2025-06-14, 19:37
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
https://www.reddit.com/r/XGramatikInsights/comments/1lbcq97/the_largest_natural_gas_field_in_the_whole_world/
Uppdaterat med länk.
Det där är ju i Iran, och den branden är släckt nu. Du kanske missförstod...?
Citera
2025-06-14, 19:38
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Israel verkar inte lugnat ner sig. Netanyahu sa nyss att Israel etablerat en fri flygväg till Teheran. Iran saknar luftförsvar och Israel kommer beta av punkt efter punkt i listan på angreppsmål. Glöm att Israel skulle pausa nu, man har planerat för dessa attacker i 25 år. Nu ligger fältet helt vidöppet, naturligtvis kommer attackerna fortsätta till jobbet är gjort.
Ja stämmer det med att de har skaffat luftherravälde så är det ju helt kört för Iran. Bara att kapitulera om de inte vill få hela mlandet och dess ekonomi slaget i spillror.
Citera
2025-06-14, 19:41
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Det kommer inte hända någonting i Iran i natt. Om några månader ser vi nya attacker. Titta på historien så förstår ni bättre.
Förklara gärna du nu vad det är för något du ser från dina historiestudier i ämnet. Jag är tämligen säker på nada då israelerna om några är rätt oförutsägbara i sin krigskonst.
Citera
2025-06-14, 19:41
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Det kommer inte hända någonting i Iran i natt. Om några månader ser vi nya attacker. Titta på historien så förstår ni bättre.
Vilken historia tänker du på?

Aldrig tidigare har Israel haft så fria tyglar, svängrum, stöd från USA och sett ett så försvagat Iran som nu. Samtidigt som Israel (tyvärr) är starkare än någonsin. Att Israel inte kommer ta tillfället i akt ikväll kan därför ses som osannolikt.

Samma sak med Iran, att iranierna inte skickar iväg ett gäng missiler ser jag också som osannolikt. Det skulle väl då vara om israelerna lyckas förstöra varenda avfyrningsramp i västra Iran.
Citera
2025-06-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/defense-official-if-strike-succeeded-we-did-to-iran-in-10-minutes-what-we-did-to-hezbollah-in-10-day s/

Jag har inte mycket till övers för Irans regim och vill gärna se dem försvinna. Netanyahu försöker få med Irans befolkning att störta regimen men det är väl tveksamt om de vill ta tillfället i akt att göra revolution när deras land blir attackerat av ärkefienden Israel. Risken är att attacken tvärtom ökar mullornas grepp om makten.

Det är den iranska prästregimen (islamiska mullah-regimen) med Ayatollah Khamenei i spetsen som öser hat över Israel. Men, som en iransk-svensk sa på radion igår (eller förrgår): Det iranska folket hatar inte Israel. En annan iranier som jag råkade tala med idag förtydligade och sa: 80% av iranierna är för Israel och för att störta regimen. Dessvärre är det ingen som kan axla ledarskapet för en revolt för närvarande och än mindre någon eller en grupp som kan ta över landets styrning.

Tyvärr har inga försök hittills att revoltera mot Irans ledarskap lyckats. Tusentals människor har fängslats, torterats och avrättats. I Iran räcker det att man exempelvis är homosexuell för att dömas till offentlig hängning.
Citera
2025-06-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Du gissar det! Då får vi väl se i morgon hur din analys stämde.
Själv tror jag på max några hundra.

Min analys av det är egentligen att om någon sida ska vinna så behöver dem köra 24/7 attacker.
Om Israel slutar bomba så kommer Iran slå till gränslöst och om Iran bara kör natt attacker kommer Israel slå till gränslöst dagtid.

Ingen av sidorna bör vänta. Båda borde köra på nu. Ingen av dom kan backa.
Jag tror Israel kommer köra hårt nu. Iran kan ha gjort misstaget att pausa bombningen med de ballistiska.
Senast redigerad av Sierra.Leon3 2025-06-14 kl. 19:45.
Citera
2025-06-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Förbisedda videor(?) på ytterligare 2 förintade F 35 med lågmälda kommentarer i bakgrunden till bilderna

https://x.com/jacksonhinklle/status/1933744636004122947
Ja, det ser ju autentiskt ut… (fan va Jackson Hinkle sjunkit). Ghost of Teheran i farten?
Citera
2025-06-14, 19:44
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenhyacinten
Så nu attackerar judehorungarna oljefält. Alltså handlade de inte om kärnenergiprogrammet?

Äckliga judar. Hitler hade förstås rätt.

Terrorstaten israel vill att journalister ska filma när tel aviv bombas men de får inte filma när de bombade i ghaza. Judar måste raderas från denna planet en gång för alla.
Jag beundrar din antisemitism, men inte din verklighetsuppfattning.

Israel är inte alls sugna på att visa upp nedslagsplatser för missiler. Samtliga israeliska nyhetsmedier har gått ut med en varning om att inte lägga ut något, likväl har några personer gripits för att det har livestreamats eller lagts upp på Reddit/Telegram.
Citera
2025-06-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Förklara gärna du nu vad det är för något du ser från dina historiestudier i ämnet. Jag är tämligen säker på nada då israelerna om några är rätt oförutsägbara i sin krigskonst.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Vilken historia tänker du på?

Aldrig tidigare har Israel haft så fria tyglar, svängrum, stöd från USA och sett ett så försvagat Iran som nu. Samtidigt som Israel (tyvärr) är starkare än någonsin. Att Israel inte kommer ta tillfället i akt ikväll kan därför ses som osannolikt.

Samma sak med Iran, att iranierna inte skickar iväg ett gäng missiler ser jag också som osannolikt. Det skulle väl då vara om israelerna lyckas förstöra varenda avfyrningsramp i västra Iran.

Israel har absolut ingen historia av förhastade okalkylerade angrepp. Israel genomförde sin (sedan länge) planerade insats häromdagen och kommer nu planera för framtida insatser. Israel kommer absolut inte börja skicka missiler mot Teheran på måfå. Det kommer inte hända.

Iran genomförde sin hämndattack igår och slickar nu sina sår, bidar sin tid, positionerar sig genom att sätta höga personer i säkerhet och tillsätta nya nyckelpersoner.

Nya attacker kommer om några månader.
Citera
2025-06-14, 19:46
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Min analys av det är egentligen att om någon sida ska vinna så behöver dem köra 24/7 attacker.
Om Israel slutar bomba så kommer Iran slå till gränslöst och om Iran bara kör natt attacker kommer Israel slå till gränslöst.

Ingen av sidorna bör vänta. Båda borde köra på nu.
Israel kör på nu då de har öppet mål via luftherravälde. Blir nog enn jobbig natt för de mullor som ännu inte flytt till Ryssland..
Citera
2025-06-14, 19:47
Medlem
Ken Drydens avatar
Om man ska tro ryssarna på Telegram verkar man ha skrivit av Iran som en seriös allierad i deras kamp mot oss här i väst.

Den allmänna meningen är att Iran - och hela Mellanöstern - är förlorat. Och detta pga de israeliska insatserna, som man givetvis inte stöder, men som man likväl både respekterar och beundrar, lite i smyg.

Det finns en genuin oro för Geran-drönarna (dvs "Shahed"). Dessa är ju av yttersta vikt just nu för den ryska krigsinsatsen. Iran levererar Shahedmotorer till ryssarna som sedan bygger höljet av ryska komponenter efter iransk modell och beväpnar dem och sedan kallar dem Geran.

Ryssarna tror att det snart inte kommer att levereras några fler motorer. Motorkomponenter kommer i och för sig redan från Kina och det är den pipelinen som man måste förlita sig på, eftersom man av någon anledning inte har lyckats konstruera några motorer själva.

Hursomhelst: enligt ryssarna har Iran redan fallit.
Citera
2025-06-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja stämmer det med att de har skaffat luftherravälde så är det ju helt kört för Iran. Bara att kapitulera om de inte vill få hela mlandet och dess ekonomi slaget i spillror.

Israel verkar kontrollera luftrummet i stora delar av västra Iran och även just Teheran.

Verkar som att bla IRGC medlemmars familjer flyr en masse med civilt flyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in