2025-06-13, 21:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesPund
Jag hoppas dom bombar ihjäl varandra. Men man måste ju ha förståelse att Iran svarar efter Israels attack.
Man måste även förstå att Irans regim ligger bakom det mesta av all djävulskap i regionen.
2025-06-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
150 robotar, 9 nedslag och 15 skadade är vad som rapporterats in.

Innebär att Israels iron dome sköt ner 141 av 150 robotar.

Men vi får se, uppgifterna är osäkra och det här kriget har bara börjat. Jag tror det blir långvarigt, kanske hela sommaren eller hela året ut med bombardemang från båda sidor.

Jag tror inte det blir så långvarigt. Iran smällde just av en betydande del av de robotar de hade, det kommer ta dem åtminstone några månader att samla ihop till nästa angrepp i liknande storlek och bevisligen behövs det minst denna storlek för att kunna tränga igenom Iron Dome.

Min gissning? Israel håller på i max någon vecka till att bomba enstaka mål i Iran, sedan är man nöjd för denna gång.

I Iran däremot har det intressanta bara börjat. För den som inte följt det har det varit oroligt under ytan i flera år nu. Det håller på ske ett paradigm- och generationsskifte i Iran, den gamla generationen som var unga under Islamiska Revolutionen är idag gamla gubbar som får allt svårare att hänga med och hålla greppet om makten, och en ny generation som vill ta landet i annan riktning börjar bli allt svårare för dem att kontrollera. Jag skulle inte bli överraskad om vi såg ett (mindre) inbördeskrig i Iran inom fem år.
2025-06-13, 22:09
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Jag skulle inte bli överraskad om vi såg ett (mindre) inbördeskrig i Iran inom fem år.

Fem år? Det var generöst. Jag ger det fem veckor på sin höjd.
Mer realistiskt kanske fem månader med tanke på vad som hänt senaste dygnet.
2025-06-13, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant

Med tanke på Israels effektivitet skulle jag snarare gissa på 5 dagar. Då kommer Iran vara maximalt försvagat och i den mån det finns starka krafter i Iran så finns möjlighet då en viss tid framåt att störta regimen. Missar man detta "window of opprotunity" så kommer regimen återhämta sig och vi kommer att ha kvar mullornas styre.
2025-06-13, 22:28
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
I Iran däremot har det intressanta bara börjat. För den som inte följt det har det varit oroligt under ytan i flera år nu. Det håller på ske ett paradigm- och generationsskifte i Iran, den gamla generationen som var unga under Islamiska Revolutionen är idag gamla gubbar som får allt svårare att hänga med och hålla greppet om makten, och en ny generation som vill ta landet i annan riktning börjar bli allt svårare för dem att kontrollera. Jag skulle inte bli överraskad om vi såg ett (mindre) inbördeskrig i Iran inom fem år.

Ja, det är intressant. Det har egentligen varit instabilt under större delen av det islamistiska styret. Iran har inte ett grundläggande stabilt stöd för regimen och har egentligen aldrig haft. Ganska lite och vid rätt tidpunkt skulle kunna sänka regimen tror jag. Dock kan det såklart stärka dem också genom att man sluter upp kring de egna när främmande makt anfallen (även om man ogillar sina egna regenter).

Själv hoppas jag att Irans regim faller men med en stor brasklapp och det är den enorma risken i att det kanske inte finns något vettigt alternativ som är redo att ta över. Då finns det stora risker att det blir värre än det är idag.
2025-06-13, 22:32
Medlem
Karma.
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Är det inte tvärtom? Eller har jag missuppfattat något?
Israel är alltid offret. Även när Israel angriper först. Tycker man inte det är man antisemit. Det är väldigt tydligt vilka som är herrefolket på jorden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant

Fan vad jag önskar att det fanns bättre förstahandskällor från Iran. Kommande veckor/månader/år kommer bli riktigt intressanta.
2025-06-13, 22:42
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Fan vad jag önskar att det fanns bättre förstahandskällor från Iran. Kommande veckor/månader/år kommer bli riktigt intressanta.

Är ingen expert på Iran men följt det en längre tid med stor nyfikenhet som hobby-analytiker.
Tror som du att den närmaste framtiden blir mycket intressant att följa.

Om Israel/Väst vill få bort regimen i Iran så gissar jag att de redan har en tilltänkt efterträdare.
Varför ändra konceptet från Irak och Afghanistan, tredje gången gillt? (ironi)
2025-06-13, 22:45
Avslutad
När kommer UD avråda från resor till Israel?

Jag förstår inte hur man som tänkande människa kan stötta dessa regimer i Mellanöstern.
2025-06-13, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Så vackert att se judesvinen få smaka på sin egen medicin för en gångs skull!
Vem har fått störst smisk hittilst? Iran verkar vara ha massive skillissue i allt.
2025-06-13, 22:56
Medlem
Haha, Israel lyckades slå ut viktig infrastruktur, försvarsystem, generaler och andra viktiga saker i Iran.

Iran lyckades skada några personer. Iron dome plockar det mesta. Medan Iran har mer eller mindre 0 försvar.

Israel gör som vanligt en clean sweap. Ska dom hålla på att skicka missiler mot varandra så vet vi redan vem som vinner. Israel.

Man ska ändå grattulera Iran, detta var den första attacken där dom inte lyckades döda/skada nån av deras egna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in