2025-06-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GnewTT
Nu skall ändå prövningarna typ vara inrapporterade nästan eller?

Förtsahandssökande B2
22.50: 25

Totalsökande B2
22.50: 27

(Inskickat igår, svar denna förmiddag)

Blir väl 1 eller 2 till personer med 22.5 tror jag.
Kanske 3 som tackar nej?
80/85% chans att komma in då.
Citera
2025-06-11, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av McSpike9898
Blir väl 1 eller 2 till personer med 22.5 tror jag.
Kanske 3 som tackar nej?
80/85% chans att komma in då.

Hur många platser räknar du med?
Jag tänkte se vad som händer om jag ställer upp platser i B2 som en funktion av antalet antagna i internationella kvoten, o anta en linjär modell (dvs minimera kvadratsummorna av residualerna)
Citera
2025-06-11, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dopelicious
Går de att få statistik kring B1 också? Är nyfiken

Aaa de e ba o maila men jag e körd B1 så
Citera
2025-06-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GnewTT
Hur många platser räknar du med?
Jag tänkte se vad som händer om jag ställer upp platser i B2 som en funktion av antalet antagna i internationella kvoten, o anta en linjär modell (dvs minimera kvadratsummorna av residualerna)
Jag räknade vid 20/21 platser.
Tror jag räknade ut det någon månad sedan, men det beror ju på hur många internationella som tas in, och det vet vi inte än.
Citera
2025-06-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endastdettainlagg1
Har följt den här tråden ett bra tag och sökte även förra året utan att komma in, så här kommer premiärinlägget.

Jag söker i år med 22.5 och som det ser ut nu verkar det tyvärr inte vara en garanti för att bli antagen till BE. Därför är jag nyfiken på hur ni andra resonerar kring alternativen om man skulle bli bortlottad. För min del är det inte aktuellt att vänta ett år till, då det redan gått tre år sedan studenten och jag verkligen vill komma igång med pluggandet.
Utöver BE har jag sökt Retail på HHS, IB/IBP/DM/SEM på CBS samt IB i Lund. Så här resonerar jag kring alternativen:

Retail (HHS):
Inte lika högt anseende som BE, men man får ändå "HHS-varumärket", vilket väger tungt om man vill jobba i Sverige. Även internationellt har jag svårt att se att arbetsgivare gör någon jätteskillnad mellan BE och Retail.
Man hamnar fortfarande i samma nätverk med motiverade och likasinnade personer.
Har flera närstående som pluggar Retail och är supernöjda – många har fått riktigt bra praktiker och extrajobb.
Samma möjlighet till master på HHS som BE-studenter.
En stor fördel för mig personligen är att kunna stanna kvar i Stockholm, då jag gärna fortsätter vara involverad i den startup jag jobbar på nu.

IB & IBP (CBS):
Skulle kunna tänka mig dessa som alternativ till BE. Men likt Retail tror jag att man behöver lägga in en extra växel vad gäller praktik och betyg, eftersom det inte verkar ha samma starka alumninätverk inom IB/PE. Lite mindre "target", kanske? Rätta mig gärna om jag har fel.
Har flera polare som pluggar på CBS och det är ganska stor skillnad i vilka praktikmöjligheter de fått jämfört med dem jag känner från HHS.
Största nackdelen är väl boendekostnaden i Köpenhamn – det är riktigt dyrt. Men samtidigt väldigt kul stad att bo i.

DM/SEM (CBS):
Ser dessa som plan C om det inte blir något med BE, Retail eller IB/IBP. Hade i så fall förmodligen läst ett år och sökt igen nästa år.

IB (Lund):
Har en kompis som går där nu och är rätt missnöjd, främst för att det är många "luddiga" kurser som känns lite larviga (typ Intercultural Competence...).
Samtidigt verkar det vara en ganska lätt linje där det är förhållandevis enkelt att få höga betyg, vilket kan öppna för en bra master senare, t.ex. på HHS.
LINC är ett stort plus och jag gillar att programmet är på engelska.
Fördelar är också att det är billigare att bo i Lund och att det hade varit kul att testa något nytt utanför Stockholm. Men ärligt talat tror jag att jag hade tackat nej och fortsatt med det jag gör nu.

Oavsett var man kommer in tror jag att det i slutändan handlar mest om vem man är som person – hur driven, ambitiös och engagerad man är. Skolan kan ge en bra skjuts, men det är inget man bara kan luta sig tillbaka på.

Kan tillägga att jag definitivt är intresserad av att åtminstone testa IB-spåret, men mitt långsiktiga mål är snarare PE/VC eller något liknande. Management consulting tilltalar mig inte särskilt mycket.

Hade varit intressant att höra hur ni andra resonerar

Hej,
Tyvärr har jag alltid varit väldigt inställd på handels så har inte mycket kunskap om andra skolor.
Nu har det bara gått ett år för mig sedan studenten, och jag är faktiskt 06:a då jag gick ut ett år tidigt.
Därför är det logiskt att det är lungt att vänta något år till innan jag börjar BE, men väldigt sugen på att börja plugga till hösten.
Jag har bara sökt BE och retail, och precis som du säger börjar retail närma sig BE, och kommer möjligtvis ha högre intagning på BI i år. Därmed tror jag att jag tackar ja till retail om jag blir bortlottad.
Citera
2025-06-11, 17:11
Medlem
Vågar någon ens gissa på hur många sökande med 22.5 på b2 kommer ha nästa år. Hade inte förvånat mig om det blev en 40 pers med tanke på att ett antal redan blir bortlottade på 22.5 och så.
Citera
2025-06-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nsoibnyae
Vågar någon ens gissa på hur många sökande med 22.5 på b2 kommer ha nästa år. Hade inte förvånat mig om det blev en 40 pers med tanke på att ett antal redan blir bortlottade på 22.5 och så.
Med tanke på hur fel den har tråden har haft på gissningar längre än 3 månader bort finns det ingen vits att gissa. Skulle lika gärna kunna vara 20 som 50.
Citera
2025-06-11, 19:05
Avslutad
https://imgur.com/a/da5yAan

Linjär regression där jag använt antalet ANTAGNA i IKTH kvoten på UHR och hur många platser i b2 det året givit. Regressionen säger att vi bör förvänta oss 17-18 platser i år för b2 vilket låter någolunda rimligt. (217 är antagna i år på IKTH kvoten och därför är den punkten i regressionslinjen markerad!)
Citera
2025-06-12, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endastdettainlagg1

Retail (HHS):
Inte lika högt anseende som BE, men man får ändå "HHS-varumärket", vilket väger tungt om man vill jobba i Sverige. Även internationellt har jag svårt att se att arbetsgivare gör någon jätteskillnad mellan BE och Retail.

Nja jag har svårt att se att arbetsgivare internationellt inte gör någon skillnad mellan BE och Retail, speciellt med tanke på att du verkar vara intresserad av PE och IB. Går du retail och siktar på sånt måste du ha goda internships eller läsa en master inom finans eller accounting.
Senast redigerad av DwnBrsh 2025-06-12 kl. 02:05.
Citera
2025-06-12, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DwnBrsh
Nja jag har svårt att se att arbetsgivare internationellt inte gör någon skillnad mellan BE och Retail, speciellt med tanke på att du verkar vara intresserad av PE och IB. Går du retail och siktar på sånt måste du ha goda internships eller läsa en master inom finans eller accounting.

Tänker att man sällan går direkt till PE efter examen, utan oftast har ett par år inom antingen IB eller consulting innan man gör en sådan exit. I det läget tror jag att utbildningen spelar mindre roll.

Jag pratade för ett tag sedan med en person som jobbar inom IB-divisionen (ej back office) på en av Nordens största investmentbanker. Han hade inte läst på HHS eller motsvarande internationellt, utan på ett universitet som typ Uppsala eller Linköping. Däremot hade han ett par års erfarenhet från en toppkonsultfirma, och enligt honom var det ingen som lade särskild vikt vid utbildningen när han sökte sig vidare. Efter första jobbet är det snarare erfarenhet och prestation som räknas.

Att man behöver visa engagemang genom exempelvis internships för att ta sig in i IB känns givet, men det tror jag gäller även för BE. Även där lär det vara svårt att ta sig in utan relevant erfarenhet. Som du säger är det nog större behov av master om man läser Retail, men samtidigt innebär Retail ofta en något lägre arbetsbörda vilket kan frigöra tid till meriterande aktiviteter utanför skolan – något som kan väga tungt i helhetsbedömningen vid mastersantagning.

Med det sagt ser jag fortfarande BE som ett solklart förstahandsval. Jag menar bara att Retail inte stänger så många dörrar som det ibland låter som här. Det handlar i slutändan mer om hur man är som person. Varför data till exempel visar att BE-studenter i snitt har högre lön efter examen tror jag till stor del förklaras av att de som sökt sig till BE historiskt varit mer drivna – inte bara inför antagningen, utan också under studietiden och därefter.
Citera
2025-06-12, 12:53
Medlem
Fick nu mejl från UHR med lite statistik.

24 personer har 22,3-22,5 i B1, förstahandssökande.

Det innebär att vi på 22,29, och kanske till och med 22,19, är garanterade en plats i höst, visst?
Citera
2025-06-12, 14:13
Medlem
Någon som vet varför jag står som "Behörig" på alla min val på antagning.se förutom HHS där det fortfarande står "Handläggning pågår"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in