2025-06-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sen när inträffade sekelskiftet 1925?
Sekelskifte verkar vara en range som inkluderar 1925 iaf när det passar. Jag bara anpassar mig.

Citat:
Alla som har någon koll öht vet att det är såhär världen fungerar.
Är väl helt enkelt så att jag inte har någon koll.

Verkar vara fler som inte har det.
Den här utsökta sekelskiftsbostaden med tidsenliga dörrar och breda golvplank och tom vedspis, slarvar man bort för ynka 250k. Hur kan det vara möjligt.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-ostra-kalaboda-robertsfors-kommun-ostra-kalaboda-93-21435447

Varför tar inte de som har insikten och köper denna och flyttar hit. Jag menar det är ju sekelskifte som är det viktiga. Inte läget.
Citera
2025-06-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Sekelskifte verkar vara en range som inkluderar 1925 iaf när det passar. Jag bara anpassar mig.

Är väl helt enkelt så att jag inte har någon koll.

Verkar vara fler som inte har det.
Den här utsökta sekelskiftsbostaden med tidsenliga dörrar och breda golvplank och tom vedspis, slarvar man bort för ynka 250k. Hur kan det vara möjligt.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-ostra-kalaboda-robertsfors-kommun-ostra-kalaboda-93-21435447

Varför tar inte de som har insikten och köper denna och flyttar hit. Jag menar det är ju sekelskifte som är det viktiga. Inte läget.

Om den kåken var renoverad i bra skick hade den sannolikt gått för mer pengar än andra motsvarande hus.

Kollar du villaområden runt om Sthlm där det både finns hus från 60-00 tal och sekelskifteshus.

Sekelskiftshusen går runt 25-50% högre för samma tomtstorlek samt storlek på hus.

Du har inget att komma med. Du har fått statistik från New York som tydligt visar att slutpriserna ökar i linje med hur gammalt huset är. Tittar du i London, Rom, Norrköping eller Paris kommer du se exakt samma sak
Citera
2025-06-14, 18:52
Medlem
DVikings avatar
Äldre bostäder har ofta högre pris för att de är byggda på de mest attraktiva lägena och med mer generösa tomter/glesare. Skulle man kunna ta mer betalt för takhöjd och takrosetter i nyproduktion hade man kunnat bygga så även nu.
Citera
2025-06-14, 18:58
Medlem
De trubbiga plastknivarna i den här tråden kanske ska reflektera över vad som gör ett läge "attraktivt".

Hint: det är i de flesta fall inte naturen som skapat attraktiviteten.
Citera
2025-06-14, 19:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Äldre bostäder har ofta högre pris för att de är byggda på de mest attraktiva lägena och med mer generösa tomter/glesare. Skulle man kunna ta mer betalt för takhöjd och takrosetter i nyproduktion hade man kunnat bygga så även nu.

Stämmer. Ju längre tillbaka i tiden desto mer attraktiva lägen byggde man vid, ofta med havsutsikt eller dylikt. 70-talshus byggdes ofta i utkanten av redan tätbebyggd miljö, dessutom trängre pga. platsbrist, vilket ger sämre utsikt.

Givetvis trevligt med sekelskiftesdetaljer som takhöjd och snickerier men det är som mäklarna säger, läget är avgörande.
Citera
2025-06-14, 19:11
Medlem
Vad ska man med en bostad till egentligen?
Citera
2025-06-14, 19:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det behövs parti så Sverige västanpassas: 30-år amortering, slopat ränteavdrag, fastighetsskatt, arvsskatt, 130 km/h på motorvägarna och 90 på landsväg, 0.5-0.8 promille i trafiken och 1.0 för fritidsbåt, högre trafiktempo, vin och öl försäljning i butikerna, ägarlägenheter, legaliserad prostitution, cannabis, slopad samtyckeslag och lagar mot mobbing i arbetslivet.

När nya alliansen Sverige, bolånetorskarna och feministludren i medelklassen får västanpassade villkor av slemhögpartiet vid makten sen, så kommer boprisindex falla 90 grader ner i källaren och bitterheten kommer vara total medans andra lever livet som på det glada 80-talet igen när bopriserna realt var 75% lägre.
Dessa åtgärder ska utföras taktiskt med svepskäl, att man vill gynna integrationen, att de fattigare invandrarna ska kunna få möjlighet att köpa bostad i alla områden, b la utan belåning, och pk-medelklassvennarna ska rasistförklaras om de är emot det.
Låter ju super ju! Höjd fart kombinerat med mer supande på vägarna! Jag tror på ditt parti... Ägarlägenheter finns förresten redan. Men de verkar svårsålda av någon anledning...

Vad tror ni i tråden om prisutvecklingen för villor i lite mer "oattraktiva" områden utanför de större städerna. Finns ju ett extremt stort utbud nu. De påverkas väl inte lika hårt av ändrade amorteringsregler etc.?
Citera
2025-06-14, 20:00
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
I t ex centrala Åbo är det dock billigare. 1175 EUR för 73 kvm. Byggt 2018.
Rimligare men ändå en slant i en så liten stad.
Citera
2025-06-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Rimligare men ändå en slant i en så liten stad.

Bättre att lägga 18k för en trea i Barkarbystaden?
Citera
2025-06-14, 20:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Bättre att lägga 18k för en trea i Barkarbystaden?

Jämför med en lägga i typ Örebro istället. Eller kanske Jönköping.
Citera
2025-06-14, 20:27
Medlem
bort
Citera
2025-06-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jämför med en lägga i typ Örebro istället. Eller kanske Jönköping.

Utan kötid blir det knappast billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in