2024-04-23, 14:13
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag har länkat ett flertal filmer om Murrays engagemang, kanske även denna där han diskuterar riskerna för Europas undergång: https://www.youtube.com/watch?v=eQXHc-tJMXM

Så filmtajm igen. Men om du själv har sett inslaget så borde du åtminstone med några meningar kunna berätta vilka konservativa positioner Murray ger uttryck för. Dock inser jag vid det här laget att du inte kommer att redovisa några. Nå, vid tillfälle får jag väl titta på filmen och komma med mina omdömen då.
Citera
2024-04-24, 22:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Så filmtajm igen. Men om du själv har sett inslaget så borde du åtminstone med några meningar kunna berätta vilka konservativa positioner Murray ger uttryck för. Dock inser jag vid det här laget att du inte kommer att redovisa några. Nå, vid tillfälle får jag väl titta på filmen och komma med mina omdömen då.

När Du väl bestämmer Dig för att titta litet på film, kan jag rekommendera även denna, där Murray 2023 diskuterar Storbritanniens framtid och den konservativa synen på detta.
https://www.youtube.com/watch?v=BqZJVMhbJec
Citera
2025-06-10, 13:37
Avslutad
Tycker att Douglas Murray är en av de absolut mest klarsynta och vältaliga samhällsdebattörerna vi har just nu. Vad har ni för tankar om hans teori att det västerländska stödet för den palestinska frågan oavsiktligen kan stärka krafter som hotar såväl Israel som den västerländska civilisationen? Är personligen orolig för detta, i synnerhet med tanke på de demonstranter som öppet visar stöd för Hamas och hyllar terroristen Sinwar.
Citera
2025-06-10, 14:15
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronjaee
Tycker att Douglas Murray är en av de absolut mest klarsynta och vältaliga samhällsdebattörerna vi har just nu. Vad har ni för tankar om hans teori att det västerländska stödet för den palestinska frågan oavsiktligen kan stärka krafter som hotar såväl Israel som den västerländska civilisationen? Är personligen orolig för detta, i synnerhet med tanke på de demonstranter som öppet visar stöd för Hamas och hyllar terroristen Sinwar.
Murray är bara orolig att Hamas' konservativa syn på homosexualitet ska få spridning inom palestinavänstern. Han föredrar Israel för att det har prideparader och för att sionister betalar honom.

När han säger "västerländsk civilisation" så menar han inte Homeros, Vergilius och Karl den store, utan homoaktivism, invandring och rovkapitalism.
Citera
2025-06-10, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Murray är bara orolig att Hamas' konservativa syn på homosexualitet ska få spridning inom palestinavänstern. Han föredrar Israel för att det har prideparader och för att sionister betalar honom.

När han säger "västerländsk civilisation" så menar han inte Homeros, Vergilius och Karl den store, utan homoaktivism, invandring och rovkapitalism.

Du tror inte han syftar på separatism, yttrandefrihet och liknande värderingar som varit centrala i den judisk-kristna världen?
Citera
2025-06-10, 14:33
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Du tror inte han syftar på separatism, yttrandefrihet och liknande värderingar som varit centrala i den judisk-kristna världen?
Jag tror att han syftar på exakt det han säger att han syftar på. Nämligen turboliberalism och sionism. Försvar av bögrättigheter, fördömande av invandringskritiker som Enoch Powell med mera.

Jag vet inte vad du lägger in i "den judisk-kristna världen" eller "värderingar".

"Judisk-kristen" syftar vanligtvis på de tidigaste kristna som fortfarande bara var en skum judisk sekt, med knappt något gemensamt med det som vi senare genom kyrkofäderna och under medeltiden kom att förstå som kristendom.

"Värderingar" är ett vänsterbegrepp med rötter i 1800-talsfilosofi; det går inte tillbaka till någon djupare västerländsk identitet. Västerländsk kultur handlar om dygder och plikter, inte värderingar. Saker som Douglas Murray är helt obekant med, eller, i den mån han är bekant med dem, dömer ut med svepande gester.
Citera
2025-06-10, 19:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
- - - Han föredrar Israel för att det har prideparader och för att sionister betalar honom.

- - -

Murray om Pride...

https://www.youtube.com/shorts/fbPOZgLdGbQ Spot on säger jag.
Citera
2025-06-10, 20:25
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Murray om Pride...

https://www.youtube.com/shorts/fbPOZgLdGbQ Spot on säger jag.
Den snutten handlar om regnbågsflaggan och Murray raljerar utifrån ett fiktivt scenario där det finns folk som tror att regnbågsfärgerna handlar om hudfärger.

Här är hela videon som klippet är taget från, där Murray lägger fram sin faktiska syn på pride: https://www.youtube.com/watch?v=YysgbnBohhc

Han är positiv till hur priderörelsen har bidragit till att driva på för att anpassa samhället för bögar och flator (att det skett på familjers bekostnad säger han inte). Det han ogillar är när homoaktivismen späs ut för mycket av andra frågor (t.ex. palestinaaktivism, får man anta), och han är skeptisk till hur mycket samhörighet det fortfarande finns mellan de olika bokstäverna i HBTQ idag, när de redan har fått så många av de rättigheter han vill att de ska ha.

Det mest hårresande han påstår är att bögar är som alla andra. Att sexuell läggning betyder lika lite som hårfärg, och att det är en faktor som är helt utan särskilda korrelationer vad gäller beteenden, personlighet eller psykiatriska diagnoser, eller för den delen politiska intressen. Det är en ren lögn, och det måste han veta, med tanke på hur han tidigare i samma video har skämtat om bögars promiskuitet ("det finns ingen större skillnad i naturen än den mellan asexuella och bögmän") och, som sagt, tar ställning för priderörelsens historiska omkastning av det pro-natalistiska västerländska samhället.

Om du tycker att det här är mitt i prick så är du också någon typ av homoaktivist. Då kanske du också hoppas att Israel ska jaga iväg alla gazabor till Väst och låta judiska bosättare dra igång Gaza pride.
Senast redigerad av Nix-registret 2025-06-10 kl. 20:29.
Citera
2025-06-10, 22:24
Medlem
Citat:
Murray verkar vettig det lilla jag har hört från honom. Har dock lite svårt för hans överklassengelska.
När det gäller Israel - Palestina frågan så spelar det nog mindre roll vad västländerna tycker utom USA. Israel har ockuperat halva gaza nu och tanken är att ta hela området för att kunna bli av med Hamas helt och hållet och frisläppa gisslan. Vem som kommer styra över gaza efter detta återstår att se.
Citera
2025-06-13, 12:28
Medlem
Citat:

Han är och har länge varit en av de mest klarsynta debattörerna. Han har rätt i att det västerländska stödet för palestina-frågan kan bli farlig. Om den inte redan är det? Palestina-frågan har börjat öppna upp för att vänstern tar sig rätt till gränsöverskridande beteenden och acceptans för våld, enbart på basis av att de anser sig ha rätt och vara moraliskt överlägsna.
Jag tror stora delar av västvärlden (definitivt inkluderat Sverige) har svårt att acceptera att Israel sätter sin egen existens och skyddandet av sin egen befolkning i främsta rummet. Något många i bl.a. Sverige har svårt för att göra.
Citera
2025-06-13, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Han är och har länge varit en av de mest klarsynta debattörerna. Han har rätt i att det västerländska stödet för palestina-frågan kan bli farlig. Om den inte redan är det? Palestina-frågan har börjat öppna upp för att vänstern tar sig rätt till gränsöverskridande beteenden och acceptans för våld, enbart på basis av att de anser sig ha rätt och vara moraliskt överlägsna.
Jag tror stora delar av västvärlden (definitivt inkluderat Sverige) har svårt att acceptera att Israel sätter sin egen existens och skyddandet av sin egen befolkning i främsta rummet. Något många i bl.a. Sverige har svårt för att göra.

Instämmer! Uppfattar det som att man många gånger använder konflikten som förevändning att rättfärdiga och sprida redan befintligt hat. De radikala ideologier som vänsterns politik grundar sig på har i alla tider legitimerat våld i sitt mål att störta de grupper som anses sitta på makten och därmed per automatik anses vara orsaken till folkets lidanden.
Citera
2025-06-13, 14:38
Medlem
Citat:
Instämmer! Uppfattar det som att man många gånger använder konflikten som förevändning att rättfärdiga och sprida redan befintligt hat. De radikala ideologier som vänsterns politik grundar sig på har i alla tider legitimerat våld i sitt mål att störta de grupper som anses sitta på makten och därmed per automatik anses vara orsaken till folkets lidanden.

Ja, absolut så har det absolut alltid varit. Men det är något med denna fråga som gör den extra infekterad och vänstern närmar sig en gråzon av att liera sig med terrorister. Man ser ju inte samma engagemang mot tex barnfattigdom.
Finns väl säkert en koppling mellan detta och invandringen från MÖ. Vilket såklart gör situationen farlig i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in