Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
150 robotar, 9 nedslag och 15 skadade är vad som rapporterats in.
Innebär att Israels iron dome sköt ner 141 av 150 robotar.
Men vi får se, uppgifterna är osäkra och det här kriget har bara börjat. Jag tror det blir långvarigt, kanske hela sommaren eller hela året ut med bombardemang från båda sidor.
Jag tror inte det blir så långvarigt. Iran smällde just av en betydande del av de robotar de hade, det kommer ta dem åtminstone några månader att samla ihop till nästa angrepp i liknande storlek och bevisligen behövs det minst denna storlek för att kunna tränga igenom Iron Dome.
Min gissning? Israel håller på i max någon vecka till att bomba enstaka mål i Iran, sedan är man nöjd för denna gång.
I Iran däremot har det intressanta bara börjat. För den som inte följt det har det varit oroligt under ytan i flera år nu. Det håller på ske ett paradigm- och generationsskifte i Iran, den gamla generationen som var unga under Islamiska Revolutionen är idag gamla gubbar som får allt svårare att hänga med och hålla greppet om makten, och en ny generation som vill ta landet i annan riktning börjar bli allt svårare för dem att kontrollera. Jag skulle inte bli överraskad om vi såg ett (mindre) inbördeskrig i Iran inom fem år.