Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-14, 12:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Du kan allltså inte se mönster hos en grupp utan privata uppgifter? Om jag säger att kvinnor söker konsensus oftare än män, måste du ha privata uppgifter?

Är du seriös? ;D

Gruppen är för liten för att kunna bli annat än dåliga killgissningar. Då blir det bara negativt för den grupp som dina antaganden avser och den effekt det kan ha på gruppen.

Därför så är det anser jag att det inte borde vara tillåtet att diskutera det här på Flashback. För forumets skull. Det finns några svarta hål som jag anser att man måste acceptera, som kan tänkas bryta mot yttrandefriheten.

- Att inte diskutera negativt om andra användare (som jag beskrev tidigare).
- Inte diskutera forumet negativt så som admin bestämmer var gränsen går.

Ganska enkelt att acceptera tycker jag.
Citera
2025-06-14, 12:36
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det går väl bitvis under 1,12.

Ni får gärna diskutera mitt sätt att moderera och huruvida det är lämpligt eller ej, men mitt hälsotillstånd och eventuella diagnoser har inte med det här att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
En uppgift är dock ingen personuppgift om uppgiften inte kan kopplas till en identifierad person.

Som Maviel skrivit, så tycker jag inte användare och moderatorer behöver diskuteras generellt överhuvudtaget om det inte kan knytas till specifikt klagomål m.m.

Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om någons hälsotillstånd, vars spridning är ägnad att medföra kännbar skada. Exempelvis omfattande medicinsk dokumentation som typiskt sett omfattas av sträng sekretess.

Fick även detta till svar från dig Maviel i den andra tråden: (FB) Är det tillåtet att fråga andra om deras medicinska status?

Tänker vore bra med förtydligande. Skyddas användare (inkl mods+admins+tekniker) av 1.12 även när det inte går att knyta an till en enskild, namngiven person?

För du nämnde barn som brottsoffer, och därmed är anonymiserade i brottmål som målsägande och därmed inte namngivna.
Men gäller 1.12 användare?
Citera
2025-06-14, 12:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det var därför jag raderade den som utgångspunkt. Men om TS nu vill diskutera det hela är det väl bra att se vad hen pratar om.

Ja absolut är det. Annars hade jag själv inte kunnat se den och komma till mina slutsatser. Jag ser det som väldigt stort och öppet att fatta det beslutet att göra som du gjorde. Kan inte bli mer transparant än så.
Citera
2025-06-14, 12:39
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat

Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om någons hälsotillstånd, vars spridning är ägnad att medföra kännbar skada. Exempelvis omfattande medicinsk dokumentation som typiskt sett omfattas av sträng sekretess.

Fick även detta till svar från dig Maviel i den andra tråden: (FB) Är det tillåtet att fråga andra om deras medicinska status?

Tänker vore bra med förtydligande. Skyddas användare (inkl mods+admins+tekniker) av 1.12 även när det inte går att knyta an till en enskild, namngiven person?

För du nämnde barn som brottsoffer, och därmed är anonymiserade i brottmål som målsägande och därmed inte namngivna.

Ja jag har inte sagt emot dig gällande regeln, men du använder ordet personuppgift helt felaktigt.
Citera
2025-06-14, 12:43
Moderator
Maviels avatar
Citat:

1,12 är kanske inte direkt applicerbart på det här egentligen - men det angränsar väl.

0,10 duger väl egentligen. Man får fundera över huruvida värdet av att diskutera kring en person är större än den personens rätt till integritet och rätt till integritet har man väl även om anonym användare på flashback tänker jag.
Citera
2025-06-14, 12:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ja jag har inte sagt emot dig gällande regeln, men du använder ordet personuppgift helt felaktigt.
Och om jag skulle spekulera i om du har gaucher typ 3? Det går inte bara att ringa in dig som person, utan delar av din släkt och ungefär vart du bor.

Så nej, jag använder inte personuppgift felaktigt. Uppgifter om andra användare är helt ointressant. Det enda som är intressant är åsikterna som användaren har. Inte vilken diagnos som ligger bakom dem.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-14 kl. 12:48.
Citera
2025-06-14, 12:50
Citat:
Och om jag skulle spekulera i om du har gaucher typ 3? Det går inte bara att ringa in dig som person, utan delar av din släkt och ungefär vart du bor.

Så nej, jag använder inte personuppgift felaktigt. Uppgifter om andra användare är helt ointressant. Det enda som är intressant är åsikterna som användaren har. Inte vilken diagnos som ligger bakom dem.

Uppgifter om användares hälsotillstånd är irrelevant ja. Men i sammanhanget är "uppgift" korrekt ord och inte "personuppgift".

Det är bättre att du googlar fram definitionen istället för att sitta här och lunch-svamla.
Citera
2025-06-14, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Jag skrev en tråd om prevalensen för autism bland moderatorer, då på Flashback men även i allmänhet och hur man skall göra för att tolka observationer, handlingar och beteenden.

Detta för att

1. Identifiera den dissonans många upplever när de pratar med just moderatorer i allmänhet
2. Diskutera sub-gruppen autister som drar sig till att kontrollera andra
3. Visa på den veritabla echo-chamber som skapas med dessa individer oavsett var det sker

Detta på forumet för psykologi, där att både identifiera autism, diskutera effekt, och beteenden hör hemma. Maviel hävdar att man inte får diskutera några medlemmar alls, vilket är givetvis orimligt. Speciellt eftersom ingen individ nämns utan en subgrupp.

Maviel har alltså gjort det omöjligt att diskutera moderatorer som grupp, och vad för korrelationer man kan se i stort.

Hur kan detta tillåtas?
Helt rätt att du fick tillsägelse. Jävla trams att du tror dig kunna diagnostisera moderatorer utifrån deras agerande på flashback. Nästan så man undrar vad du har för diagnos själv. Du kan diskutera moderatorer utan att fantisera om att dom har någon diagnos
Citera
2025-06-14, 12:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Uppgifter om användares hälsotillstånd är irrelevant ja. Men i sammanhanget är "uppgift" korrekt ord och inte "personuppgift".

Det är bättre att du googlar fram definitionen istället för att sitta här och lunch-svamla.
Se artikel 9.xx GDPR
Se även 1:20 yttrandefrihetsgrundlagen

Jag svamlar inte. Det är du som killgissar.
Citera
2025-06-14, 13:03
Citat:
Se artikel 9.xx GDPR
Se även 1:20 yttrandefrihetsgrundlagen

Jag svamlar inte. Det är du som killgissar.

Nu får du samla dig och sluta gubb-gissa.

En personuppgift är en uppgift som kan kopplas till en specifik, levande, och fysisk person.

En anonym användare/moderator är ingen identifierbar fysisk person överhuvudtaget.
Citera
2025-06-14, 13:05
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Nu får du samla dig och sluta gubb-gissa.

En personuppgift är en uppgift som kan kopplas till en specifik, levande, och fysisk person.

En anonym användare/moderator är ingen identifierbar fysisk person överhuvudtaget.
Med din logik kan det aldrig vara mord bara för att den döde inte går att identifiera.
Citera
2025-06-14, 13:10
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är bara att konstatera att moderatorsåtgärder på ett forum gör att det brinner i huvudet på en viss sorts människor, men Ethanthegreat är i en klass för sig.

Ex aplock ur trådar som han startat:

Moderatorn Maviel tillåter inte att man diskuterar moderatorer i allmänhet

Är Flashbacks moderatorer överpresenterade när det gäller Autism?

Moderatorerna tar bort trådar utan att meddela, varnar när man ifrågasätter

Tråd om prevalens för autism hos moderatorer försvann

Vad skall man göra åt maktfullkomliga och olämpliga moderatorer?

Ofay måste tas bort som moderator, klarar inte av sin uppgift

Moderatorerna är Flashbacks värsta fiender(Om yttrandefrihet är viktigt)

Moderatorn Maviel ger varning utan att förstå kontext, eller retorik

Den sinnessjuka moderatorn Maviel slaktar den mest populära tråden idag

Den efterblivna regeln att du måste skriva till moderatorn som modererar dig

Klagomål på moderatorn Rassa 0.03

Moderatorerna erkänner att 0.03 används för att plocka bort inlägg de ogillar

Den stora supportertråden för den som klagar på Moderator

Flashback är helt jävla stört numera, vad är det för fel på moderatorerna?

Moderatorn Amiron är olämplig i forumet Relationer & Samlevnad. Klagomål MÅ

Flashback har för många kvinnliga moderatorer

Milgram Experiment visar hur användare simpar för moderatorer

Moderatorn Maviel slänger tråd för hon är kränkt, vad skall jag göra?

Vad är det för mekanism som gör att moderatorer nästan alltid är skit?

Fascist-moderatorn Diablo1118 vägrar motivera sin varning

Najas den inkonsekvente skinkryttaren papperskorgar en tråd men inte andra pga 0.06

Kuksugar-Jecke slänger en tråd, istället för att flytta den
Tragiskt med sådan projicering. TS är mest troligt gravt autistisk, och inte ens på ett roligt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in