Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-08, 01:15
  #1
Medlem
Död o återfödds avatar
.
UTAN GUD, VARFÖR ANDLIGA BEHOV?


Vi har FYSISKA behov, hur tillfredsställer man dem?

Hunger, genom att äta!

Trötthet, genom att sova!

Lusta, genom att ha sex!



Vi har INTELLEKTUELLA behov, hur tillfredsställer man dem?

Läsa, debattera, utforska, filosofera, studera osv...



Vi har ANDLIGA behov (vilket ateisterna förtränger!), längtan efter Gud, vårt ursprung, och en mening med tillvaron!

Hur tillfredsställer man andliga behov?

Genom bön, meditation, lovsjunga Herrens härlighet, osv...


För varje behov finns det alltså alltid ett sätt hur att tillfredsställa dem...

Att det överhuvudtaget existerar andliga behov är ju de facto ett starkt BEVIS på Guds existens!



Att längta tillbaka Hem till Gud i den eviga andliga världen är således fullt normalt och dessutom önskvärt, ett tecken på god andlig hälsa, eftersom det endast är möjligt att få evigt liv i fullkomlig lycka i den andliga världen!

Det är faktiskt mer än 80% av jordens befolkning som bejakar sina andliga behov, medan minoriteten, 20%, (ateisterna) förnekar och förtränger sina gudomliga behov...

__________________________________________________


UTAN GUD, VARFÖR ETIK OCH MORAL?


Att det finns objektiva etiska och moraliska värderingar som efterföljs i alla lagstiftande församlingar, att t.ex. mord och våldtäkter överallt anses orätt och straffas, oavsett vad den enskilda människan tycker, är ju också ett starkt BEVIS på Guds existens!

Om Gud (det absolut goda) inte existerade, varför skulle det då överhuvudtaget anses vara moraliskt felaktigt att mörda och att våldta?

Utan någon Gud, hur skulle objektiva allmängiltiga moraliska värderingar överhuvudtaget kunna existera?

Om endast materia skulle existera, hur och varför skulle materia överhuvudtaget börja bry sig om vad som är Rätt och Fel?

Och framför allt, hur skulle materia kunna veta vad som är Rätt och Fel?

__________________________________________________

SLUTSATS:

Andliga behov och objektiva moraliska värderingar är bägge utmärkta bevis på Guds existens...
Citera
2007-12-08, 01:26
  #2
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
UTAN GUD, VARFÖR ANDLIGA BEHOV?

Andar?
Citat:
Vi har FYSISKA behov, hur tillfredsställer man dem?

Hunger, genom att äta!

Trötthet, genom att sova!

Lusta, genom att ha sex!



Vi har INTELLEKTUELLA behov, hur tillfredsställer man dem?

Läsa, debattera, utforska, filosofera, studera osv...

So far, rätt så rätt.
Citat:
Vi har (vilka ateisterna förtränger!) ANDLIGA behov, längtan efter Gud, vårt ursprung, och en mening med tillvaron!

Va? Längatn efter Gud? vad grundar du detta på?

Citat:
Att det överhuvudtaget existerar andliga behov är ju de facto ett starkt BEVIS på Guds existens!

Det är ju synd att dom inte finns.


Citat:
Det är faktiskt mer än 80% av jordens befolkning som bejakar sina andliga behov, medan minoriteten, 20%, (ateisterna) förnekar och förtränger sina gudomliga behov...

I flera tusen år var det 100%. Sen Blev det ganska nyligen 99.999999% Sedan 99%. ganska så snart 98%. Ett pat tjugo år sedan 89% nu 70 - 80%. Ser du ett mönster här?

__________________________________________________ _


Citat:
UTAN GUD, VARFÖR ETIK OCH MORAL?

Med Gud, varför etik och moral? Rätt och fel är ju bara rätt och fel för att Gud säger att dom är det, och alla följer dom i ren rädsla för helvetet.

Detta kallas hot, inte moral.
Citat:
Att det finns OBJEKTIVA etiska och MORALISKA värderingar som efterföljs i alla lagstiftande församlingar, att t.ex. mord och våldtäkter överallt anses orätt och straffas, oavsett vad den enskilda människan tycker, är ju också ett starkt BEVIS på Guds existens!

Nej, det är en stark bekräftelse på vad evolutions biologer har funderat ut. Att sociala varelser kräver sociala instinkter.

Citat:
Om Gud (det absolut goda) inte existerade, varför skulle det då överhuvudtaget anses vara moraliskt felaktigt att mörda och att våldta?

Det absolut goda finns inte med Gud heller, om nu Gud bara säger att dom är det.

Citat:
Utan någon Gud, hur skulle objektiva allmängiltiga moraliska värderingar överhuvudtaget kunna existera?

Inbrända i Hjärnan efter årmiljoner av naturlig utgallring av grupper som nte kunda hålla ihop på grund av bristande sociala instinkter.
Citat:
Om endast materia skulle existera, hur och varför skulle materia överhuvudtaget börja bry sig om vad som är Rätt och Fel?

Om den får förmågan att göra detta. förresten finns det energi också.

Citat:
Och framför allt, hur skulle materia kunna veta vad som är Rätt och Fel?

See above.
__________________________________________________ _
Citat:
SLUTSATS:

Andliga behov och objektiva moraliska värderingar är bägge utmärkta bevis på Guds existens...


FEL

SLUTSATS:

Du vet inte vad du snackar om. Skärp dig.
Citera
2007-12-08, 01:27
  #3
Medlem
tältpinnes avatar
Ditt resonemang bygger på premissen att vissa behov är att tillskriva som andliga. Sökandet efter ursprung och mening med tillvaron kategoriserar jag som intellektuella behov, för min del alltså, men då tror jag heller inte på något högre väsen.
Citera
2007-12-08, 01:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Därför att detta är ett nytt intressant ämne, som stärker vår Herres existens...

och det tas upp i andra trådar redan. du fattar inte att ju mer du skriver desto mer så framstår de ämnen du ar upp som skit? även om ämnet i sig är intressant så kommer ingen ta din tråd på allvar då DU är den som startat den. och alla vet att du är ett troll.
Citera
2007-12-08, 01:31
  #5
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Ditt resonemang bygger på premissen att vissa behov är att tillskriva som andliga. Sökandet efter ursprung och mening med tillvaron kategoriserar jag som intellektuella behov, för min del alltså, men då tror jag heller inte på något högre väsen.

Materian saknar överhuvudtaget förmågan att vilja söka sitt ursprung...viljan och önskan att ta reda på sitt ursprung kommer ju givetvis från själen (vårt odödliga andliga Jag), som ju är av andlig natur, den eviga andliga energin...
Citera
2007-12-08, 01:40
  #6
Medlem
Shantidevas avatar
Vad har Gud med andlighet att göra?

Det finns faktiskt de som anser att otillfredställelsen vi känner, som gör att vi har andliga behov, beror på särskilda orsaker.

T.ex Begär

Samma människor anser att det andliga behov, denna otillfredställelse, kan tillgodoses om man således tar bort begäret.

Och allt detta kan ske på egen hand utan någon gudomlig hjälp.

Så jag ställer min fråga igen: Vad har Gud med andlighet att göra?
Citera
2007-12-08, 02:05
  #7
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shantideva
Vad har Gud med andlighet att göra?

Det finns faktiskt de som anser att otillfredställelsen vi känner, som gör att vi har andliga behov, beror på särskilda orsaker.

T.ex Begär

Samma människor anser att det andliga behov, denna otillfredställelse, kan tillgodoses om man således tar bort begäret.

Och allt detta kan ske på egen hand utan någon gudomlig hjälp.

Så jag ställer min fråga igen: Vad har Gud med andlighet att göra?

Gud är ursprunget till allt andligt och materiellt!

Människan är dessutom skapad till Guds avbild!
Citera
2007-12-08, 02:35
  #8
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vi har FYSISKA behov, hur tillfredsställer man dem?

Hunger, genom att äta!

Trötthet, genom att sova!

Lusta, genom att ha sex!
Du bör verkligen skilja på olika slags behov. Föda och sömn nödgas vi ha för att överleva. Inte sex däremot.
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vi har INTELLEKTUELLA behov, hur tillfredsställer man dem?

Läsa, debattera, utforska, filosofera, studera osv...

Dessa behov är i hög grad inte primitiva och långt ifrån alla har dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vi har ANDLIGA behov (vilket ateisterna förtränger!)
Ateister förtränger inte människans andliga behov. Dem flesta menar snarare att behovet är en slags existentiell ångest som går att bota på andra sätt än gudstro
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hur tillfredsställer man andliga behov?

Genom bön, meditation, lovsjunga Herrens härlighet, osv...
Det finns andra icke paranormala sätt att tillfredställa det andliga behovet. Meditation behöver för övrigt inte ha något med gudstro att göra. En ateist kan gott och väll meditera som en avslappningsövning
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Att det överhuvudtaget existerar andliga behov är ju de facto ett starkt BEVIS på Guds existens!
Det kanske är jag som är dum. Men jag har svårt att se en koppling mellan andliga behov och en guds existens. Kan det inte lika gärna i så fall finnas många gudar? Eller inga gudar alls? Kanske är andlighet bara ett behov av att känna sig trygg i sin egen existens?
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Att längta tillbaka Hem till Gud i den eviga andliga världen är således fullt normalt och dessutom önskvärt, ett tecken på god andlig hälsa
Nu kanske jag tolkar fel. Men menar du att det är ett täcken på ”god andlig hälsa” att vilja dö för att kunna vara med sin gud efteråt? Enligt mig är det tecken på en god andlig hälsa om man älskar livet och inte önskar dö.
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
eftersom det endast är möjligt att få evigt liv i fullkomlig lycka i den andliga världen!
Den andliga världen? Hur vet du att den finns?
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Det är faktiskt mer än 80% av jordens befolkning som bejakar sina andliga behov, medan minoriteten, 20%, (ateisterna) förnekar och förtränger sina gudomliga behov...
Sanningshalt är inte samma sak som procenthalt.
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Att det finns objektiva etiska och moraliska värderingar som efterföljs i alla lagstiftande församlingar, att t.ex. mord och våldtäkter överallt anses orätt och straffas, oavsett vad den enskilda människan tycker, är ju också ett starkt BEVIS på Guds existens!
Det är väll ganska uppenbart varför den typen av moral finns? Folk vill inte bli dödade och instiftar därför en dogm om att det är fel att döda.
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Om Gud (det absolut goda) inte existerade, varför skulle det då överhuvudtaget anses vara moraliskt felaktigt att mörda och att våldta?
Visst finns det godhet. Men varför skulle godhet nödvändigtvis ha att göra med en gud? Kan det inte vara så att det finns godhet inom människan?
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Utan någon Gud, hur skulle objektiva allmängiltiga moraliska värderingar överhuvudtaget kunna existera?
Genom alla levande organismers starkaste drivkraft, driften att överleva omsatt i lag och ordning.
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Om endast materia skulle existera, hur och varför skulle materia överhuvudtaget börja bry sig om vad som är Rätt och Fel?
Återigen så utgår känslan för vad som är rätt och fel ifrån våran överlevnads drift.
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Och framför allt, hur skulle materia kunna veta vad som är Rätt och Fel?
Vet materia vad som är rätt och fel? Hur menar du? Vet till exempel sten eller papperlump att det är fel att döda?
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Andliga behov och objektiva moraliska värderingar är bägge utmärkta bevis på Guds existens...
Nej.
Citera
2007-12-08, 08:48
  #9
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Du bör verkligen skilja på olika slags behov. Föda och sömn nödgas vi ha för att överleva. Inte sex däremot.

Ur ett motivationspsykologiskt perspektiv är det det inte. Vi blir sprängkåta och måste få utlopp... Hunger går lika mycket att kontrollera i t.ex. självsvält.

Citat:
Dessa behov är i hög grad inte primitiva och långt ifrån alla har dem.

Det kanske inte kommer ut på det sättet men det är naturligt att ha ett kreativt behov, lekbehov om du hellre vill det. Mycket av det som DoÅ nämner är symboliserad (abstraherad) lek.
Citat:
Ateister förtränger inte människans andliga behov. Dem flesta menar snarare att behovet är en slags existentiell ångest som går att bota på andra sätt än gudstro

Inte? Att inte få driftsutlopp skapar generaliserad ångest. Ett spädbarn som inte lärt sig tolka sina känslor än vet inte om det är hungrigt eller varmt osv. Vågar du verkligen uttala dig om att det inte finns ett andligt behov. Att religion finns i alla kulturer skulle ju kunna vara ett tecken på att det finns en andlig drift i alla människor.

Citat:
Det finns andra icke paranormala sätt att tillfredställa det andliga behovet. Meditation behöver för övrigt inte ha något med gudstro att göra. En ateist kan gott och väll meditera som en avslappningsövning

Andliga behovet som inte fanns...

Visst mindfulness och sådant. Frågan är hur långt det egentligen är till buddismen härifrån.

Citat:
Det kanske är jag som är dum. Men jag har svårt att se en koppling mellan andliga behov och en guds existens. Kan det inte lika gärna i så fall finnas många gudar? Eller inga gudar alls? Kanske är andlighet bara ett behov av att känna sig trygg i sin egen existens?

Tanken är att alla andra drifter har ett objekt. Hunger - mat, törst - dricka osv. Det är så man menar att ett andligt behov bevisar en andlig sfär. Men den bestämmer som du säger inte innehållet i den.

Citat:
Nu kanske jag tolkar fel. Men menar du att det är ett täcken på ”god andlig hälsa” att vilja dö för att kunna vara med sin gud efteråt? Enligt mig är det tecken på en god andlig hälsa om man älskar livet och inte önskar dö.


Tillbaka till kontakten? (Shit, nu fick jag den där Björn Källman schlagern i huvudet... )


Citat:
Den andliga världen? Hur vet du att den finns? Sanningshalt är inte samma sak som procenthalt.

Så ovan.

Citat:
Det är väll ganska uppenbart varför den typen av moral finns? Folk vill inte bli dödade och instiftar därför en dogm om att det är fel att döda.

Har det varit så i alla kulturer i alla tider eller är det de som bygger på en kristen världbild. Det kanske är så att ganska mycket av det kristna budskapet är så inpräntat i vår kultur att vi tar det för givet.


Citat:
Visst finns det godhet. Men varför skulle godhet nödvändigtvis ha att göra med en gud?


Igen, hur såg det ut innan. Godhet är alltid ett religiöst begrepp.

Citat:
Kan det inte vara så att det finns godhet inom människan? Genom alla levande organismers starkaste drivkraft, driften att överleva omsatt i lag och ordning. Återigen så utgår känslan för vad som är rätt och fel ifrån våran överlevnads drift. Vet materia vad som är rätt och fel? Hur menar du? Vet till exempel sten eller papperlump att det är fel att döda?Nej.

Snorlyktan länkade någon sida om empati som etikens grund. Gör jag dig illa gör jag illa mig själv. Denna typ av etik kommer aldrig komma fram till den "upplysning" vi har idag. Varför skall pedofiler få leva? Varför skall de få tidsbestämda straff? Öga för öga går att förklara logiskt men det blir ett ganska lågt överlevnadsvärde i en sådan kultur. Likväl är människan beroende av höga etiska världen för att hålla kaoset borta.

Är det ett bevis, troligtvis inte.
Citera
2007-12-08, 09:55
  #10
Medlem
Titus pollos avatar
Jag håller inte med om att det skulle vara "bevisat" för andra än de som redan tror. Jag tycker för övrigt att du använder ordet "bevisat" lite löst. Först får man ju fråga sig; för vem är det bevisat, vilka kriterier för bevis har denna?

Att människor har moraliska regler i ett samhälle har mycket med det samhällets specifika "gud" att göra, det erkännes. Men att det skulle på något som helst sätt bevisa guds existens är ganska långsökt. Om man inte föreställer sig tanken på gud som en existens i sig. gud existerar som en arketypisk tanke. gud finns i folks medvetande och denna tanke påverkar människor. Sant. Men att gud skulle finnas utanför människans hjärna (dvs att den skulle finnas som en egen entitet) finns det inga bevis för. Men gud har aldrig varit menad att bevisas. (därför är sådant som intelligent design ganska komiskt) Skulle man bevisa guds existens så faller hela idén med gud.

Jag håller med om att religion har använts för att få folk till att samarbeta bättre, men religionen är bara ett verktyg människan skapat för att nå målet.
Man har skapat en tredjepart som inte går att argumentera emot, som man kan "skylla" på. På detta sätt blev det enklare att införa moraliska regler.

Vad händer förresten om man inte har "andliga behov"? Alltså om man pratar om behov i den meningen att man måste ha det för att överleva, som föda. Sex är inget som behövs för att man ska överleva.
Citera
2007-12-08, 17:45
  #11
Medlem
Shantidevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Gud är ursprunget till allt andligt och materiellt!

Människan är dessutom skapad till Guds avbild!


Nej, detta är helt fel.


http://www.youtube.com/watch?v=VGyma1F49fQ


Citera
2007-12-09, 11:09
  #12
Medlem
Geniums avatar
Vart är bevisen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback