2025-06-07, 12:36
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Det kan väl inte bli nån förtjänst alls.

Det är väl samma gubbe som har sålt pizzor i Nyköping för 29 kronor i många år. Han går nog runt.
Citera
2025-06-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Det kan väl inte bli nån förtjänst alls.

Jodå, pizzabagarnas marginaler är normalt helt galna.
Citera
2025-06-09, 23:02
Medlem
Såg ett paket kaffe på ICA:n som kostade lika mycket som en margharrita nu brukar göra, dvs 105-110kr. - så nu är det illa. Frågan är när det är pizzabagarens tur att höja. Ska margharita kosta 150 och pizza klass 2+3 180 respektiva 215kr. Varför inte`?
Citera
2025-06-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
I Oxelösund har det öppnat en pizzeria som säljer Margherita och tre andra varianter utan kött på för 29 kronor. Nästa prissteg är 55 kr och då kan man få en med köttfärs och bacon på. Inte speciellt imponerande men jag kan tänka mig att en massa arbetare från SSAB jublar över detta. En pizza för 29 kronor dock, fan betalar dom inte någon skatt alls?

Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Vore intressant att veta vad deras plan är, eller vad som försiggår bakom kulisserna.

För det första billigaste gmo skräposten från holland och billigaste tomatsåsen med dåliga maffiatomater(maffian i italien dumpar deras sämsta giftiga tomater från fel områden med dioxiner och giftavfall för export till den billiga tomatsåsen) utan smak

Tyvärr använder även dyrare pizzerior denna skräpost för pizzerior i sverige ägs ofta av araber osv och de har ingen stolthet i det dom säljer och vet ofta inget om mat och skillnaden mellan olika tomatsåser,ost osv och köper bara in det som är billigaste.

Och de som vet skillnaden är ofta snåla och kunderna i sverige har ingen kvalitetskänsla och köper pizzan iallafall.
Bara svenskar kan köpa antibiotika kebabpizza med sås.
Ingen respektabel italiensk pizzeria skulle sälja sånt skit.

Det brukar oftast vara att matstället/pizzerian importerar en släkting att jobba som ska få uppehållstillstånd eller att de importerar arbetare från utanför europa så att de ska få uppehållstillstånd och de har redan innan betalat en summa eller efteråt betalar en rejäl summa från lönen till ägaren och på detta sätt kan sälja för billigt.
Med giriga skatteverket och svarta lådan + svenska avgifter,skatter och hyror går det helt enkelt inte att sälja pizza för det priset du just beskrev.

När det är aldeles för billigt brukar det alltid ha en orsak.

i fallet biltema och ikeas restauranger/cafeer som dumpar priset på samma sätt är det för att de skattefuskar rejält och tar pengarna ur landet digitalt med hjälp av anställda skattefuskare. + att de skiter i att tjäna pengar på restaurangen,cafeet och lurar in folk till varuhuset att köpa billigt kinatillverkat skräp tillverkat med slavar och med massa giftkemikalier och giftplast.

Så kan de sälja köttbullstallrik för 49spänn eller kaffe och bulle för 15spänn.

Vi skattebetalare får betala alla de arbetslösa och dödade industriorterna och kringjobben+ konsumtionen från arbetarna som försvann runt dessa i sverige.
Senast redigerad av Blatteman 2025-06-11 kl. 12:05.
Citera
2025-06-11, 16:01
Medlem
Masingas avatar
Pizza Margherita kostar alltså 120kr på min lokala pizzeria såg jag igår. De kan ju fetglömma att jag lägger så mycket på lite deg, tomat och ost.
Citera
2025-06-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Pizza Margherita kostar alltså 120kr på min lokala pizzeria såg jag igår. De kan ju fetglömma att jag lägger så mycket på lite deg, tomat och ost.

du kan köpa 2 tony's margharita för under det- och sen river du på lite extra ost och pizzakrydda på det. så har du en margharita för 60kr stk
Citera
2025-06-27, 11:10
Medlem
Jag själv skulle inte äta sunkpizza ens om jag fick den gratis.

Det finns gott om premiumpizzerior numera och de är väl värda några tior extra med tanke på kvaliteten på råvarorna.

Den mest prisvärda i Sverige är troligen Lilla Napoli som bara tar 129 kr (för alla pizzor)!
Detta för en napolitansk pizza av högsta kvalitet.
Citera
2025-07-22, 00:52
Avslutad
130:- Kan den få kosta. Sedan får det nog vara bra...

Tycker kvaliteten har gått ner också där jag brukar äta. Sämre och färre råvaror. Mest nån slabbig tomatsås...
Citera
2025-08-21, 23:02
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Jag tycker att gärnsen passerades en gång för alla vid 80;- för en Vesuvio eller dylik enkel pizza. Idag kostar dom 100-140;- på dom allra flesta ställena. Jag tycker att det är mycket men så äter jag sällan pizza numera av hälsoskäl, så prisökningen känns därför inte av på samma sätt som när jag åt det oftare.
Citera
2025-08-23, 12:44
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
130:- Kan den få kosta. Sedan får det nog vara bra...

Tycker kvaliteten har gått ner också där jag brukar äta. Sämre och färre råvaror. Mest nån slabbig tomatsås...
HElt ok med 129.- för pizzan om restaurangen eller uteplatsen är trevlig. Fast jag går ut en gång i månaden och då lägger jag större vikt på trivsel än ekonomi.

Men det skall ju vara gott.
Citera
2025-08-24, 05:25
Medlem
Pritchards avatar
På en pizzeria i en mellansvensk stad kostar 2 st pizzor 148:- Då får man välja på typ pizza nr 1-10 på menyn. Storleken är "normal" och det är inte snålt med ingredienser. Det är pris som man inte sett sen innan Covid, inflation och Putins CP-ryck.
Citera
2025-08-24, 21:12
Medlem
Ektomorfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Aftonbladets Jonna Sima skyller (som vanligt) på regeringen:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/xm0XEX/pizzakrisen-hotar-sveriges-favoritmat-regeringen-maste-agera

Saxat från artikeln:
Svensk mångkultur när den är som bäst – och godast.
Men nu slår svenska pizzabagare larm: branschen är i kris. Det går inte längre att tjäna pengar på att göra pizza i Sverige.
När pizzerior tvingas stänga är det en signal om att något är allvarligt fel i landet.
Om inte Tidöpartierna lyssnar på det kan de lika gärna börja packa flyttlådorna.

Haha lite kul att min vän som driver en pizzeria säger att han aldrig gått med så mycket vinst som han gör just NU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in