2025-06-11, 00:50
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Exakt, du kommenterade 8x på 10 år för det har hänt tidigare på kortare tid, så varför skulle inte BTC fortsätta göra 8x eller mer var 10:e år?
Öhhh. Nu låter du Leaston ha sin gissning ifred, eller presenterar en mer sannolik gissning för egen del, ok?
Citera
2025-06-11, 00:56
Medlem
hazenectars avatar
Ser helst att vi stänger dagens ljus över 109,5k. Godnatt 🐝
Citera
2025-06-11, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Inom tio år har kvantdatorer knäckt krypteringen så tja, noll?
Detta oroade mig en hel del, men inte lika mycket numera. Det kommer att hanteras, och det kommer nog att behöva hanteras lite snabbare än man först trott. Görs inte detta - ja, då är det illa.
Men med tanke på vilka aktörer (och summor) som nu är inne i kryptovärlden så kommer detta garanterat att hanteras.

The only way to prevent wide-scale quantum disruptions for an asset like bitcoin, the authors said, is "to upgrade — replace — the currently used public-key cryptosystems" to ones that have "no known vulnerabilities to quantum attacks." This is known as "post-quantum cryptosystems."

That type of complete "protocol update" would "take the cryptocurrency offline for 76 days," Fortune said. More "realistically," bitcoin could dedicate just a quarter of its server space to the upgrade — allowing users to "continue to mine and trade at a slower rate" — in which case the downtime would last an estimated ten months.

https://theweek.com/tech/bitcoin-crypto-quantum-computers-dangers
Citera
2025-06-11, 07:35
Medlem
Vilka AI hjälpmedel använder ni i era analyse ? När blir det ett självspelande piano. AI skapar krypto som sedan analyseras av AI som ger vidare hävstång?
Citera
2025-06-11, 08:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagelidetbla-
Vilka AI hjälpmedel använder ni i era analyse ? När blir det ett självspelande piano. AI skapar krypto som sedan analyseras av AI som ger vidare hävstång?
När alla använder AI så kommer ingen förlora i sina trades…

Nej, det funkar förstås inte så. För varje vinnare kommer det fortsätta att finnas en förlorare.
Senast redigerad av Leaston 2025-06-11 kl. 08:34.
Citera
2025-06-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
När alla använder AI så kommer ingen förlora i sina trades…

Nej, det funkar förstås inte så. För varje vinnare kommer det fortsätta att finnas en förlorare.
Förstår också det, känns som att i krypto och all spekulativ verksamhet har AI fått sin överman... Frågan är hur man med AI kan optimera tradingversamheten. Känns som att man med hjälp av AI borde kunna förfina den tekniska analysen. TA är ju ett sätt att hitta mönster och där borde AI vara optimalt att använda.
Citera
2025-06-11, 09:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
För varje vinnare kommer det fortsätta att finnas en förlorare.
Exakt som handel med bitcoin fungerar alltså? Ett nollsummespel (minus kostnader för drift).
Citera
2025-06-11, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Inom tio år har kvantdatorer knäckt krypteringen så tja, noll?
Av en slump råkar du beröra det faktiska problemet att Bitcoins "community" inte är en låda med skarpa knivar.

Men jag förstår att du bara ville visa din teknik-inkompetens. "Problemet" med kvantdatorer har varit löst väldigt länge. Det handlar bara om prioriteringar vid implementering.
Citera
2025-06-11, 10:47
Avslutad
Är mitt i en trade och skulle behöva ha ner bitcoin till 109450 ca. Om ni har möjlighet att sälja av lite uppskattas det.
Citera
2025-06-11, 11:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagelidetbla-
Förstår också det, känns som att i krypto och all spekulativ verksamhet har AI fått sin överman... Frågan är hur man med AI kan optimera tradingversamheten. Känns som att man med hjälp av AI borde kunna förfina den tekniska analysen. TA är ju ett sätt att hitta mönster och där borde AI vara optimalt att använda.
Ja men man måste se på trading lite som att försöka kontrollera en vattenbäck med bara händerna. Hur man än gör så kommer vattenflödet att anpassa sig och hitta nya sätt att rinna på.

När en trader hittat en indikator eller taktik som är vinnande, så är det sämsta han kan göra att dela med sig av den för när tillräckligt många agerar efter den indikatorn, så kommer "flödet" (prisrörelsen) att ändra på sig.
Visst kan någon AI hitta en edge vid något tillfälle, men för eller senare kommer andra AI hitta samma mönster, och då kommer mönstret ändra på sig.

Jag ser inte att introduceringen av AI här är större än introducering av avancerad analys för 70 år sedan, eller tradingbotar för 30 år sedan. Det är bara ett nytt verktyg i mängden som kommer få prisflödena att bete sig på ett nytt oberäkneligt sätt som inte ens AI kan kontrollera.

I slutändan ter sig allt ändå så random att det inte är lönt att försöka tro att man vet något som ingen annan vet bättre, om du förstår vad jag försöker komma till.
Citera
2025-06-11, 11:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Exakt som handel med bitcoin fungerar alltså? Ett nollsummespel (minus kostnader för drift).
Som med all handel, exakt.

På marknader där priset går upp över tid är det bäst att bara hålla, det säger sig sjävt.

När det gäller just Bitcoin så har sådana som jag haft rätt och sådana som du, Dviking mfl haft fel, hittills.
Vem vet, kanske når Bitcoin $50k till midsommar men jag är högst tveksam.
Senast redigerad av Leaston 2025-06-11 kl. 11:27.
Citera
2025-06-11, 11:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Som med all handel, exakt.
Dock är inte investeringar något nollsummespel. Antar att du nu menar att handel med bitcoin inte är någon investering?

Citat:
På marknader där priset går upp över tid är det bäst att bara hålla, det säger sig sjävt.
Oavsett tidsperspektiv så kommer majoriteten att förlora pengar på att köpa bitcoin i och med att det är ett nollsummespel minus driftskostnader. Orealiserad "vinst" är ej relevant i detta fall.

Citat:
När det gäller just Bitcoin så har sådana som jag haft rätt och sådana som du, Dviking mfl haft fel, hittills.

Jag har absolut inte haft fel om någonting väsentligt som har med bitcoin att göra (att kommentera priser är inte relevant).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in