2025-06-12, 22:21
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterSinister
Nu vet jag inte om du är okunnig eller lat (hoppas på okunnig) men om du klickar på någons namn vid ett inlägg så får du upp "Hitta alla inlägg av NNN i detta ämne". Gör du så, så torde du få svar på din egen fundering.

Jag förstår, men nu var det ju faktiskt två indikatorer jag tittade på. Jag hänvisade dessutom till en officiell rysk källa. Sen tycker jag faktiskt inte det är fel att titta på en enda indikator om man ser över den över tid. Ta till exempel den ryska styrräntan som höjts upprepade gånger till väldigt höga nivåer. Varje höjning var ju en försämring av den ekonomiska situationen i Ryssland.
(Att ryssarna nu nyligen sänkte den från 21% till 20% spelar mindre roll då de som ska låna ändock kommer behöva låna till en ränta på 22-25% istället för 23-26%. Oavsett är det väldigt höga nivåer.)

Där är ju ryssarna på god väg. De har sålt av guld, utarmat välfärdsfonden och tagit ut massa kapital ur statliga bolag. detta samtidigt som de infört en massa skatter och pålagor såsom höjt bolagsskatten för företag, infört moms för de större företagen, höj skattesatsen för de "rika", allt detta för att kunna finansiera kriget i Ukraina.

Så den intressanta frågan är ju inte om Ryssland kraschar utan när det inträffar om inget förändras.
Det fetade.
Har värdet på innehavet justerats efter massiva uttag.
Jag är tveksam.
Så NVF kan ha tillgångar som är urholkade.
Citera
2025-06-12, 22:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu vet jag inte om du följt med i tråden, så jag buntade kanske orättvist ihop dig med andra. Grejen med dem, som jag kritiserar, hoppar på en indikator. Rubeln faller. "Nu Går det dåligt för Ryssland!! Ryzzland! ". Sen ingen analys när Rubeln igen stiger. Sen sjunker Industrial output. "Nu Går det dåligt för Ryssland!! Ryzzland!". Sen stiger output igen.

Det är som om det bara är coping för de som jag kritiserar. De vill inte förstå något.

Kriget är förlorat för banderiterna så nu står deras hopp till att den ryska ekonomin kraschar eller att Putin dör, helst båda förstås.
Du har rätt. Verkligheten går inte att diskutera.
Går rubeln dåligt så jublar man över det eller vilken indikator som helst. Helheten är oviktig. Allt är känsloladdat som på massmötena i Berlin förr.
TS har spårat ur för längesedan.😉😉
Citera
2025-06-13, 00:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterSinister

Där är ju ryssarna på god väg. De har sålt av guld, utarmat välfärdsfonden och tagit ut massa kapital ur statliga bolag. detta samtidigt som de infört en massa skatter och pålagor såsom höjt bolagsskatten för företag, infört moms för de större företagen, höj skattesatsen för de "rika", allt detta för att kunna finansiera kriget i Ukraina.

Så den intressanta frågan är ju inte om Ryssland kraschar utan när det inträffar om inget förändras.

Absolut. Jag förväntar att då kommer de antingen att skala ner kriget (men går det? Sparar det pengar), söka fred, eller så gör de något tredje och det är detta sista scenariot som blir intressant. Massivt pengatryckande eller pengar från främmande makt (och inget är gratis) är det enda realistiska som jag kan se.
Citera
2025-06-13, 05:15
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Undrar om de inte kan sälja ut andelar från de företag som faktiskt kan inbringa pengar, tänkte på t.ex. Gazprom. Eller leasa ut någon olje- eller gaskälla några decennier till t.ex. Kina.

Visst, långsiktigt medför ju det att den ryska staten minskar sina inkomster, men kortsiktigt kan det ge stora välbehövliga inkomster som gör att de kan fortsätta kriga ett tag till. Och det är nog trots allt vad Putin känner är viktigast just nu inte vilka inkomster den ryska staten eventuellt kommer ha i framtiden.

1) Jag är ingen ekonom.
2) Jag är ingen ekonom
3) Men om jag som en enkel snickare/fastighetsarbetare ser dom här sakerna...

Det kommer bli så mycket mer fuffens som föregår,
Citera
2025-06-13, 07:37
Medlem
Citat:
Absolut. Jag förväntar att då kommer de antingen att skala ner kriget (men går det? Sparar det pengar), söka fred, eller så gör de något tredje och det är detta sista scenariot som blir intressant. Massivt pengatryckande eller pengar från främmande makt (och inget är gratis) är det enda realistiska som jag kan se.
…med en massiv hyperinflation som följd.
Citera
2025-06-13, 10:39
Medlem
psychicsailors avatar
Putin skickar blommor till Netanyahu idag, oljepriset rallar. Få se om det bara är en spik.
Citera
2025-06-13, 13:50
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Angående att Kina på något sätt skulle gå in som finansiärer. Vågar dom verkligen det? Oavsett hur. Delar av Gazprom? Vad är det som säger att Putin inte beslagtar dom delarna igen två månader senare? Det är ju så han har jobbat den sista tiden. Är saker utlandsägda så är det stor risk att dom helt plötsligt blir Ryska statens. Till och med saker som ägs av Ryssar som råkar vara bosatta utomlands har han ju beslagtagit.

Dom här obligationerna, är det inte förmodligen åt samma håll som hände tidigare som har hänt igen? Att staten lånar ut pengar till dom statliga bankerna och bankerna sen har köpt obligationerna, eller vad fan det var för nått?
Citera
2025-06-13, 15:25
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Angående att Kina på något sätt skulle gå in som finansiärer. Vågar dom verkligen det? Oavsett hur. Delar av Gazprom? Vad är det som säger att Putin inte beslagtar dom delarna igen två månader senare? Det är ju så han har jobbat den sista tiden. Är saker utlandsägda så är det stor risk att dom helt plötsligt blir Ryska statens. Till och med saker som ägs av Ryssar som råkar vara bosatta utomlands har han ju beslagtagit.

Dom här obligationerna, är det inte förmodligen åt samma håll som hände tidigare som har hänt igen? Att staten lånar ut pengar till dom statliga bankerna och bankerna sen har köpt obligationerna, eller vad fan det var för nått?

Nej, det är inte säkert att kineserna "vågar" (skulle formulera det som att kineserna kanske inte tycker det är värt det). Kineserna skulle nog våga ta över delar av Gazprom. Ryssland är helt rökta om Kina vänder dem ryggen. Det finns en anledning till att Ryssland har en väldigt låg statsskuld. Inte många är sugna på att ha en stor exponering mot ryska staten.

Men Kina tycker kanske det är nice att EU, Zelensky, och Ryssland slåss i Ukraina. Det försvagar europeisk konkurrenskraft.

De nuvarande obligationerna fungerar precis som du säger. Vilket inte är överdrivet skumt i sig, det är det moderna sättet som av någon anledning fungerar lite bättre än att trycka pengar.
Citera
2025-06-13, 15:49
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Putin skickar blommor till Netanyahu idag, oljepriset rallar. Få se om det bara är en spik.

Det är nog inte så förvånande med tanke på dagens händelseutveckling att oljepriset fullständigt skjuter i höjden nu idag. Men när jag kollar verkar det vara all annan olja än just uraloljan (som ju är den Ryssland exporterar) som ökar extremt mycket just nu. Uranolijan har bara ökat med ca 1.8% i dag. Ingen aning om varför, någon annan kanske vet?

Men jag skulle gissa att den enorma prisökningen beror på att många handlare panikköper all olja de öht kan finna nu och att priset därför kommer sjunka tillbaka snart igen, men det beror ju i och för sig på om Israel kommer fortsätta sitt anfall mot Iran eller om de känner att de har nått sitt mål.
Citera
2025-06-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Eftersom försäljningen av OFZ (statsobligationer) har ökat lavinartat sedan slutet på förra året finns det skäl att tro någon annan än Olga o Ivan har köpt dem.

Det ligger väl nära tillhands att tro att en annan statsmakt ligger bakom? Normalt sett är det en mycket säker investering men när det gäller Ryssland så är det nog bara en annan stat som har råd att eventuellt förlora de pengarna… när de förfaller kanske inte Ryssland finns?

Rysslands budgetunderskott är för närvarande enormt och det måste på något sätt täckas, lösningen är inte att trycka mer sedlar (som någon av ryssapologeterna här i tråden tror/anser).

https://x.com/evgen1232007/status/1932806772407898443?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2025-06-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
1) Jag är ingen ekonom.
2) Jag är ingen ekonom
3) Men om jag som en enkel snickare/fastighetsarbetare ser dom här sakerna...

Det kommer bli så mycket mer fuffens som föregår,
Du är alldeles för blygsam…det är få som fiskar fram så mycket relevant information som du.
Citera
2025-06-13, 20:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är nog inte så förvånande med tanke på dagens händelseutveckling att oljepriset fullständigt skjuter i höjden nu idag. Men när jag kollar verkar det vara all annan olja än just uraloljan (som ju är den Ryssland exporterar) som ökar extremt mycket just nu. Uranolijan har bara ökat med ca 1.8% i dag. Ingen aning om varför, någon annan kanske vet?

Men jag skulle gissa att den enorma prisökningen beror på att många handlare panikköper all olja de öht kan finna nu och att priset därför kommer sjunka tillbaka snart igen, men det beror ju i och för sig på om Israel kommer fortsätta sitt anfall mot Iran eller om de känner att de har nått sitt mål.

Ofta säljs ural-olja i Brent eller andra oljepriser (låter ologiskt, jag vet), men då givetvis med rabatt. Detta har blivit vanligare efter 2022. Jag gissar (kan ha fel) att Uralpriserna framför allt används vid kortdistanshandel med Ryssland, ex Vitryssland köper olja av Ryssarna. Och på grund av frakt så kan det vara en rätt ineffektiv marknad. Annan olja kan inte nå dessa köpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in