2025-06-12, 14:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det där stämmer ju inte, antalet artillerigranater och missiler har minskat rejält den sista tiden när deras stora lager tog slut och det som dom skickar nu är det som kommer direkt från fabrikerna. Eller från Nordkorea.
Eller att det istället för att vara kryssningsmissiler så är det iranska moppedrönare. Visst, i antal har det inte gått ner men verkansmässigt så är det en väldig skillnad.
Ryssarna slog rekord i veckan med antal flygande attacker. De använder troligen inga gamla lager längre utan detta är vad de kan producera.

Citat:
Fast det du pratar om här gäller ju bara om Ryssland går fullständig kommunism, förstatligar allt och tvingar folk att leva på svältlöner. Och det tvivlar jag ju starkt på att det kommer funka. Som det är nu så måste dom ju betala för det dom köper och skickar till skroten i Ukraina, och dom pengarna måste komma nånstans ifrån. Rätt nyligen så kom det ut nyheter om att dom var på väg att chockhöja några skatter för att få in pengar, och såna saker har ju en stor risk att ställa till problem i andra änden. Företag går i konkurs och då blir det istället ännu mindre pengar som dom har att betala.

Så det är inte bara för import som ryska staten behöver pengar, dom behöver även pengarna för att köpa krigsmateriel av sina inhemska leverantörer.
Jag tror Putin är fullt beredd på att låta befolkningen svälta för att kunna fortsätta kriga. Om någon klagar så elimineras de.

Staten och krigsindustrin finansieras genom lån med låga räntor. Resten offras.
Citera
2025-06-12, 14:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det som stör mig är att folk tittar på siffror som Ryssland hittar på ur ren fantasi och hävdar att de bevisar något.

Det mesta som konsumeras är ganska enkelt att tillverka. Ryssland har gott om råvaror att tillverka saker utav. De har även viss kapacitet att producera mer avancerade saker.

Jag trodde med många andra att Ryssland skulle kollapsa för länge sedan. De har visat sig mycket uthålliga.

De kan i princip kollapsa i morgon eller om flera år.

Jag skulle säga att nästan allt är svårt att tillverka idag, med den effektivitet som vi förväntar i dagens samhälle. Modern fabriksautomation är high tech. Jag förväntar att fr o m nästa vår så får ryssarna mer och mer problem med avancerad automation, för att de har investerat i utrustning från ABB och motsvarande i sina fabriker, men det blir svårt att underhålla när delarna slits ut. Det kan ersättas med kinesiska konkurrenter eller automationsföretag från andra länder eller tredjepartsimport, men då blir det dyrt.

Kanske har jag fel i detta; i så fall skulle det vara intressant att lära sig varför.

Om jag har rätt så blir det en "pyspunka" i försämrad produktivitet, eller utebliven ökning.

Edit: Jag håller med dig om vad du skrev i ditt andra inlägg att de lägre klasserna får lida, och kriget tuggar vidare för det bestämmer Putin. Jag satt och drack vin med en ryss förra året (emigrerad universitetslärare)* som menade att väst missförstår en sak fullständigt med Ryssland. Ryssar GILLAR att lida. De har en dyster syn på världen och tolererar att "nationen kallar". Det finns givetvis mängder med undantag från detta, men faktum är att det skapar en resistens i krigssituationer.

* = Plot twist: En av djuren i stora tråden blev så arg över detta att han satt och ljög om mig i upprepade inlägg.
Senast redigerad av psychicsailor 2025-06-12 kl. 14:57.
Citera
2025-06-12, 15:31
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ryssarna slog rekord i veckan med antal flygande attacker. De använder troligen inga gamla lager längre utan detta är vad de kan producera.

Jag tror Putin är fullt beredd på att låta befolkningen svälta för att kunna fortsätta kriga. Om någon klagar så elimineras de.

Staten och krigsindustrin finansieras genom lån med låga räntor. Resten offras.
Som sagt, antalet kanske till och med har ökat, men nu är det moppedrönare med något tiotal kilos sprängkraft, förut var det kryssningsmissiler med några hundra kilo. Man kan inte bara titta på kvantitet.
För att skjuta ner kryssningsmissiler så behövs det luftvärnsmissiler, till moppedrönarna använder dom pickuper med kulsprutor på flaket.

Ja, han kan förmodligen vara det, men kan dom som är runt honom det? Hur långt kan han fortsätta innan han råkar trilla ut genom ett fönster? Oligarkerna som har blivit vana att leva lyxliv i Västeuropa är nog inte så sugna på att äta rovor resten av livet.

Men det finns ju inga pengar att låna. Det dom kommer tvingas till är ju i princip slavarbete. Och det kanske inte är så väldigt långt dit, dom lever ju långt över sina tillgångar och offrar sin väldigt väl tilltagna välfärdsfond. Och inte bara till krigskassan utan nu den sista tiden har dom varit tvungna att ta pengar från den för att rädda både oljeindustrin och bankerna. När dom två branscherna går på knäna så är det riktigt illa.
Och när välfärdsfonden är slut så finns det inga pengar kvar att plundra.
Citera
2025-06-12, 15:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag skulle säga att nästan allt är svårt att tillverka idag, med den effektivitet som vi förväntar i dagens samhälle. Modern fabriksautomation är high tech. Jag förväntar att fr o m nästa vår så får ryssarna mer och mer problem med avancerad automation, för att de har investerat i utrustning från ABB och motsvarande i sina fabriker, men det blir svårt att underhålla när delarna slits ut. Det kan ersättas med kinesiska konkurrenter eller automationsföretag från andra länder eller tredjepartsimport, men då blir det dyrt.

Kanske har jag fel i detta; i så fall skulle det vara intressant att lära sig varför.

Om jag har rätt så blir det en "pyspunka" i försämrad produktivitet, eller utebliven ökning.
Verkstads utrusning som svarvar, fräsar och svetsar etc är inte så svårt att bygga. De flesta prylar som slits ut kan kan skapas i en mekanisk verkstad. Enstaka prylar är ganska enkelt men tar lite tid att skapa.

Problemet är att göra det i volym och få logistiken runt det att fungera. För att det ska löna sig att automatisera saker så behöver man volym. Utan den globala marknaden så tappar man denna volym.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Edit: Jag håller med dig om vad du skrev i ditt andra inlägg att de lägre klasserna får lida, och kriget tuggar vidare för det bestämmer Putin. Jag satt och drack vin med en ryss förra året (emigrerad universitetslärare)* som menade att väst missförstår en sak fullständigt med Ryssland. Ryssar GILLAR att lida. De har en dyster syn på världen och tolererar att "nationen kallar". Det finns givetvis mängder med undantag från detta, men faktum är att det skapar en resistens i krigssituationer.

* = Plot twist: En av djuren i stora tråden blev så arg över detta att han satt och ljög om mig i upprepade inlägg.
Låter som elementär sekt indoktrinering. "Vi mot världen". Det är svårt att göra så generella antaganden. Ju fattigare och mer korkad personer är ju stoltare brukar de vara över saker som någon annan person har gjort. Ofta så försöker de hävda sin egen relation till dessa "Stora individer". Typ de kommer från samma ort, land eller har samma religion.

Bara för att min gammelfarfar var en hjälte under andra världskriget så förtjänar jag inte en massa gratis saker från min omgivning.
Citera
2025-06-12, 15:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Som sagt, antalet kanske till och med har ökat, men nu är det moppedrönare med något tiotal kilos sprängkraft, förut var det kryssningsmissiler med några hundra kilo. Man kan inte bara titta på kvantitet.
För att skjuta ner kryssningsmissiler så behövs det luftvärnsmissiler, till moppedrönarna använder dom pickuper med kulsprutor på flaket.
Det är lite luddigt hur Ukraina egentligen skjuter ner saker mest effektivt. Jag tycker det borde vara enklast att jaga moppedrönarna med kulspruta på flygplan. Eller något i stil med bayraktar drönarna.

Citat:
Ja, han kan förmodligen vara det, men kan dom som är runt honom det? Hur långt kan han fortsätta innan han råkar trilla ut genom ett fönster? Oligarkerna som har blivit vana att leva lyxliv i Västeuropa är nog inte så sugna på att äta rovor resten av livet.
Är det något Putin är bra på så är det att hålla sig vid liv och eliminera alla som kan hota honom.

Citat:
Men det finns ju inga pengar att låna. Det dom kommer tvingas till är ju i princip slavarbete. Och det kanske inte är så väldigt långt dit, dom lever ju långt över sina tillgångar och offrar sin väldigt väl tilltagna välfärdsfond. Och inte bara till krigskassan utan nu den sista tiden har dom varit tvungna att ta pengar från den för att rädda både oljeindustrin och bankerna. När dom två branscherna går på knäna så är det riktigt illa.
Och när välfärdsfonden är slut så finns det inga pengar kvar att plundra.
Fiat pengar skapas när de lånas. Det fungerar på samma sätt i hela världen. Fiat valutor tar aldrig slut. Problemet blir inflation. Men kan du strypa tillgången av kapital för de flesta andra så kan man hålla den i chack. Ryssland verkar kombinera hög ränta med quantitative easing. Det ger låg ränta till staten men hög för alla andra.

Man får erkänna att deras riksbanks chef är klipsk. Vill man skada Ryssland genom att eliminera någon så ligger hon högt på listan.
Citera
2025-06-12, 16:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Verkstads utrusning som svarvar, fräsar och svetsar etc är inte så svårt att bygga. De flesta prylar som slits ut kan kan skapas i en mekanisk verkstad. Enstaka prylar är ganska enkelt men tar lite tid att skapa.

Problemet är att göra det i volym och få logistiken runt det att fungera. För att det ska löna sig att automatisera saker så behöver man volym. Utan den globala marknaden så tappar man denna volym.
Problemet är ju dom grejerna som idag är automatiserade. När dom grejerna går sönder så får man ersätta med en massa gubbar med skruvmejsel. Inte effektivt. Och dom gubbarna behövs ju dessutom i fronten, det är arbetskraftsbrist i Ryssland redan idag.

Citat:
Det är lite luddigt hur Ukraina egentligen skjuter ner saker mest effektivt. Jag tycker det borde vara enklast att jaga moppedrönarna med kulspruta på flygplan. Eller något i stil med bayraktar drönarna.
Jag har sett den varianten också. Såg ett foto för ett tag sen med ett gammalt skolflygplan, propellerdrivet, där dom hade målat ett gäng drönare på sidan som symboliserade nerskjutna drönare. Tror också det är väldigt effektivt, här i Sverige skulle det ju funka utmärkt med flygklubbarnas Cessnor + en hemvärnsman med AK4.
Men jag tror det vanligaste är pickup med en kulspruta på taket. Väldigt simpelt.

Citat:
Är det något Putin är bra på så är det att hålla sig vid liv och eliminera alla som kan hota honom.
Jo, men hur effektivt blir det styret efter ett tag...

Citat:
Fiat pengar skapas när de lånas. Det fungerar på samma sätt i hela världen. Fiat valutor tar aldrig slut. Problemet blir inflation. Men kan du strypa tillgången av kapital för de flesta andra så kan man hålla den i chack. Ryssland verkar kombinera hög ränta med quantitative easing. Det ger låg ränta till staten men hög för alla andra.
Som sagt, då hamnar man rätt snabbt i full kommunism och slavarbete..

Citat:
Man får erkänna att deras riksbanks chef är klipsk. Vill man skada Ryssland genom att eliminera någon så ligger hon högt på listan.
Japp. Känns som att hon är bra på att balansera allt, synd att hon inte fick avgå som hon ville för ett år sen eller när det var.
Citera
2025-06-12, 16:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://bsky.app/profile/ukrainewarpod.bsky.social/post/3lr7uke6bak2y

Russia may be left without a National Welfare Fund in 2026.”

Exactly! There is a 60% chance the NWF’s liquid assets will be completely depleted by the end of this year.

They can’t even cover this year’s deficit with it! The first time this has happened.

Nu tror inte jag dom kommer tömma fonden helt. Rent politiskt ser det dåligt ut. Så min teori är att dom kommer fortsätta råna dom statliga bolagen samt fortsätta trycka pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Verkar vara av tveksam relevans tills man börjar fundera på vem fan som åker till Vitryssland för att jobba, sedan inser man att det är ryssar som är rädda för mobilisering och centralasiater som annars hade åkt till Ryssland men inte vågar efter alla som blivit intvingade i armén.

Ungern: haha sug på denna era jävla får, från och med nu kan arbetsgivaren kräva 400 tim/år övertid utan att betala extra!

Grekland: Nej nu jävlar, för att få upp produktiviteten ska ni nu jobba sex dagar i veckan!

Lukashenko: Håll min vodka!

Frågan är om de ens "kan" tömma fonden helt. De likvida medlen är nästan slut, och det som är kvar är t.ex ägarskapet i posten, järnvägen och andra samhällsviktiga statligt ägda bolag. Vem skulle få köpa det, och vem skulle kunna? Det mest realistiska vore väl kanske någon kinesisk koncern (dvs kinesiska staten), men det lär de inte vara så sugna på med tanke på att de redan är nervösa över hur kineserna försöker öka sitt inflytande i landet och ligger i startgroparna för att roffa åt sig när ryssarna blir riktigt desperata.

Undrar om de inte kan sälja ut andelar från de företag som faktiskt kan inbringa pengar, tänkte på t.ex. Gazprom. Eller leasa ut någon olje- eller gaskälla några decennier till t.ex. Kina.

Visst, långsiktigt medför ju det att den ryska staten minskar sina inkomster, men kortsiktigt kan det ge stora välbehövliga inkomster som gör att de kan fortsätta kriga ett tag till. Och det är nog trots allt vad Putin känner är viktigast just nu inte vilka inkomster den ryska staten eventuellt kommer ha i framtiden.
Citera
2025-06-12, 16:37
Avstängd
Ukraina har varit tvungna att ställa in betalningarna men hela tiden fått respit av IMF. Trots 3000 miljarder från utlandet.
Ryssland tuffar på med högre tillväxt än EU och utan IMF lån och trots hundratals sanktioner.

Tyskland glor avundsjukt och tror att det beror på vapenindustrin så nu vill Merz följa Putins exempel.
Krig kan vara lönsamt om man sköter det på rätt sätt och inte importerar undermåliga kombinationer av vapen från Nato. Dessutom bör man inte slarva bort pengarna på att köpa lyxvillor världen över och knarka.
Citera
2025-06-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Ukraina har varit tvungna att ställa in betalningarna men hela tiden fått respit av IMF. Trots 3000 miljarder från utlandet.
Ryssland tuffar på med högre tillväxt än EU och utan IMF lån och trots hundratals sanktioner.

Tyskland glor avundsjukt och tror att det beror på vapenindustrin så nu vill Merz följa Putins exempel.
Krig kan vara lönsamt om man sköter det på rätt sätt och inte importerar undermåliga kombinationer av vapen från Nato. Dessutom bör man inte slarva bort pengarna på att köpa lyxvillor världen över och knarka.

Tror inte du behöver vara orolig att ditt inlägg ovan kommer åldras väl.
Kan lova dig att Merz inte är ett dugg avundsjuk på puttes ”ekologiska framgångssaga” 🙃

Kan du inte berätta för oss om puttes högteknologiska vapenindustri?
Går allt till SMOn i Ukraina eller blir det export till några afrikanska länder?
Citera
2025-06-12, 18:08
Medlem
Citat:

Nja, de är inte riktigt där än

More bad news from Russia.
Amid the collapse of budget revenues, the Ministry of Finance is forced to increase the national debt at a frantic pace to close the hole in the budget. Since! the beginning of the year, federal government bonds have been placed for 2.155 trillion rub

The rate of growth of the national debt has especially accelerated over the past two months against the backdrop of the collapse of oil prices. The economy is collapsing, revenues are falling, the national debt is growing. Rus is flying into the abyss. Inflation will soon soar.

Such a frantic growth of the national debt against the backdrop of falling raw material revenues is hello to hyperinflation!

Hyperinflationen har redan nått några av basvarorna och det finns skäl att tro att det snabbt sprider sig.
Jag håller med om att Elvira har gjort många smarta drag men att sänka räntan var kanske inte det smartaste, men det har ett visst nationellt signalvärde

I länken finns flera talande diagram
https://x.com/evgen1232007/status/1932807052520239357?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2025-06-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99

…och du vet naturligtvis vad den tillväxten beror på? Utveckla gärna.
Citera
2025-06-12, 18:26
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nja, de är inte riktigt där än

More bad news from Russia.
Amid the collapse of budget revenues, the Ministry of Finance is forced to increase the national debt at a frantic pace to close the hole in the budget. Since! the beginning of the year, federal government bonds have been placed for 2.155 trillion rub

The rate of growth of the national debt has especially accelerated over the past two months against the backdrop of the collapse of oil prices. The economy is collapsing, revenues are falling, the national debt is growing. Rus is flying into the abyss. Inflation will soon soar.

Such a frantic growth of the national debt against the backdrop of falling raw material revenues is hello to hyperinflation!

Hyperinflationen har redan nått några av basvarorna och det finns skäl att tro att det snabbt sprider sig.
Jag håller med om att Elvira har gjort många smarta drag men att sänka räntan var kanske inte det smartaste, men det har ett visst nationellt signalvärde

I länken finns flera talande diagram
https://x.com/evgen1232007/status/1932807052520239357?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

Men har sänkningen ens något signalvärde?
Från 21 till 20 %. Vem funderar en minut på att ta ett lån, när man äntligen har sänkt med 1%?
Nu är det styrräntan. Faktisk ränta hos banken är mellan 8-9% upp till 28-29%. Beroende på om du har kontakter eller inte.
Men….fixed price mot staten. Du kan inte kompensera dig för ökade kostnader.
Så ska man ta ett lån för att klara verksamheten, och svälja den ökade kostnaden, på en marginal som inte finns?
Konkurserna i Ryssland har ökat, av en orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in