2025-06-13, 19:02
Medlem
fernebos avatar
Anledningen till varför Iran inte svarar är väl antagligen att dess militära ledning är slagen i spillror:

Citat:
Ytterligare två högt uppsatta iranska militärer har dödats, vilket lämnar det militära ledarskapet "i spillror". Det skriver New York Times-journalisten, Farnaz Fassihi, och hänvisar till iranska källor.
Det handlar om general Ismail Ghaani, befälhavare för Quds-styrkan inom Irans revolutionsgarde och General Hajizadeh, befälhavare för flygvapnet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63Gq83/liverapportering-israel-attackerar-iran
Citera
2025-06-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ryktet sprids på TikTok just nu att Netanyahu har flytt Israel… bekräftat eller bara rykten vet jag inte. Någon som vet? Antar väl isf det är tillfälligt men sjukt om det stämmer.

Haha givetvis ett rykte spritt av antisemiter precis som Hamas alla lögner.
Det är alltid samma sak.
TikTok herregud noll trovärdighet på den plattformen, hahaha.
Citera
2025-06-13, 19:04
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Har du någon källa på detta med Irans kapacitet att tillverka kärnvapen?

Ja det har jag. Frågan är om jag ska dela med mig av dessa till någon som är så jävla lat/obegåvad att hen inte kan använda Google. Bör jag det?

FN, IAEA, tror att Iran avser utveckla kärnvapen ditt pölstryne. Flera experter och internationella organisationer, bl.a. Institute for Science and International Security, bedömer att Iran nu kan producera tillräckligt med vapenanrikat uran för flera kärnvapen på mycket kort tid. Iran har haft ett kärnvapenprogram.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/AMAD_Project?utm_source=chatgpt.com
Har fortfarande enligt åtskilliga underrättelsetjänster.

Nu får du ingen mer hjälp.
Citera
2025-06-13, 19:05
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Vad är hallalkrigare?
Ett slangord, för religions krigare.
Citera
2025-06-13, 19:06
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det kom en 6 minuter innan du postade det där.
https://omni.se/israels-angrepp-fortsatter-uppgifter-om-ny-attackvag-mot-teheran/a/RzA685
Se där! Tack för den!
Det verkar hoppfullt att Israel inte har nåt problem med iranskt luftvärn.
Citera
2025-06-13, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananaYoo
Okej, ja jag minns den. Men det känns som att ett så eftertraktat garde (för Israel) borde vara väldigt paranoida och inte naiva när det kommer till egensäkerhet. Det känns så Hollywood numera att råka träffa en hyffsat "liten" bomb som får de mest eftertraktade att likvideras. Jag underskattar inte Mossad.. men tycker det är märkligt hur de (om det är sant) bara kan veta.

Jag påstår inte att Mossad till 100% håller på med bloodvein-tracking.. men visst är det sjukt hur de kan lyckas med sådant här ifall inga quislingar är med i bilden. De borde ju ha varit tämligen bombsäkra på var deras targets befann sig ifall Trumps utspel är sant.

Höhöhö "bombsäkra"

OnT: vi verkar bli fler och fler i tråden som, med stor respekt för Mossads yrkesskicklighet, ändå är mer och mer övertygade om att det är just quislingar som är grunden till hur helt osannolikt bra detta gått för Israel. Det kan bara inte vara möjligt att Mossad skulle ha egna agenter i så stort antal på så höga tjänster som skulle behövas för att lokalisera så här många mål nästan i realtid. Nog för att Eli Cohen nästan blev försvarsminister i Syrien '65, men kom igen... Det MÅSTE helt enkelt vara iranier som lämnat ut sina egna.

Detta är dessutom något som iranierna själva måste insett omedelbart. Paranoian inom samtliga grenar av Revolutionsgardet, politiken och militären måste ha nått närmast psykotiska nivåer under dagen. Alla försöker lista ut vilka just deras mullvadar och förrädare är, samtidigt som alla rent desperat försöker se till att hålla ryggen fri så att ingen börjar peka på dem.

På med foliehatten, här kommer min galna konspirationsteori: detta är resultatet av en intern maktkamp i Iran. Ena sidan tänkte till och insåg att de inte måste ta till vapen själva, det funkar ännu bättre att bara peka ut för Israel var attraktiva mål ligger gömda så kan någon annan stå för bombandet. På detta sätt eliminerar man några av motståndarsidans starke män och kan utnyttja kaoset för att flytta fram sina egna positioner.
Citera
2025-06-13, 19:08
Avstängd
Iraniernas flygförsvar är igång

https://x.com/MintPressNews/status/1933568572103553041
Citera
2025-06-13, 19:09
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Har Israel hotat Iran med kärnvapen eller varför svarar inte Iran på attackerna? Att skicka iväg 100 drönare det vet dom att alla kommer plockas ner av iron dome, så det är inget svar. Förra gången överbelastade Iran iron dome med ca 400 drönare sen skickade dom iväg ballistiska missiler som vad jag minns alla tog sig igenom systemet. Så varför detta "svar" ? Är dom rädda eller har Israel sprängt deras missiler i luften redan?

De gjorde en koordinerad attack den 13 april, 2024, med drönare, kryssningsrobotar och ballistiska robotar, kallad "Operation Infriat löfte". Denna misslyckades så till vida att de långsamma drönarna som skickades ut i förväg röjde ankomsten av de ballistiska robotarna som plockades ned.

När det var dags för nästa attack, den 1 oktober, kallad "Operation Infriat löfte II", så bestämde man sig för att skippa drönarna helt. Attacken bestod av 200 ballistiska robotar av vilka fem trängde igenom Iron Dome. Ett klokt beslut att renodla vapeninsatsen, anser jag.

Idag har man initierat "Operation Infriat löfte III". Denna operation har gått spektakulärt illa. De 100 ballistiska robotar som fanns skjutklara slogs ut i morse av operatörer från Mossad som infiltrerat Iran sedan ett par veckor tillbaka. Istället sände man iväg 100 drönare, som samtliga slogs ut av stridskrafter från Israel, Jordanien och Storbritannien.

Nu kan man inte göra så mycket mer. Israelerna har varit på robotjakt över hela Iran under hela dagen och iraniernas luftvärn har upphört att existera.
Citera
2025-06-13, 19:10
Medlem
Iran förtjänar att jämnas med marken om det är så dumma att inte kunna slå tillbaka då de haft 20 år på sig och förbereda.
Citera
2025-06-13, 19:10
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkeofuturisten
Det positiva är att man inte kan bomba ett land till underkastelse. Att Israel bombar Iran kommer inte att förstöra Iran, det kommer stärka Iran. Det är extremt viktigt för Europa eftersom det sista vi behöver är ett nytt Irak, Syrien, Afghanistan eller Libyen.

Ska vi slå vad? Om vi har tur så innebär det faktum att Israel drar ned byxorna på dina mullor att någon annan kan gripa makten.
Gud vet att det iranska folket förtjänar det.
Citera
2025-06-13, 19:12
Medlem
Jag tänker att om Iran vill överleva som nation måste de slå till hårt, då menar jag som sist gång 300 robotar emot strategiska mål i flera omgångar säg runt 1200 robotar, annars är det good natt för dom.
Citera
2025-06-13, 19:13
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Iraniernas flygförsvar är igång

https://x.com/MintPressNews/status/1933568572103553041
Se där, iranierna lyckades hosta fram en ZSU 23-4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in