2025-06-14, 20:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Utan kötid blir det knappast billigare.

Okay kanske det men vad har en förort till Stockholm att göra med fukking Åbo? Vill du hyra sekelskifte i Åbo för 8k/mån?
Citera
2025-06-14, 20:55
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Är amorteringsfria lån med 50% kontantinsats strikt?
Vad är de för droger du går på?
Vilka övriga skandinaviska och nordvästeuropeiska länder hittar du med striktare amorteringskrav än dagens Sverige? Show me!

Många länder har inte ens möjlighet till att betala av såpass lite som vi gör.
Nederländerna tillexempel är det enda alternativet rak amortering på 30-40 år.

Innan någon börjar ifrågasätta så vet jag detta då jag har familj i Nederländerna och i Belgien och båda dessa länder gäller rak amortering.
Även Norge och finland gäller rak amortering på 30-40 år.

Länk för de som tror man snackar skit för det finns alltid sådana.
https://www.alpina.nl/en/mortgage/mortgage-repayment/

Många länder är det såhär, det är inte bara att låna sen aldrig någonsin betala tillbaka lånet som i Sverige.
Senast redigerad av tram123 2025-06-14 kl. 21:08.
Citera
2025-06-14, 20:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
https://www.expressen.se/ekonomi/regeringen-foreslar-lattnader-i-amorteringskraven/

Nästa vecka skall lättnader för amorteringskraven presenteras.
På tiden då det är allldeles för strikt idag!

Gäller det här alla befintliga bolån eller enbart nya bolån?
Citera
2025-06-14, 21:18
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Gäller det här alla befintliga bolån eller enbart nya bolån?

Det blir nog bägge alternativen eftersom man vill inte låsa folk utan öka rörligheten på bostadsmarknaden.
Citera
2025-06-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Många länder har inte ens möjlighet till att betala av såpass lite som vi gör.
Nederländerna tillexempel är det enda alternativet rak amortering på 30-40 år.

Innan någon börjar ifrågasätta så vet jag detta då jag har familj i Nederländerna och i Belgien och båda dessa länder gäller rak amortering.
Även Norge och finland gäller rak amortering på 30-40 år.

Länk för de som tror man snackar skit för det finns alltid sådana.
https://www.alpina.nl/en/mortgage/mortgage-repayment/

Många länder är det såhär, det är inte bara att låna sen aldrig någonsin betala tillbaka lånet som i Sverige.
Ja, Sverige har gått in full retard när det gäller att undvika att amortera lån. Jag vet par som amorterar noll kronor (med gamla villkor) och sitter månadsvis och uppdaterar sin Excel över ett glas rödtjut med hur mycket de har sparande. Ja, det är ju fantastiskt att sitta med 6 mille i lån och samtidigt vara nöjd att man sparar några tusenlappar på ett sparkonto utan ränta och värdet urholkas dag för dag…
Citera
2025-06-14, 23:13
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ja, Sverige har gått in full retard när det gäller att undvika att amortera lån. Jag vet par som amorterar noll kronor (med gamla villkor) och sitter månadsvis och uppdaterar sin Excel över ett glas rödtjut med hur mycket de har sparande. Ja, det är ju fantastiskt att sitta med 6 mille i lån och samtidigt vara nöjd att man sparar några tusenlappar på ett sparkonto utan ränta och värdet urholkas dag för dag…

Nu är det som det är och förändring får göras under goda tider.. Minns 2011 där alla skrek på exakt samma vis och se vad som hänt sen dess. Det går inte bla bla bla. Allt är fel, allt ska vara tvärtom. Höga lån men gott om avdrag för bostadsägare med lån är det vi har. Ingen bryr sig om anekdoter och nu kommer marknaden vända. Alla som inte äger eget boende är förlorare och om 10 år är vi där igen med upp till dubblade priser från idag. Att hyra av en hyresvärd som lånat till köpet av fastigheten är ok men inte köpa en egen? Folk som hyr är idioter, historisk sett.
Citera
2025-06-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Vad ska man med en bostad till egentligen?
Bo kanske... Eller så bor man på gatan!
Citera
2025-06-15, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag tror inte att någon idag är så jävla korkad att dom sitter och stoppar in tusenlappar på ett sparkonto utan bra ränta! Tom min mamma som snart fyller 84år sparar sina pengar på ISK.
Citera
2025-06-15, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Alla som inte äger eget boende är förlorare och om 10 år är vi där igen med upp till dubblade priser från idag. Att hyra av en hyresvärd som lånat till köpet av fastigheten är ok men inte köpa en egen? Folk som hyr är idioter, historisk sett.
Tveksamt. Bostadspriserna har gått ner en bit men folk har fortfarande haft en reallönesänkning även om märket är satt till 6.4% över 2 år och inflationen kan förväntas ligga en bit under detta. Levnadskostnaderna har bara stigit och bättre ser det inte ut att bli. Recession befaras, arbetslösheten är hög och högre kan den bli. Räntorna kommer fortsatt vara "höga" ett bra tag till framöver. Det är det många villor och BRF'er i Sverige som är åldrade med ökade underhållskostnader.

Många underskattar också kostnaden att äga ett hus. Fastighetsavgift, sophämtning, kostnad för VA- och avlopp, hem- och villaförsäkring, sotning, nätavgift och el, fiber, larmtjänst och värme (ex. fjärrvärme). Flera av dessa kostnader har skenat. Vad folk sedan glömmer är att det kostar att underhålla ett hus, har man köpt en fräsch renovering kostar det par till flera tusenlappar varje månad att finansiera kommande renoveringar.

Jag ser därför inte hur priserna skulle kunna öka. För vem ska köpa husen? Däremot kan jag se hur priser kan öka i områden där priserna redan är väldigt låga. Ex. tryggare orter inom pendlingsavstånd till större städer som tidigare varit mindre populära. Möjligen att givet en växande grupp rika svenskar att man kan satsa på strandtomter även om dessa ofta redan kostar en ordentlig peng idag.
Citera
2025-06-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag tror inte att någon idag är så jävla korkad att dom sitter och stoppar in tusenlappar på ett sparkonto utan bra ränta! Tom min mamma som snart fyller 84år sparar sina pengar på ISK.
Du får tro vad du vill men jag har ingen anledning att ljuga om det, speciellt eftersom jag är vad som i den här tråden anses vara en blt!
Citera
2025-06-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Tveksamt. Bostadspriserna har gått ner en bit men folk har fortfarande haft en reallönesänkning även om märket är satt till 6.4% över 2 år och inflationen kan förväntas ligga en bit under detta. Levnadskostnaderna har bara stigit och bättre ser det inte ut att bli. Recession befaras, arbetslösheten är hög och högre kan den bli. Räntorna kommer fortsatt vara "höga" ett bra tag till framöver. Det är det många villor och BRF'er i Sverige som är åldrade med ökade underhållskostnader.

Många underskattar också kostnaden att äga ett hus. Fastighetsavgift, sophämtning, kostnad för VA- och avlopp, hem- och villaförsäkring, sotning, nätavgift och el, fiber, larmtjänst och värme (ex. fjärrvärme). Flera av dessa kostnader har skenat. Vad folk sedan glömmer är att det kostar att underhålla ett hus, har man köpt en fräsch renovering kostar det par till flera tusenlappar varje månad att finansiera kommande renoveringar.

Jag ser därför inte hur priserna skulle kunna öka. För vem ska köpa husen? Däremot kan jag se hur priser kan öka i områden där priserna redan är väldigt låga. Ex. tryggare orter inom pendlingsavstånd till större städer som tidigare varit mindre populära. Möjligen att givet en växande grupp rika svenskar att man kan satsa på strandtomter även om dessa ofta redan kostar en ordentlig peng idag.
Du ser bara något år bak och framåt. Tänk 30-40 år och inse att om 30 år bor du nästan gratis i huset men din hyra är 3 gg högre än idag. Så köp hus så tidigt i livet som möjligt är det bästa. Sen om prisökningen uteblir spelar mindre roll.
Citera
2025-06-15, 01:42
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bättre att lägga 18k för en trea i Barkarbystaden?
De flesta bilderna bor nog hellre i Stockholm än i Åbo ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in