jag vill påstå att problemet snarare är det motsatta, alla ryssvurmare som vägrar ta till sig fakta. Visst om man tittar på en faktor så kan man diskutera varför just den går upp eller ner och att det då kan finnas en naturlig förklaring, säsongsvariation eller något annat som kan förklara rörelsen.
Att man tittar på en enskild indikator så håller jag med om att den kan bli vinklad. Men om den indikatorn tillsammans med en massa andra liknande indikatorer också rör sig åt samma håll, så kan man nog ta den första indikatorn faktorn som en sann indikation. Dock vill ju ofta folk ta det "värsta" fallet som indikator.
Så om nu potatispriset går upp samtidigt som priset på fisk, ägg, smör etc går upp så är det helheten jag tycker man ska titta och då kan ju potatispriset som enskild indikator vara ett bra exempel. Jag antar att du förstår resonemanget och håller med där.
Sedan skrev jag inte om en enda indikator, utan två. Det jag påtalade var det finansiella flödet i maj som bank of Russia skrev om samt den officiell inflationsnivå. (Här kan man ju diskutera hur sann den officiella inflationen är, men det är en annan fråga.)
Att jämföra med tidigare nivåer tycker jag är en utmärkt idé och om du gör det kommer du se att om man går tillbaka och tittar på tidigare finansiella flöden från senaste kvartalen så har de legat ganska högt, tex så i februari 2025 var ökningen 9,5% jämfört med Q4 i 2024. Nu minskade alltså det finansiella flödet med nästan 2%.
Detta tillsammans men en inflation på 10% (som sagt kan diskuteras) samt en styrränta på 20% så kan jag inte tycka annat än att detta är en dålig ekonomisk sits.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Problemet är att alla i den här tråden som tjatar "nu går det dåligt för Ryssland" hittar hela tiden en enskild månad nån ny indikator:
- Industrial Output.
- Potatispris
- Borschtindex
- fastighetspriser
- Rubeln försvagas
- "flöden"
- konkurser
Osv osv. Sen när det inte hände något, eller indikatorn gör "mean reversion" så hittar russofoberna en ny indikator (jag minns inte om du är en av dem). För att det ska säga något som helst så behöver man benchmarka detta kvartals indikator mot andra historiska data, t ex 2023 eller 2019s "flöden", och så se vad som hände 2024.