2025-06-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Men har sänkningen ens något signalvärde?
Från 21 till 20 %. Vem funderar en minut på att ta ett lån, när man äntligen har sänkt med 1%?
Nu är det styrräntan. Faktisk ränta hos banken är mellan 8-9% upp till 28-29%. Beroende på om du har kontakter eller inte.
Men….fixed price mot staten. Du kan inte kompensera dig för ökade kostnader.
Så ska man ta ett lån för att klara verksamheten, och svälja den ökade kostnaden, på en marginal som inte finns?
Konkurserna i Ryssland har ökat, av en orsak.
Det är helt enkelt ett sätt för regimen att visa befolkningen att man är på rätt väg. Propagandan trummar stenhårt på att ”allt går enligt plan”, även ekonomiskt.
Citera
2025-06-12, 20:17
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Undrar om de inte kan sälja ut andelar från de företag som faktiskt kan inbringa pengar, tänkte på t.ex. Gazprom. Eller leasa ut någon olje- eller gaskälla några decennier till t.ex. Kina.

Visst, långsiktigt medför ju det att den ryska staten minskar sina inkomster, men kortsiktigt kan det ge stora välbehövliga inkomster som gör att de kan fortsätta kriga ett tag till. Och det är nog trots allt vad Putin känner är viktigast just nu inte vilka inkomster den ryska staten eventuellt kommer ha i framtiden.

Det är en väldigt kortsiktig lösning att sälja bolag som Gazprom i sig självt. Gazprom har bara ett market cap på 36 BUSD. Dessa bolag är utsugna genom att ryska har höjt skatterna och käkat upp deras soliditet. Om Gazprom säljs isolerat, så är det en riktigt bearish signal för Putins krig, då vet man att deras offensiva kapacitet snart är slut och de kommer gå på defensiven.

Möjligen kunde man tänka sig någon "strukturaffär" där de säljer ut Gazprom och samtidigt går kinesiska staten (eller liknande) in och köper ryska statsobligationer.
Citera
2025-06-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är en väldigt kortsiktig lösning att sälja bolag som Gazprom i sig självt. Gazprom har bara ett market cap på 36 BUSD. Dessa bolag är utsugna genom att ryska har höjt skatterna och käkat upp deras soliditet. Om Gazprom säljs isolerat, så är det en riktigt bearish signal för Putins krig, då vet man att deras offensiva kapacitet snart är slut och de kommer gå på defensiven.

Möjligen kunde man tänka sig någon "strukturaffär" där de säljer ut Gazprom och samtidigt går kinesiska staten (eller liknande) in och köper ryska statsobligationer.
Du tror väl inte att den ryska befolkningen står för dessa gigantiska belopp?

More bad news from Russia.
Amid the collapse of budget revenues, the Ministry of Finance is forced to increase the national debt at a frantic pace to close the hole in the budget. Since the beginning of the year, federal government bonds have been placed for 2.155 trillion rub
Citera
2025-06-12, 21:01
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du tror väl inte att den ryska befolkningen står för dessa gigantiska belopp?

More bad news from Russia.
Amid the collapse of budget revenues, the Ministry of Finance is forced to increase the national debt at a frantic pace to close the hole in the budget. Since the beginning of the year, federal government bonds have been placed for 2.155 trillion rub

Så du tror att kinesiska staten köper dessa nu? Jag har inte undersökt ryska statens upplåning det närmsta året.

"Frantic pace" är nog lite överdrivet. Jämför med hur USA, nazi-tyskland eller Storbritannien lånade under WW2.
Citera
2025-06-12, 21:06
Medlem
jag vill påstå att problemet snarare är det motsatta, alla ryssvurmare som vägrar ta till sig fakta. Visst om man tittar på en faktor så kan man diskutera varför just den går upp eller ner och att det då kan finnas en naturlig förklaring, säsongsvariation eller något annat som kan förklara rörelsen.

Att man tittar på en enskild indikator så håller jag med om att den kan bli vinklad. Men om den indikatorn tillsammans med en massa andra liknande indikatorer också rör sig åt samma håll, så kan man nog ta den första indikatorn faktorn som en sann indikation. Dock vill ju ofta folk ta det "värsta" fallet som indikator.

Så om nu potatispriset går upp samtidigt som priset på fisk, ägg, smör etc går upp så är det helheten jag tycker man ska titta och då kan ju potatispriset som enskild indikator vara ett bra exempel. Jag antar att du förstår resonemanget och håller med där.

Sedan skrev jag inte om en enda indikator, utan två. Det jag påtalade var det finansiella flödet i maj som bank of Russia skrev om samt den officiell inflationsnivå. (Här kan man ju diskutera hur sann den officiella inflationen är, men det är en annan fråga.)

Att jämföra med tidigare nivåer tycker jag är en utmärkt idé och om du gör det kommer du se att om man går tillbaka och tittar på tidigare finansiella flöden från senaste kvartalen så har de legat ganska högt, tex så i februari 2025 var ökningen 9,5% jämfört med Q4 i 2024. Nu minskade alltså det finansiella flödet med nästan 2%.

Detta tillsammans men en inflation på 10% (som sagt kan diskuteras) samt en styrränta på 20% så kan jag inte tycka annat än att detta är en dålig ekonomisk sits.

Citat:
Problemet är att alla i den här tråden som tjatar "nu går det dåligt för Ryssland" hittar hela tiden en enskild månad nån ny indikator:
- Industrial Output.
- Potatispris
- Borschtindex
- fastighetspriser
- Rubeln försvagas
- "flöden"
- konkurser

Osv osv. Sen när det inte hände något, eller indikatorn gör "mean reversion" så hittar russofoberna en ny indikator (jag minns inte om du är en av dem). För att det ska säga något som helst så behöver man benchmarka detta kvartals indikator mot andra historiska data, t ex 2023 eller 2019s "flöden", och så se vad som hände 2024.
Citera
2025-06-12, 21:18
Medlem
Citat:
Så du tror att kinesiska staten köper dessa nu? Jag har inte undersökt ryska statens upplåning det närmsta året.

"Frantic pace" är nog lite överdrivet. Jämför med hur USA, nazi-tyskland eller Storbritannien lånade under WW2.
Ja det är nog så att Ivan o Olga försöker att att hjälpa till med att täppa till det enorma budgetunderskottet… speciellt de utanför de asfalterade områdena.
Citera
2025-06-12, 21:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterSinister
jag vill påstå att problemet snarare är det motsatta, alla ryssvurmare som vägrar ta till sig fakta. Visst om man tittar på en faktor så kan man diskutera varför just den går upp eller ner och att det då kan finnas en naturlig förklaring, säsongsvariation eller något annat som kan förklara rörelsen.

Att man tittar på en enskild indikator så håller jag med om att den kan bli vinklad. Men om den indikatorn tillsammans med en massa andra liknande indikatorer också rör sig åt samma håll, så kan man nog ta den första indikatorn faktorn som en sann indikation. Dock vill ju ofta folk ta det "värsta" fallet som indikator.

Så om nu potatispriset går upp samtidigt som priset på fisk, ägg, smör etc går upp så är det helheten jag tycker man ska titta och då kan ju potatispriset som enskild indikator vara ett bra exempel. Jag antar att du förstår resonemanget och håller med där.

Sedan skrev jag inte om en enda indikator, utan två. Det jag påtalade var det finansiella flödet i maj som bank of Russia skrev om samt den officiell inflationsnivå. (Här kan man ju diskutera hur sann den officiella inflationen är, men det är en annan fråga.)

Att jämföra med tidigare nivåer tycker jag är en utmärkt idé och om du gör det kommer du se att om man går tillbaka och tittar på tidigare finansiella flöden från senaste kvartalen så har de legat ganska högt, tex så i februari 2025 var ökningen 9,5% jämfört med Q4 i 2024. Nu minskade alltså det finansiella flödet med nästan 2%.

Detta tillsammans men en inflation på 10% (som sagt kan diskuteras) samt en styrränta på 20% så kan jag inte tycka annat än att detta är en dålig ekonomisk sits.

Nu vet jag inte om du följt med i tråden, så jag buntade kanske orättvist ihop dig med andra. Grejen med dem, som jag kritiserar, hoppar på en indikator. Rubeln faller. "Nu Går det dåligt för Ryssland!! Ryzzland! ". Sen ingen analys när Rubeln igen stiger. Sen sjunker Industrial output. "Nu Går det dåligt för Ryssland!! Ryzzland!". Sen stiger output igen.

Det är som om det bara är coping för de som jag kritiserar. De vill inte förstå något.

Som du vet är min position att inflation och styrränta är en dålig ekonomisk sits. Men frågan är om det stoppar kriget. Jag tror inte det. Min favorit-indikator som jag tror blir kanariefågeln är när de bränt alla tillgångsreserver (guld, välfärdsfonden, balansräkningar i statliga bolag, etc.).

Jag har bott i länder med knasiga valutor. Det är svårt att begripa sig på. Bara en sådan sak som att om du är väldigt rik och likvid, så tjänar du stora pengar på obligationerna som du köpt av staten. Och de som lånade ut pengar med rörlig ränta 2022 har gått typ breakeven 2027 även om gäldenären konkar då. Kontraintuitivt. Och givetvis lätt att det blir paraboliskt. Men inte självklart.
Senast redigerad av psychicsailor 2025-06-12 kl. 21:54.
Citera
2025-06-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Krig kan vara lönsamt om man sköter det på rätt sätt

Lol. Nej, i praktiken kan det inte det.

Rysslands BNP-tillväxt ser bra ut på papperet, men lyfter man på locket och ser vad det beror på inser man att katastrofen är ett faktum. Det de sysslar med är krigstidskeynesianism. Staten stimulerar ekonomin genom att pumpa in pengar. Hittills har de haft välfärdsfonden att använda till det, och den börjar ta slut. Under tiden har sanktioner, arbetskraftsbrist och höga räntor gjort att privata näringslivet går åt helvete i allt snabbare takt.

De riktigt jävliga åren har inte börjat än för ryssarna. Kärnan i det hela är detta: att lägga pengar på något är bara värt det om man får något tillbaka. Krig ger ingenting tillbaka, det bara konsumerar resurser som bokstavligen sprängs i luften.

Oavsett om Ryssland vinner eller förloar i Ukraina är deras ekonomi helt fucked i många, många år till. Alla pengar de lagt ned på själva kriget är borta, de stora vapenfabrikerna kommer inte behövas och den civila ekonomin ligger i spillror.

Tyskland under Andra Världskriget hade också jättestark BNP-tillväxt, ofta minst 6% per år, och även för dem gick det till sist åt helvete när pengarna tog slut. De gjorde så gott de kunde med att plundra från erövrade länder men det var som bäst tillfällig lindring.
Citera
2025-06-12, 21:42
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte om du följt med i tråden, så jag buntade kanske orättvist ihop dig med andra. Grejen med dem, som jag kritiserar, hoppar på en indikator. Rubeln faller. "Nu Går det dåligt för Ryssland!! Ryzzland! ". Sen ingen analys när Rubeln igen stiger. Sen sjunker Industrial output. "Nu Går det dåligt för Ryssland!! Ryzzland!". Sen stiger output igen.

Det är som om det bara är coping för de som jag kritiserar. De vill inte förstå något.

Som du vet är min position att inflation och styrränta är en dålig ekonomisk sits. Men frågan är om det stoppar kriget. Jag tror inte det. Min favorit-indikator som jag tror blir kanariefågeln är när de bränt alla tillgångsreserver (guld, välfärdsfonden, balansräkningar i statliga bolag, etc.).

Jag har bott i länder med knasiga valutor. Det är svårt att begripa sig på. Bara en sådan sak som att om du är väldigt rik och likvid, så tjänar du stora pengar på obligationerna som du köpt av staten. De som lånade ut pengar med rörlig ränta 2022 har gått typ breakeven 2027 även om gäldenären konkar då. Kontraintuitivt. Och givetvis lätt att det blir paraboliskt. Men inte självklart.

Oavsett vad du försöker linda in så har Rysslands ekonomiska situation gått rakt ner mot avgrunden sedan kriget startade. Inte någonstans kan du se att Ryssland har vunnit någotsomhelst ekonomiskt på sitt anfallskrig. Absolut ingenting!

Exakt hela Ryssland har lagt ner all verksamhet som inte är kopplat till kriget.
Citera
2025-06-12, 21:58
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är helt enkelt ett sätt för regimen att visa befolkningen att man är på rätt väg. Propagandan trummar stenhårt på att ”allt går enligt plan”, även ekonomiskt.

Ja, det är en take jag kan köpa.
Citera
2025-06-12, 22:14
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte om du följt med i tråden, så jag buntade kanske orättvist ihop dig med andra.

Nu vet jag inte om du är okunnig eller lat (hoppas på okunnig) men om du klickar på någons namn vid ett inlägg så får du upp "Hitta alla inlägg av NNN i detta ämne". Gör du så, så torde du få svar på din egen fundering.

Citat:
Grejen med dem, som jag kritiserar, hoppar på en indikator. Rubeln faller. "Nu Går det dåligt för Ryssland!! Ryzzland! ". Sen ingen analys när Rubeln igen stiger. Sen sjunker Industrial output. "Nu Går det dåligt för Ryssland!! Ryzzland!". Sen stiger output igen.

Jag förstår, men nu var det ju faktiskt två indikatorer jag tittade på. Jag hänvisade dessutom till en officiell rysk källa. Sen tycker jag faktiskt inte det är fel att titta på en enda indikator om man ser över den över tid. Ta till exempel den ryska styrräntan som höjts upprepade gånger till väldigt höga nivåer. Varje höjning var ju en försämring av den ekonomiska situationen i Ryssland.
(Att ryssarna nu nyligen sänkte den från 21% till 20% spelar mindre roll då de som ska låna ändock kommer behöva låna till en ränta på 22-25% istället för 23-26%. Oavsett är det väldigt höga nivåer.)

Citat:

Där är ju ryssarna på god väg. De har sålt av guld, utarmat välfärdsfonden och tagit ut massa kapital ur statliga bolag. detta samtidigt som de infört en massa skatter och pålagor såsom höjt bolagsskatten för företag, infört moms för de större företagen, höj skattesatsen för de "rika", allt detta för att kunna finansiera kriget i Ukraina.

Så den intressanta frågan är ju inte om Ryssland kraschar utan när det inträffar om inget förändras.
Citera
2025-06-12, 22:18
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Jag har bott i länder med knasiga valutor. Det är svårt att begripa sig på. Bara en sådan sak som att om du är väldigt rik och likvid, så tjänar du stora pengar på obligationerna som du köpt av staten. Och de som lånade ut pengar med rörlig ränta 2022 har gått typ breakeven 2027 även om gäldenären konkar då. Kontraintuitivt. Och givetvis lätt att det blir paraboliskt. Men inte självklart.
Du ska inte fråga andra om de följt tråden. Typiskt maktspråk från dig. Din ständiga följeslagare. Högmod.

Tvärtom om vad du säger, gör folk inlägg, med olika indikatorer på den ryska ekonomin.
Samlad bild talar i en riktning. 90% eller mer pekar på en omöjlig situation.
Tidslinjen är inte given. Absolut är det svårt att sätta deadline. För ingen sitter på full kunskap. Ingen.

Men att då utifrån alla olika indikationer, säga att Ryssland är fel ute och sänker sig själva. Är ingen högoddsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in