2025-06-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det verkar dock vara vad de träffade inatt. Civila flerbostadshus.

Vad de hade för tilltänkt mål är ju tämligen ointressant när man använder robotar med flera hundra, till flera tusen meters CEP. Alternativet torde annars vara att man skjuter med terror i åtanke, helt utan aktuellt målområde annat än att man hoppas att man träffar någonting.
Ja för Iran "råkade" träffa ett militärt högkvarter mitt i centrala Tel Aviv Nu inser jag att du också hör till skaran som jag precis pratade om.

Israel har de senaste dagarna lyckats döda huntratals civila i Iran, trots att man använder sig av stridsflyg.
2025-06-15, 10:18
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastvind
Ja för Iran "råkade" träffa ett militärt högkvarter mitt i centrala Tel Aviv Nu inser jag att du också hör till skaran som jag precis pratade om.

Läs vad jag skriver istället för vad du fantiserar fram på egen hand.

Självklart siktade de på det aktuella komplexet. Om de träffade någon vital byggnad är däremot ren tur. Förstår du konceptet CEP? Förstår du varför en robot med, t.ex. en CEP på 500 eller 1000 meter inte går att använda för precisionsbekämpning?

Det är därför stora målområden är de enda aktuella målen för slika robotar. Precisionsbekämpning är i stort sett omöjlig.

Senast var det ju en flygbas och flera robotar slog ju ner inom flygbasens område. Man hade alltså lyckars med att träffa flygbasen. Det enda som skadades var dock en dunge, ett skjul och poolen utanför officersmässen.
2025-06-15, 10:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Deras avsikt kan inte vara särskilt stark med tanke på att det här har varit en fråga i över tjugo år nu. Helt uppenbart är kärnvapen inte prio ett för den iranska regimen.

Givetvis tycker inte iranier som flyttar från Iran att Iran är något vidare. Då hade de inte flyttat därifrån. Såklart.

Och, nej, Iran före revolutionen var inget bra land. Det blir nämligen inte revolutioner i bra länder. Den iranska revolutionen 1979 är ett av få exempel på en "riktig" revolution. Ett folkligt missnöje som är så starkt och så brett att det bara sveper bort de styrande makterna. Det är tråkigt att en konservativ teokrati tog över styret. Men det gör inte shahens Iran till ett "ganska bra land".
På samma sätt känner jag flera svenskar som flyttat ifrån Sverige som inte vill flytta tillbaks dit om inte ett regimskiftet sker.
Eller faktiskt mer än ett regimskifte, man vill se stora förändringar. Inte dessa demokratiska skenregimskiften där samma politik förs av samma ansikten men i olika laguppställningar.
2025-06-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Läs vad jag skriver istället för vad du fantiserar fram på egen hand.

Självklart siktade de på det aktuella komplexet. Om de träffade någon vital byggnad är däremot ren tur. Förstår du konceptet CEP? Förstår du varför en robot med, t.ex. en CEP på 500 eller 1000 meter inte går att använda för precisionsbekämpning?

Det är därför stora målområden är de enda aktuella målen för slika robotar. Precisionsbekämpning är i stort sett omöjlig.

Senast var det ju en flygbas och flera robotar slog ju ner inom flygbasens område. Man hade alltså lyckars med att träffa flygbasen. Det enda som skadades var dock en dunge, ett skjul och poolen utanför officersmässen.
Fast nu har Iran flera olika typer av missiler med olika CEP. Emad exempelvis har enligt Iran själva en CEP på 50m medan rapporter istället pepkar på upp till 1200m. Med tanke på att Iran lyckats träffa ett militärt högkvarter mitt i centrala Tel Aviv från Iran och andra viktiga militära mål de senaste dagarna så tyder mycket på att iranska missiler klarar av att träffa sina mål med precision.

Lite nyttig information:
Citat:
Emad: Iranian military officials claim a CEP of 50 meters for the Emad, which is described as Iran's first precision-guided missile capable of full guidance and control until impact. However, some independent analyses of real-world strikes have suggested a much larger CEP, with one report indicating an average of about 1.2 kilometers (1200 meters) for the Emad in a recent attack, questioning Iran's advertised precision.

Fateh-110 family (including Fateh-313 and Fateh-e Mobin): These short-range ballistic missiles are known for their high precision, with guidance systems that can reportedly reduce their CEP to under 50 meters, and some sources even cite 10-30 meters.

Fath-360: Iran claims a CEP of 30 meters for this missile. Simulations based on Iranian information and video analysis suggest this claim is plausible, and observations from the 2020 attack on US facilities in Iraq, where missiles with maneuverable re-entry vehicles (similar guidance) were used, showed a CEP of "several tens of meters."

Ghadr: An upgraded variant of the Shahab-3, the Ghadr has reportedly seen its CEP reduced from 2,500 meters to between 100 and 300 meters due to an advanced guidance system and improved aerodynamics.

Zolfaghar (including Dezful variant): These solid-fuel missiles are generally reported to have a CEP of 10-30 meters.

Khorramshahr-4 (Kheibar): While a newer, liquid-fueled missile with a significant payload and range, its stated CEP is 30 meters.

Senaste gången Israel och Iran hade liknande konflikt förra året så var konflikten långt ifrån lika allvarlig som den är nu. Då var troligtvis Irans syfte med attacken att markera för Israel att deras missiler dels kan penetrera deras luftvärn(David sling och Arrow) men också träffa mål. Dock var målet inte att eskalera senaste gången utan som sagt markera och Iran sköt medvetet missiler som inte orsakade större skada för Israel, men ändå tillräckligt nära för att markera att dom kan träffa sina mål om dom vill.

Den här gången är konflikten helt annorlunda. Israel försöker nu på riktigt dra in USA i konflikten i syfte att förstöra irans kärnprogram samt deras infrastruktur för energi. Iran bombar nu istället i syfte att faktiskt orsaka skada vilket man mycket riktigt också lyckats med. Ett militärt högkvarter som ligger i hjärtat av Tel Aviv och som träffats av iranska missiler går liksom inte att dölja. Däremot militära mål som ligger utanför staden är väldigt lätta för Israel att dölja för omvärlden och det råder dessutom censur i Israel för spridning av den typen av information.
2025-06-15, 10:53
Medlem
Har Israel tagit sig vatten över huvudet? Om inte denna video är fake så ser det verkligen illa ut. Har Iron dome missilerna tagit slut?
https://www.facebook.com/reel/594093937053111
2025-06-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Propaganda? Vad sa han som var fel? Skilj på propaganda och fakta.

Va sa jag som inte stämde?

Israel har upprättat olagliga bosättningar på palestinska områden i 70 år och deras militär slaktar lokalbefolkningen, även småbarn.
2025-06-15, 12:14
Moderator
Ancistruss avatar
Efter intern diskussion har vi kommit fram till att det känns överflödigt med två trådar som handlar om samma sak. Så vi låser denna och hänvisar fortsatt diskussion till denna (FB) Israel Attackerar Iran (Tråd för diskussion av de militära aspekterna av angreppen /Mod) alternativt (FB) Israel Attackerar Iran (Tråd för diskussion av de militära aspekterna av angreppen /Mod)

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in