2025-03-14, 18:18
Medlem
halaltarzans avatar
De öppnade någon krog i Gamla stan som skulle köra på något ren-tema med horn och fällar utanför. De blev väl inte så där jättelånglivade va. Var själv aldrig där, det räckte med att de där dumma jävla djuren stod lite här och där och bara dumglodde på vägarna när jag kajkade runt som försäljare i Norrland. Nej, vem fan var det som trodde på ett ren-tema?
Citera
2025-03-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Det fanns en gång ett anrikt arbetarfik i min gamla hemstad. Lokalen var gammal och sliten men inte sunkig, mer charmig av årens patina. De öppnade halv fem på morgonen och serverade grötfrukost, rejäla mackor och starkt kaffe för en spottstyver så det gällde att komma tidigt för att få en plats. Mycket välbesökt ställe.

En dag fick man plötsligt för sig att man skulle modernisera lite...
-
Månaden efter fick dom bomma igen efter att de tappat alla sina gamla kunder.
Ett praktexempel på det gamla talesättet: "If it aint broken - don´t fix it!"

Arbetarfiken fanns över hela Sverige förr, fanns en del kvar i min ungdom t o m. Tror de hade varit väldigt populära idag. Precis som de gamla ölhallarna.

Tänkte på det när jag såg dokumentären om Stenbeck, det var då - på 80 och 90-talet - de ställena började ses som hopplöst omoderna, ett tecken på att de som gick dit inte hade råd med annat. Vilket var en skam då mer än någonsin.

Idag hade de ställena troligtvis blivit oerhört populära igen. Rejäl, mättande, svensk mat för rimliga pengar.
Citera
2025-03-14, 21:48
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Så är det, själv har jag ett favvo place, en thai restaurang med thailändare i köket/ägare, de har måttligt med menyval och sen en riktigt bra service, då frun är thai så får man såklart extra bra service

Kan upplysa om att denna "skräpfisk" även serveras på en finare resturang på en golfklubb i sverige, fast under namnet rödspätta, hur jag vet det beror på att jag arbetat på golfklubben och sett vad köket får för leveranser... Men med bra tillagning smaka det helt okey...
Är du medveten om att "tilapia,pangasius" är två olika fiskar?

Om inte: https://www.ocean-treasure.com/quality/tilapia-vs-pangasuis-difference/

Det lär ju inte vara Hovås Golfklubb...
Citera
2025-03-14, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
En varningsflagg är en meny med en miljon artiklar. Mycket men nästan allt är uselt. Bättre med få rätter/tillbehör som är riktigt bra. Vill minnas att detta alltid var bland det första som Gordon Ramsay bantade ner ordentligt under sina 00/10-tals härjningar i Kitchen Nightmares och Hotel Hell.

Det är sant. Hälften av dessa rätter kommer från samma gamla gryta en vecka tidigare där enda skillnaden är att dom lägger på ett lagerblad och några små tomater
Citera
2025-03-14, 23:04
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
En varningsflagg är en meny med en miljon artiklar. Mycket men nästan allt är uselt. Bättre med få rätter/tillbehör som är riktigt bra. Vill minnas att detta alltid var bland det första som Gordon Ramsay bantade ner ordentligt under sina 00/10-tals härjningar i Kitchen Nightmares och Hotel Hell.
Det och bilder på tallrikar med mat i menyerna eller utanför på planscher. Ser riktigt risigt ut.
Citera
2025-03-14, 23:06
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Om man som lunchrestaurang använder billig asiatisk skräpfisk som tillex: tilapia,pangasius som varit sjuk och är fullpumpad med antibiotika och är odlad i toalettvatten.
D brukar alltid skriva ospecificerat fiskgryta eller med fisk osv.

De lunchrestaurangerna och kvällsrestaurangerna som serverar detta gift så vet man direkt att de inte prioriterar kvalitet.

Då vet man automatiskt att de också använder billigt gift som margarin och giftigt gmo majs,soja,ris utan att behöva fråga vilka märken/länder sakerna odlas i.

Eller pizzerior som använder billig holländsk gmo skräpost(de flesta i sverige)

De ställena undviker jag iallafall.
Finns säkert de som du som kollar sådant men gemene lunchgäst kolllar inte tre rader in på innehållsförteckningen när de ska käka. "Ursäkta men kommer ägget i carbonara från frigående hönor"? Är liksom inte något man brukar orka bry sig om.
Citera
2025-03-15, 14:19
Medlem
halaltarzans avatar
Ett annat ställe jag kommer ihåg var någon krog de öppnade i en gammal typ bussterminal på en parkering mellan KS och Brunnsviken i Sthlm. Var väl där nån gång men om man ville ner på stan sen så var det taxi som gällde, lite lätt besvärligt. Tror inte heller den blev direkt långlivad?
Citera
2025-03-25, 23:20
Medlem
ProfessorBengts avatar
Mother Stockholm F12.
Citera
2025-06-11, 11:03
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har varit tillbaka i Falkenberg och den gamla kolgrillsrestaurangen har tydligen startat igen med nytt namn. Testade en lunch där. Tja... Det var inte dåligt men inte jättebra heller. Lokalen var fortfarande ganska tråkig och det tog alldeles för lång tid att få maten. Är det lunch ska det gå snabbt! Glömde kolla ifall de hade skaffat alkoholrättigheter, det var ändå inte aktuellt just då, jag skulle ju vidare med bilen.
Citera
2025-06-11, 11:57
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thornstrom
Vad är misslyckandet?

Oj förlåt, trodde det var underförstått...
Personligen blir jag inte så sugen på att komma tillbaka dit. Som jag skrev så tog det alldeles för lång tid att få maten för att vara på en lunch. Maten var okej men inget man tar omvägar för.

Det var också ganska få andra gäster där, mindre än halvfullt. Det är ett misslyckande eftersom att det innebär att de drar in ganska lite pengar.

Man försöker helt enkelt nästan exakt samma sak som de tidigare ägarna misslyckades med. Så om det inte är en fasad för pengatvätt så begriper jag inte hur de tänker...
Citera
2025-06-11, 12:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thornstrom
Det är samma ägare nu som när det hette Beyti. Jag tycker att dom har rätt bra med gäster när jag är därnere och går förbi.

Aha, okej. Ja jag kan mycket väl ha fel.
Citera
2025-06-12, 16:54
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vad har ni sett för korkade misstag i restaurangbranschen? Jag tänker både som gäst och som anställd. Typ döfödda koncept som ingen begriper, katastrofal logistik i kök och servering osv.
Kedjan Meaning Green blev inte långlivade (i Malmö).
Lite skumt koncept typ McDonalds men endast vegetariska rätter.
Man kunde kanske tänkt sig en enda kötträtt men icke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in