt mer bjärta färger i media och sin sociala omgivning.

Det är besvärande svårt att se ett GM-beteende i detta. Det handlar i sådana fall om ett agerande över gränsen till vansinne och som dessutom överensstämmer med vad man kan förvänta sig av ett vittne av SE:s slag.

Det blir återigen antingen en GM som beter sig som ett lite stolligt vittne eller en lite stollig förbipasserande som beter sig som ett lite stolligt vittne.

Angående "förväxlingen", så kan det återigen påpekas att det värnet, om den nu är ett tänkt skydd för GM, är etablerat och klart i och med att han lämnar uppgiften en enda gång. Att stort uppslagen i riksmedia tjata om saken innebär inget annat än närmast en garanti för en GM med okänt ansikte att faktiskt bli utpekad. Vilket varje GM med en uns av kapacitet att begrunda saken givetvis inser.

Till en början så kanske det känns som väldigt stora och hjältemodiga insatser , men är det verkligen det ?

Låt oss titta lite närmare på det han verkligen säger !

1
Han lyckas alltså gå på Sveavägen strax bakom LOP men just när skotten sker så tittar han på klockan och bemödar sig inte ens att titta upp för att se GM

2
Han hjälper till med livräddningen men har inte en aktiv eller central roll

3
Han säger några ord till Lisbeth om flyktväg och signalement

4
Han pekar ut flytvägen till Polisen

5
Han springer efter polisen för att lämna signalement men blir av med dom efter barackerna

6
När han ska lämna signalement så hör han ett annat vittne peka ut hans signalement på mordnatten , när det blir hans tur så har polisen tydligen tillräckligt !

7
Han får reda på av Hage att offret är Palme

Du överdriver åt båda hållen

Du upplever att han gör hjältemodiga dåd för att sen ge en förklaring att han troligen är en grå anonym person på brottsplatsen!

Är det inte lättare att tänka att han försöker placera sig på brottsplatsen utan att befunnit sig på den ?

Skrämmer det dig att tänka så för då måste du ha Engström som misstänkt även om du finner honom osannolik?
Citera
2025-06-15, 14:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Om vi hade levt på 90-talet hade väl varenda SE-skeptiker blivit beskylld för att själv vara SE. SE-teoretiker gillar ju att se samband som inte finns.

Det är dock lite oklart hur ”mannen som lurade en hel nation” ännu idag skulle kunna dra i trådarna. Möjligen om han testamenterat stora okända summor för att avlöna SE-skeptiker långt efter sitt frånfälle.

Men åter till ämnet. Det är lite svårt att se något minutiöst utstuderat psykopatbeteende bakom att (förmodligen) ljuga om luftballonger och tandläkarborrar. SE verkar ha varit lite av ett harmlöst original helt enkelt. Ett ”lite stolligt vittne” som Roerlig brukar uttrycka det.

"Det stolliga vittnet SE" är åtminstone begripligt som Roerlig också brukar skriva för trivselblinda öron här i tråden.

Jag vet inte var missuppfattningen att lösa mordet på OP är liktydigt med att kunna beslå ett efterspelsvittne med en lögn om tandläkarborrar och luftballonger kommer ifrån? Kan TP varit den som först kom på det "genidraget"?

Jag ser inte hur SE kunnat manipulera utredningen "från andra sidan" utan här verkar betydligt mer lättledda och aningslösa aktörer lalla med. Kanske borde man studera prenumerationslistorna på "Musse Pigg-tidningen" där liknande resonemang förekommer i deckargåtorna, där den som ljuger utan undantag alltid är mördaren.
Citera
2025-06-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är inte orimligt att en GM som känt befann sig på platsen efteråt ger sig till känna och meddelar detta samt att man var ett vittne. Och berättar något som styrker det och ger det sanningens prägel. Om GM har något minsta uns av kapacitet att begrunda saken, hittar han på så få ageranden som möjligt i den okända och kaotiska situationen.

I det här fallet har vi dock att göra med en GM som utan att ha en aning om vad som förevarit på platsen skriver in sig i skeendet som en centralt, rådigt och hjältemodigt agerande figur. Han brer på närmast utan hämningar och målar sina insatser i allt mer bjärta färger i media och sin sociala omgivning.

Det är besvärande svårt att se ett GM-beteende i detta. Det handlar i sådana fall om ett agerande över gränsen till vansinne och som dessutom överensstämmer med vad man kan förvänta sig av ett vittne av SE:s slag.

Det blir återigen antingen en GM som beter sig som ett lite stolligt vittne eller en lite stollig förbipasserande som beter sig som ett lite stolligt vittne.

Angående "förväxlingen", så kan det återigen påpekas att det värnet, om den nu är ett tänkt skydd för GM, är etablerat och klart i och med att han lämnar uppgiften en enda gång. Att stort uppslagen i riksmedia tjata om saken innebär inget annat än närmast en garanti för en GM med okänt ansikte att faktiskt bli utpekad. Vilket varje GM med en uns av kapacitet att begrunda saken givetvis inser.

Har du t.ex någongång funderat på varför Engström påstår att han har sprungit under mordnatten ?

Det finns lite att hämta i den infon om du ger det en chans!

Tänk om väktarna t.ex sa till Engström att han verkade väldigt andfådd ?

Det är eg ett dåligt utgångsläge Engström har att jobba med !

Stämplar ut 23:19

Återvänder 23:35 iklädd Rock, keps, handledsväska och andfådd !

Hur tar man sig ur denna knipa som GM ?
Senast redigerad av Problem2020 2025-06-15 kl. 14:37.
Citera
2025-06-15, 14:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Har du t.ex någongång funderat på varför Engström påstår att han har sprungit under mordnatten ?

Tänk om väktarna t.ex sa till Engström när han kom in verkade väldigt andfådd ?

Efterspelsvittnet tyck ha lufsat in i gränden till Bohemia efter polisen för att lugna nerverna lite där.

Vittnen från flera olika grupper av vittnen har sett SE inne på Bohemia.
Citera
2025-06-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Efterspelsvittnet tyck ha lufsat in i gränden till Bohemia efter polisen för att lugna nerverna lite där.

Vittnen från flera olika grupper av vittnen har sett SE inne på Bohemia.

Jag kanske chansar lite med uppgiften

Men kan förklaringen till att Engström måste påstå att han har sprungit snabbt och hårt är pga att han har puls och är andfådd och helt slut när han kommer in på Skandia igen ?
Citera
2025-06-15, 14:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Tänk om väktarna t.ex sa till Engström när han kom in verkade väldigt andfådd ?

Vill bara inflika att polisen sprang någonstans kring 23:25 och SE är inne på Skandia 23:40 enligt Henry Olofsson.

Även om man prutar ner det till 23:35 blir det 10-15 minuters mellanrum. Det är dessutom en extremt kort sträcka till korsningen som man kan springa anaerobt. Konditionen behöver inte ens kicka in.

Så jag vet inte hur fruktbart det är att SE skulle försöka ge sig själv ”andfåddhetsalibi” med en mycket kort rush 10-15 minuter innan han kom in på Skandia.
Citera
2025-06-15, 14:42
Medlem
Citat:
Vill bara inflika att polisen sprang någonstans kring 23:25 och SE är inne på Skandia 23:40 enligt Henry Olofsson.

Även om man prutar ner det till 23:35 blir det 10-15 minuters mellanrum. Det är dessutom en extremt kort sträcka till korsningen som man kan springa anaerobt. Konditionen behöver inte ens kicka in.

Så jag vet inte hur fruktbart det är att SE skulle försöka ge sig själv ”andfåddhetsalibi” med en mycket kort rush 10-15 minuter innan han kom in på Skandia.

Jag tänkte på det först..

Men i hans egna version så går han ju tillbaka till Skandia efter språngmarschen...

Såklart ska han som GM gambla med att väktarna inte klockar honom när han återvänder
Senast redigerad av Problem2020 2025-06-15 kl. 14:45.
Citera
2025-06-15, 14:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag kanske chansar lite med uppgiften

Men kan förklaringen till att Engström måste påstå att han har sprungit snabbt och hårt är pga att han har puls och är andfådd och helt slut när han kommer in på Skandia igen ?

Nu är det inget vittne som beskriver att SE "är andfådd och helt slut när han kommer in på Skandia igen".

Det är något trivselteknikerna i tråden hittat på.

Väktarna använder ord som "medtagen" och vad det innebär är öppet för tolkningar, men man behöver inte lägga andra ord i väktarnas munnar för det.
Citera
2025-06-15, 14:53
Medlem
Citat:

Om man sätter det hela i en kontext så har inte Engström som GM ett bra utgångsläge..

Väktarna är Engström största hot om inte något vittne direkt pekar ut honom !

Signalement som läcker ut är att GM kan ha haft Rock, Keps , Handledsväska och har sprungit...

Engström kommer in till Skandia iklädd Rock , keps ,handledsväska och är andfådd ca 23:35

Det är ju ett utgångsläge som man inte önskar sin värsta fiende

Då är frågan ....

Varför ringer inte väktarna själva polisen och lämnar detta tips ?

Jo för att Engström förekommer dom, och dom tänker att "det är liksom gjort"
Citera
2025-06-15, 14:56
Medlem
Citat:
Nu är det inget vittne som beskriver att SE "är andfådd och helt slut när han kommer in på Skandia igen".

Det är något trivselteknikerna i tråden hittat på.

Väktarna använder ord som "medtagen" och vad det innebär är öppet för tolkningar, men man behöver inte lägga andra ord i väktarnas munnar för det.

Jag tror innerst inne att du faktiskt förstod mkt väl vad jag syftade på när jag skrev andfådd...

Jag skrev att kan förklaringen varit att väktarna sa till Engström att han var andfådd , att dom 3 mån senare använde medtagen betyder inte att Engström kände sig tvungen att ge en förklaring till detta tillstånd !
Citera
2025-06-15, 15:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tror innerst inne att du faktiskt förstod mkt väl vad jag syftade på när jag skrev andfådd...

Jag skrev att kan förklaringen varit att väktarna sa till Engström att han var andfådd , att dom 3 mån senare använde medtagen betyder inte att Engström kände sig tvungen att ge en förklaring till detta tillstånd !

Efterspelsvittnet SE behöver väl inte ens insett hur andra uppfattade honom?

Överhuvudtaget verkar efterspelsvittnet SE rensa bort detaljer som tyder på "svaghet" i sin berättelse. Därför tror jag att han hoppade över besöket inne på Bohemia i sin historia.
Citera
2025-06-15, 15:24
Medlem
Citat:
Efterspelsvittnet SE behöver väl inte ens insett hur andra uppfattade honom?

Överhuvudtaget verkar efterspelsvittnet SE rensa bort detaljer som tyder på "svaghet" i sin berättelse. Därför tror jag att han hoppade över besöket inne på Bohemia i sin historia.

Helt korrekt

Som vittne behöver han ju verkligen inte påstå att han sprungit överhuvudtaget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in