2025-06-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Hej hallå, tror det är enter the gungeon 🙂

Tack för svar. Det kan jag nästan garantera att det inte är (finns inte till android så vitt jag vet och ser inte ut sådär; har spelat det en hel del).
Citera
2025-06-14, 17:36
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Tack för svar. Det kan jag nästan garantera att det inte är (finns inte till android så vitt jag vet och ser inte ut sådär; har spelat det en hel del).

Konstigt för jag har haft den konsollen & det var det spelet + det är en Android emulator som lurar att det är touch screen
Citera
2025-06-14, 18:03
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Jag som frågar igen då (och tackar fearreaper igen för senaste svaret). Vad heter detta spelet (rullar där klippet börjar):

https://youtu.be/BTXA384WhhE?si=cRNuhyjyIudrsZTZ&t=179

Ser ut att vara till android (?).

Annars är detguardian tales
Citera
2025-06-15, 00:22
Medlem
Citat:
Annars är detguardian tales

Tackar för även det svaret. Kom på att jag kunde fota PC:n med Lens. Verkar heta "Soul Knight" men ska kolla upp Guardian Tales i vilket fall. 👍🙂

Edit: sett snack om att det fanns en APK för EtG men uppladdare på GitHub snackade om att han hade "hackat" en version; den är dock för stor för att viruskolla med VT. Du har testat/den funkar?

Eller du spelade via emulator (Yuzu, Sudachi, Citron eller vilken som nu är aktuell 2025)?
Senast redigerad av medlemsheltannan 2025-06-15 kl. 00:27.
Citera
2025-07-06, 22:59
Medlem
Cryingmantiss avatar
Hjälp mig nån snälla!
Jag söker ett spel, som jag tror fanns på PS3, kan även ha funnits Xbox. Detta är i början av den generationen, om jag nu inte minns helt tokigt.

Det är i alla fall ett spel, där man ska lösa små pussel, för att ta sig vidare. Man är en.. person tror jag i alla fall, har för mig att man hjälpte 'troll" och så löste man upp deras power. Jag är inte säker på alla detaljer, men det kändes som att man gick från "rum till rum", det kan även ha varit utomhus, men att det var väggar typ.

Jag vet att jag har ägt det och som jag minns det så var det ingen stor titel, utan något jag bara kom över i Gamesrops begagnatlåda. Jag tyckte spelet var rätt mediokert men estetiskt talande, och säkör därför titeln så att jag kan se om det fortfarande kändes snyggt typ.

Det är inte Folklore, det har jag redan kollat upp 🙂
Citera
2025-07-06, 23:13
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryingmantis
Hjälp mig nån snälla!
Jag söker ett spel, som jag tror fanns på PS3, kan även ha funnits Xbox. Detta är i början av den generationen, om jag nu inte minns helt tokigt.

Det är i alla fall ett spel, där man ska lösa små pussel, för att ta sig vidare. Man är en.. person tror jag i alla fall, har för mig att man hjälpte 'troll" och så löste man upp deras power. Jag är inte säker på alla detaljer, men det kändes som att man gick från "rum till rum", det kan även ha varit utomhus, men att det var väggar typ.

Jag vet att jag har ägt det och som jag minns det så var det ingen stor titel, utan något jag bara kom över i Gamesrops begagnatlåda. Jag tyckte spelet var rätt mediokert men estetiskt talande, och säkör därför titeln så att jag kan se om det fortfarande kändes snyggt typ.

Det är inte Folklore, det har jag redan kollat upp 🙂

Jag gillar att testa hur bra AI är på olika problem, så jag lät Grok gissa vilket spel du menade.
Kan det vara något av dessa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_Conundrum
https://en.wikipedia.org/wiki/Stacking_(video_game)
Citera
2025-07-07, 01:37
Medlem
Cryingmantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag gillar att testa hur bra AI är på olika problem, så jag lät Grok gissa vilket spel du menade.
Kan det vara något av dessa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_Conundrum
https://en.wikipedia.org/wiki/Stacking_(video_game)

Tyvärr inte! Stacking såg dock väldigt inte ut! Det ska jag kolla upp! 🙂

Jag ska fundera om jag kommer på något mer, det var så otroligt längesen nu så jag har svårt att sätta ord på vad jag kommer ihåg. Är som att jag ändå vill minnas att det var typ element kanske, eld vatten osv. Grafiken var kanske lite mer som Fable, men ja.. ändå inte.

Tillägg:
Jag kom precis på att man kunde beordra "trollen'" att stanna, attackera och liknande. De följde med och man fick hjälp.
Citera
2025-07-07, 14:44
Medlem
Cryingmantiss avatar
Efter att ha kollat på en sida med alla PS3 Covers som släppts, kunde jag tillslut hitta spelet; Majin and the forsaken Kingdom var det jag sökte. Ska kolla lite gameplay för att se om det är som jag minns det, men trollet, eller va det nu är för något var precis så som jag minns det 🙂
Citera
2025-10-14, 13:44
Medlem
AliPizzerians avatar
Lägger upp min kommentar igen då jag börjat tänka på spelet igen:

Minns att en polare visade ett spel för mig endast en gång när jag var unge som levt i mitt huvud lite då och då.

Från vad jag kan minnas var spelet (förmodligen) ett peka-och-klicka spel på PC, i 2D, och gick ut på att man skulle få en sovande tjur/oxe att flytta på sig då den blockerade en väg, (vet inte om det var hela spelets poäng eller om det bara var just den biten av storyn just då) och det enda sättet att göra detta var genom att spela musik för att väcka den. Man skulle då "samla" på sig musikanter genom att spela en massa minispel, som sedan började spela sin musik bredvid den, om jag minns rätt. Jag minns att när polaren hittade den första musikanten började tjuren röra på ett av sina framben, vilket får mig att tro att det var en slags gradvis animation där tjuren dansade mer och mer ju flera musikanter man lyckades hitta, tills den tillslut då dansade fullt ut och flyttade på sig.

Spelet var på svenska, och hade ungefär samma vibb och vena som Kalle Kunskap, om det hjälper.

Har ingen aning när det kom ut men skulle tippa på runt sena 90- till senast tidiga 2000-talet.

Någon som vet?
Senast redigerad av AliPizzerian 2025-10-14 kl. 13:46.
Citera
2025-10-14, 14:32
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliPizzerian
Lägger upp min kommentar igen då jag börjat tänka på spelet igen:

Minns att en polare visade ett spel för mig endast en gång när jag var unge som levt i mitt huvud lite då och då.

Från vad jag kan minnas var spelet (förmodligen) ett peka-och-klicka spel på PC, i 2D, och gick ut på att man skulle få en sovande tjur/oxe att flytta på sig då den blockerade en väg, (vet inte om det var hela spelets poäng eller om det bara var just den biten av storyn just då) och det enda sättet att göra detta var genom att spela musik för att väcka den. Man skulle då "samla" på sig musikanter genom att spela en massa minispel, som sedan började spela sin musik bredvid den, om jag minns rätt. Jag minns att när polaren hittade den första musikanten började tjuren röra på ett av sina framben, vilket får mig att tro att det var en slags gradvis animation där tjuren dansade mer och mer ju flera musikanter man lyckades hitta, tills den tillslut då dansade fullt ut och flyttade på sig.

Spelet var på svenska, och hade ungefär samma vibb och vena som Kalle Kunskap, om det hjälper.

Har ingen aning när det kom ut men skulle tippa på runt sena 90- till senast tidiga 2000-talet.

Någon som vet?

Discworld 1-2 ?

Simon The Sorcerer?
Citera
2025-10-14, 15:03
Medlem
AliPizzerians avatar
Citat:
Discworld 1-2 ?

Simon The Sorcerer?

Tyvärr nej.

Kan dock tillägga att konststilen var ganska lik Discworld 2, Disney-aktigt, samt tror att spelet inte var i tredje-personsperspektiv. (Alltså att man inte kontrollerade en karaktär man kunde se på skärmen.) Tror snarare att spelet var i första person och så var det alltid någon annan karaktär som följde efter dig som man kunde klicka på för att få hjälp och tips. Tror spelet kan ha varit något slags läro-spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in