2025-06-14, 17:14
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tror inte USA vill bli inblandade i detta krig de har fullt upp med Kina runt Taiwan! Så blir det USA Iran nu så har XI öppen väg te Taiwan

Båda är extremt viktiga för USA. Israel-Iran-konflikten har potentialen att utlösa världshistoriens energikris, det påverkar USAs ekonomi massivt och därmed USAs globala makt. Om USA inte backar Israel och Iran kommer undan, särskilt om de behåller sitt kärnvapenprogram, undermineras USA:s avskräckning - inte bara i Mellanöstern, utan globalt. Finns också den Israelisk-amerikanska lobbyn som har stark påverkan på beslut med organisationer som AIPAC etc.

Samtidigt är Taiwan också extremt viktigt med tanke på produktionen av 90%+ av världens avancerade halvledare, utan dessa stannar det moderna samhället: AI, militär, bilar, allt. Taiwan-frågan har även implikationer på andra allierade. Om USA inte prioriterar Taiwan får Japan, Sydkorea, Australien etc. signalen att amerikanska garantier är opålitliga och hela den indo-pacifiska allianskedjan kan börja krackelera.

Denna splittring är det som kan bidra till att göra amerikansk respons svag, men beror på hur händelseutvecklingen ser ut! Spännande men också mycket oroväckande och farligt framöver!

Båda hoten är existentiella för USA:s globala ställning och det finns inget skäl att säga att den ena är oviktig.
Citera
2025-06-14, 17:17
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Jag? Jag har ingen aning hur dom tänkt göra det. Jag hoppas bara USA håller sig utanför så det blir en jämn fight.
Hoppas israel får tillbaka på samma sätt som de gett sig på palestinierna!
Rättvisan ska segra!

Du tror på fullt allvar att Israel ska åka på däng av Iran.

Iran har i praktiken ingen chans i ett direkt krig mot Israel. Israel har en extremt avancerad militär med toppmodern teknologi – F-35, cyberförsvar, och flera nivåer av luftvärn som Iron Dome och Arrow 3 – medan Iran ligger århundraden efter både tekniskt och strategiskt. Geografiskt måste Iran slå från långt håll, vilket gör dem beroende av missiler som ofta skjuts ner innan de ens når målet. Ekonomiskt är Iran hårt pressat av sanktioner och inre problem, och ett krig skulle snabbt slå ut deras resurser. De har redan skickat nästan allt flygande skrot de har. Det har kostat dem massor men inte gett något utväxling. (Förutom att de lyckades ha ihjäl en arab).

Dessutom har Israel starka allierade – framför allt USA – som med bara logistik, underrättelser eller luftunderstöd snabbt skulle tippa vågskålen helt. Om USA går in militärt är det över direkt. Iran vet detta, vilket är varför de agerar via ombud som Hizbollah och Hamas istället för att våga en öppen konflikt. Att tro att Iran ska ge Israel stryk och att USA bara sitter och tittar på är rena fantasier. Iran är ett land utan vänner i sitt närområde. Alla någorlunda välmående arabstater vill att de sprängs åt helvete.
Senast redigerad av Bertil.Falukorv 2025-06-14 kl. 17:22.
Citera
2025-06-14, 17:18
Medlem
Kriget kommer sluta med Israels totala seger och ett förödmjukat Iran. Det finns ingen annan utgång. Irans militära kapacitet är ett skämt, och det lilla man hade är utraderat i Israels attack. Israel har dessutom USA som garant för en lyckad utgång, medan Iran står ensamt utan allierade. Netanyahu vet precis vad han gör, Trump har lovat sitt fulla stöd.
Citera
2025-06-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Du menar alltså ”Iran, Pakistan, UAE, Turkiet och de mindre länderna”?

Jag är uppriktigt nyfiken på vad de har för kapacitet?

Pakistan har kärnvapen, korrekt. Väst har 3 kärnvapennationer (4 om man räknar med Israel). Även om kärnvapen inte är en go to-metod i krigsföring är de definitivt avgörande om ”skiten träffar fläkten”.

Om jag förstått saken rätt är dessutom Pakistans nukes av sekunda kvalitet som möjligtvis är ett hot mot dess närmaste grannländer, inte Europa eller USA.

Kolla upp det då om du uppriktigt är nyfiken.
Verkar dock som du lever i någon förnekelse och inte vill veta sanningen. Så kolla inte upp det. Fortsätt lev i din ding-dong värld.
Citera
2025-06-14, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Vad har dessa fördömanden för signifikans? Alla resolutioner röstas ju ned av USA ändå med sin vetorätt, så de används nog snarare som en politisk påtryckning än som någon juridiskt bindande vilket kan förklara det frekventa användandet.

De visar var FN står och hur biased de är emot Israel.

Detta borde få alla tänkande människor att ta allt annat de säger angående frågan med en enorm nypa salt.
Citera
2025-06-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Du tror på fullt allvar att Israel ska åka på däng av Iran.

Iran har i praktiken ingen chans i ett direkt krig mot Israel. Israel har en extremt avancerad militär med toppmodern teknologi – F-35, cyberförsvar, och flera nivåer av luftvärn som Iron Dome och Arrow 3 – medan Iran ligger långt efter både tekniskt och strategiskt. Geografiskt måste Iran slå från långt håll, vilket gör dem beroende av missiler som ofta skjuts ner innan de ens når målet. Ekonomiskt är Iran hårt pressat av sanktioner och inre problem, och ett krig skulle snabbt slå ut deras resurser. Dessutom har Israel starka allierade – framför allt USA – som med bara logistik, underrättelser eller luftunderstöd snabbt skulle tippa vågskålen helt. Om USA går in militärt är det över direkt. Iran vet detta, vilket är varför de agerar via ombud som Hizbollah och Hamas istället för att våga en öppen konflikt. Att tro att Iran ska “ge Israel stryk” och att USA bara sitter och tittar på är ren önsketänkande.
Kriget är redan vunnet av Israel, fastän alla tydligen inte har förstått detta. Frågan nu är bara om Israel nöjer dig med en symbolisk seger eller om man kommer invadera Iran och ta kontroll över statsapparat, konstitution och landområde. Ett avslut som skulle passa både Israel och USA, som därmed skulle bli av med ännu en gammal fiende i öst.
Citera
2025-06-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Kriget kommer sluta med Israels totala seger och ett förödmjukat Iran. Det finns ingen annan utgång. Irans militära kapacitet är ett skämt, och det lilla man hade är utraderat i Israels attack. Israel har dessutom USA som garant för en lyckad utgång, medan Iran står ensamt utan allierade. Netanyahu vet precis vad han gör, Trump har lovat sitt fulla stöd.

Pakistan har nyss uttalat sig om att de står bakom Iran.
Kina har för första gången landat ett större militärt flygplan i Libanon vilket för mig betyder att Kina också ställt sig bakom Iran.

USA kommer hålla sig utanför, annars kan vi nog räkna med ett tredje världskrig inom kort.
Citera
2025-06-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Kolla upp det då om du uppriktigt är nyfiken.
Verkar dock som du lever i någon förnekelse och inte vill veta sanningen. Så kolla inte upp det. Fortsätt lev i din ding-dong värld.
Varför bryter du ihop i en bölhög bara för att jag ber dig utveckla dina tvärsäkra påståenden? Det blir svårt att ta dig på allvar när du påstår att jag inte vill ”veta sanningen”. Jag frågade dig om denna sanning och du ballar ur som en femåring? Okej.
Citera
2025-06-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Irans militära kapacitet är ett hopkok av gammalt sovjetiskt skrot och man kan inte ens försvara sitt eget luftrum. De här Khomeini - gubbarna är kvar på 1800-talet och har naturligtvis ingen chans mot Israel.
🤣🤣🤣
Ska du inte komma med att de använder spadar och golfbilar också?
Samma "talking points" som i Ukraina kriget.
Men det var ett fasligt gnällande över att Iran sålde drönare till Ryssland 2022.
Iran är kända för sina prominenta vetenskapsmän om de får chansen att slippa bli mördade av Mossad.
Iran kanske får tillgång till lite ryska "hasselnötter" som Israel inte kan försvara sig mot. Det skulle jag faktiskt se fram emot.
WW3 here we go....
Citera
2025-06-14, 17:25
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
De visar var FN står och hur biased de är emot Israel.

Detta borde få alla tänkande människor att ta allt annat de säger angående frågan med en enorm nypa salt.

Bara att titta på statistik borde ge en fingervisning.

Mellan 2015 och 2024 har FN:s generalförsamling antagit 155 resolutioner som fördömer Israel, medan endast 88 resolutioner under samma period har fördömt alla andra länder tillsammans.
2018 var siffrorna 21 mot Israel och ett par, tre stycken mot andra stater som Iran, Syrien och Nordkorea.

Detta eftersom FN är en diskussionsklubb för muslimska diktaturer från tredje världen. Vilket alla utom svenska folket fattat för länge sen.
Senast redigerad av Bertil.Falukorv 2025-06-14 kl. 17:30.
Citera
2025-06-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Varför bryter du ihop i en bölhög bara för att jag ber dig utveckla dina tvärsäkra påståenden? Det blir svårt att ta dig på allvar när du påstår att jag inte vill ”veta sanningen”. Jag frågade dig om denna sanning och du ballar ur som en femåring? Okej.

Bryter ihop? Jag vill inte gå offtopic.
https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php
Pakistan 12
Israel 15
Sverige 27

Gå o gråt i nått hörn nu.
Citera
2025-06-14, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Pakistan har nyss uttalat sig om att de står bakom Iran.
Kina har för första gången landat ett större militärt flygplan i Libanon vilket för mig betyder att Kina också ställt sig bakom Iran.

USA kommer hålla sig utanför, annars kan vi nog räkna med ett tredje världskrig inom kort.

Haha "Pakistan"

De kommer varken våga eller kunna göra någonting annat ännat skriva på X att de stödjer Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in