Har följt den här tråden ett bra tag och sökte även förra året utan att komma in, så här kommer premiärinlägget.
Jag söker i år med 22.5 och som det ser ut nu verkar det tyvärr inte vara en garanti för att bli antagen till BE. Därför är jag nyfiken på hur ni andra resonerar kring alternativen om man skulle bli bortlottad. För min del är det inte aktuellt att vänta ett år till, då det redan gått tre år sedan studenten och jag verkligen vill komma igång med pluggandet.
Utöver BE har jag sökt Retail på HHS, IB/IBP/DM/SEM på CBS samt IB i Lund. Så här resonerar jag kring alternativen:
Retail (HHS):
Inte lika högt anseende som BE, men man får ändå "HHS-varumärket", vilket väger tungt om man vill jobba i Sverige. Även internationellt har jag svårt att se att arbetsgivare gör någon jätteskillnad mellan BE och Retail.
Man hamnar fortfarande i samma nätverk med motiverade och likasinnade personer.
Har flera närstående som pluggar Retail och är supernöjda – många har fått riktigt bra praktiker och extrajobb.
Samma möjlighet till master på HHS som BE-studenter.
En stor fördel för mig personligen är att kunna stanna kvar i Stockholm, då jag gärna fortsätter vara involverad i den startup jag jobbar på nu.
IB & IBP (CBS):
Skulle kunna tänka mig dessa som alternativ till BE. Men likt Retail tror jag att man behöver lägga in en extra växel vad gäller praktik och betyg, eftersom det inte verkar ha samma starka alumninätverk inom IB/PE. Lite mindre "target", kanske?

Rätta mig gärna om jag har fel.
Har flera polare som pluggar på CBS och det är ganska stor skillnad i vilka praktikmöjligheter de fått jämfört med dem jag känner från HHS.
Största nackdelen är väl boendekostnaden i Köpenhamn – det är riktigt dyrt. Men samtidigt väldigt kul stad att bo i.
DM/SEM (CBS):
Ser dessa som plan C om det inte blir något med BE, Retail eller IB/IBP. Hade i så fall förmodligen läst ett år och sökt igen nästa år.
IB (Lund):
Har en kompis som går där nu och är rätt missnöjd, främst för att det är många "luddiga" kurser som känns lite larviga (typ Intercultural Competence...).
Samtidigt verkar det vara en ganska lätt linje där det är förhållandevis enkelt att få höga betyg, vilket kan öppna för en bra master senare, t.ex. på HHS.
LINC är ett stort plus och jag gillar att programmet är på engelska.
Fördelar är också att det är billigare att bo i Lund och att det hade varit kul att testa något nytt utanför Stockholm. Men ärligt talat tror jag att jag hade tackat nej och fortsatt med det jag gör nu.
Oavsett var man kommer in tror jag att det i slutändan handlar mest om vem man är som person – hur driven, ambitiös och engagerad man är. Skolan kan ge en bra skjuts, men det är inget man bara kan luta sig tillbaka på.
Kan tillägga att jag definitivt är intresserad av att åtminstone testa IB-spåret, men mitt långsiktiga mål är snarare PE/VC eller något liknande. Management consulting tilltalar mig inte särskilt mycket.
Hade varit intressant att höra hur ni andra resonerar