2025-06-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Jag tror Iran väntar med den stora vedergällningen. De behöver tillsätta de nya tjänsterna, kraftsamla, planera, och organisera. Kanske slår IDF till igen under kraftsamlingen, om det är synligt vart de utgår ifrån.
Samt att de ser nog den väntan som en plågsam väntan för israelerna som bonus.

Jag tänker precis tvärt om. Ett flyganfall från Israel är ju en lågoddsare, det var väl snarare en fråga om "när" och inte "om". Är det då inte helt sjukt inkompetent att iranierna inte har någon färdig plan för just ett sånt tillfälle?

Sånt här ska det redan finnas satta och inövade planer för. Den mest sannolika typen av anfall ska inte komma som en överraskning som kräver att man ersätter förlorade ledare först och sedan sätter sig ned för att planera när man redan åkt på däng. Det vore ett enormt tecken på svaghet i det strategiska ledarskapet! Å andra sidan är det ju typiskt i toppstyrda diktaturer att man inte vågar släppa in de som är lägre i hierarkin, man bevakar svartsjukt sin makt och vågar inte lita på att någon längre ned inte missbrukar informationen.

Det finns såklart en möjlighet att det faktiskt är en del i den iranska planen att inte slå tillbaka direkt när israelerna mest förväntar sig det. Men med tanke på att de idag stängt ned internet i landet pga alla protesterna som kräver omedelbar hämnd låter det som en inrikespolitiskt riskabel strategi...

Den stora, brännande frågan är dock fortfarande: vad i hela glödheta helvete hade iranska luftvärnet för sig egentligen!? Fortfarande inga bevis varken från Israel eller Iran att något israeliskt flyg eller missil blev nedskjuten, och de sägs ha använt över 200 flygplan. HUR!?
Citera
2025-06-13, 16:49
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Jag vidhåller fortfarande vid mitt argument om att släppa en nuke över regionen, oavsett vem som blir lidande så kanske det kan bli den slutgiltiga lösningen...

Passande vore om vinden låg i ostlig rikting vid tillfället.

Just say'n.
Citera
2025-06-13, 16:51
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Jag vidhåller fortfarande vid mitt argument om att släppa en nuke över regionen, oavsett vem som blir lidande så kanske det kan bli den slutgiltiga lösningen...

Just say'n.
Det var väl någon USA-politiker som sa att det hade varit billigare att asfaltera hela Afghanistan. Vi får lägga till Iran och Irak till den listan.
Citera
2025-06-13, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Till skillnad från palestinierna verkar det ju finnas potential i Irans befolkning. Kanske taskigt att säga, men det har ju visat sig att när det gäller palestinierna är de omgivande muslimska länderna de värsta NIMBY:sarna när allt kommer omkring.

Om, jag säger om, det skulle bli regimskifte i Iran måste det ju bli en USA-backad och USA-vänlig regering som installeras. För Israels del skulle det ju vara en enorm allierad och ett stöd mot arabstaterna. Sen har vi ju det här med Rysslands vänskap med mullorna, vilket USA måste ta hänsyn till.

Visst måste man älska realpolitik?

Mmm. Realpolitik eller hyckleri samma lika
Citera
2025-06-13, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Tror du inte att det finns galna muslimer och/eller "palestinavänner" i Japan, Argentina och Ekvatorialguinea? Har du missat vad som hände Sveriges ambassader i Irak, Iran och Libanon?
En hel jävla pöbel som kokade av hat och mordlust - över något som inte ens var sant!
Vad gjorde de svenska ambassaderna tror du? Just det, de utrymde.

Så om jag arbetade på Israeliska UD.. "Hmm, vi ska slå ut Irans möjligheter att tillverka kärnvapen. Ska vi stänga tidigt på fredag kanske, nån kan ju bli upprörd..."

Har du någon källa på detta med Irans kapacitet att tillverka kärnvapen?
Citera
2025-06-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Men kom igen...

Efter 600 missiler, vad finns kvar!?

Är ju lönlöst! Pentagon krossar IRAN på 2 timmar om dom så önskar.

Sätt er (IRAN) på söndag vid förhandlingsbordet med "stora satan" igen. Enda chansen.

Och så kommer det att bli. IRAN har inga vänner i regionen.

Ayatollan är en retoriker, ingen stake alls.
Iran måste vedergälla, för att se starka ut. Deras största, vassaste och mest resurskrävande fienden är deras egen befolkning. Inför dem måste de visa sig resoluta.
Citera
2025-06-13, 16:56
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Just say'n.

Regionen!?

Hur menar du?

Ta fram en kartbok, studera och klarlägg.

Tack på förhand.
Citera
2025-06-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Jag tänker precis tvärt om. Ett flyganfall från Israel är ju en lågoddsare, det var väl snarare en fråga om "när" och inte "om". Är det då inte helt sjukt inkompetent att iranierna inte har någon färdig plan för just ett sånt tillfälle?

Sånt här ska det redan finnas satta och inövade planer för. Den mest sannolika typen av anfall ska inte komma som en överraskning som kräver att man ersätter förlorade ledare först och sedan sätter sig ned för att planera när man redan åkt på däng. Det vore ett enormt tecken på svaghet i det strategiska ledarskapet! Å andra sidan är det ju typiskt i toppstyrda diktaturer att man inte vågar släppa in de som är lägre i hierarkin, man bevakar svartsjukt sin makt och vågar inte lita på att någon längre ned inte missbrukar informationen.

Det finns såklart en möjlighet att det faktiskt är en del i den iranska planen att inte slå tillbaka direkt när israelerna mest förväntar sig det. Men med tanke på att de idag stängt ned internet i landet pga alla protesterna som kräver omedelbar hämnd låter det som en inrikespolitiskt riskabel strategi...

Den stora, brännande frågan är dock fortfarande: vad i hela glödheta helvete hade iranska luftvärnet för sig egentligen!? Fortfarande inga bevis varken från Israel eller Iran att något israeliskt flyg eller missil blev nedskjuten, och de sägs ha använt över 200 flygplan. HUR!?
Svaret på din fråga, har du tidigare i din text. Landet är korrupt, även försvaret. Därmed får man det försvar som korruptionen skapar.
Citera
2025-06-13, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ok du bara hittade på tramset. Men även om du inte kan presentera nån källa till ditt påstående kanske du kan ha en trovärdig teori om varför Israel skulle kärnvapenbomba Europa?

USS Liberty var dessutom ett amerikanskt örlogsfartyg. Prova att Googla

Antingen är du en foliehatt de lux eller svagbegåvad västhatare...

Du vill ha alltså en källa på varför en etnoreligös stat grundad på terror och etnisk rensning med kärnvapen är en risk för länder i omvärlden. Jadu jag vet inte vad jag ska säga om det riktigt.....

Du lyckades alltså läsa dig till att USS Liberty var ett amerikanskt fartyg, det ju verkligen jättebra..kolla om du kan läsa vidare om hur det attackerades 1967
Citera
2025-06-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Det kanske är så enkelt som att man inte vill riskera att ambassadörerna blir uppkallade på respektive lands utrikesdepartement för klagomål kring senaste tidens massmord och anfallskrig....

Är ju en arbetsmiljöfråga, inte ska ambassadörerna behöva ta en massa skit. Det har dom inte betalt för

Tror snarare på rädslan för hämnd..
Citera
2025-06-13, 17:02
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Du vill ha alltså en källa på varför en etnoreligös stat grundad på terror och etnisk rensning med kärnvapen är en risk för länder i omvärlden. Jadu jag vet inte vad jag ska säga om det riktigt.....

Du lyckades alltså läsa dig till att USS Liberty var ett amerikanskt fartyg, det ju verkligen jättebra..kolla om du kan läsa vidare om hur det attackerades 1967
Du hittade ju på allt och jag bad då i stället om en trovärdig teori om varför Israel skulle kärnvapenbomba Europa! Kan du inte ens knåpa i hop en sådan är det bättre du går och lägger dig.

Dessutom var USS Liberty ett amerkanskt fartyg och händelsen var ett misstag.
Du verkar inte speciellt smart?
Citera
2025-06-13, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tror snarare på rädslan för hämnd..

Så kan det absolut vara, vi ju vet ju sen tidigare att Israel till stor del styrs av en nästan surrealistisk rädsla och paranoia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in