• 1
  • 2
2025-06-11, 10:20
Bannlyst
Hej

Under de senaste tre åren så känns det som att sommaren här blir bara kallare och kallare och det regnar konstant och mulet. Finns det någon grundorsak till detta?
Citera
2025-06-11, 10:26
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Beror kanske på vart i landet du bor?
Visst, förra sommaren kanske inte va jättebra men har vart med om värre.
Flytta till öland om du vill lapa sol.
Citera
2025-06-11, 10:35
Medlem
Sommaren är precis som den alltid har varit. Ibland är det soligare och varmare och ibland är det mer mer regn och svalare.

Förra året tyckte jag personligen att sommaren var rätt.skön/lagom varm.
Citera
2025-06-11, 10:46
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vi har varma somrar någon gång per årtionde.

Det svenska klimatet är vidrigt.
Det är fan typ en lång höst mellan mars till november och däremellan är det vinter.
Det kan vara samma temperatur på nyår som på midsommar!

Jag hoppas jag en dag kan flytta härifrån!
Citera
2025-06-11, 11:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Incelmissions2
Hej

Under de senaste tre åren så känns det som att sommaren här blir bara kallare och kallare och det regnar konstant och mulet. Finns det någon grundorsak till detta?

2022: Sammantaget blev det en sommar som på de allra flesta håll var varmare än normalt (avser normalperioden 1991-2020),
2023: Trots en mycket varm inledning hamnade sommaren 2023 som helhet nära normal temperatur för sommaren (normalperiod 1991-2020).
2024: I Götaland och Svealand blev det en förhållandevis normal sommar, enligt normalperioden 1991-2020. Ju längre norrut i landet desto större blev temperaturöverskotten.
Citera
2025-06-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incelmissions2
Hej

sommaren har skitväder, svinkall vind nu.

de som pratar om global uppvärming verkar tyvärr ha rätt här, de säger att det blir varmare i sverige, men det är vintrarna som blir varmare, medans sommaren blir mer ostadig och kall, med mer intensiv nederbörd och perioder utan nederbörd. Detta sa dom för redan 20 år sedan så jag börjar undra om de har lite poäng i det. Just trots dessa skitsomrar så ökar temperaturen i sverige, den blir mer jämn/låg över året.

En annan sak jag lästa, är att trots alla jävla larmrapporter om klimat så har sverige lyckats pressa sina utsläpp så mkt att det nu är 10% mer ljusinsläpp vilket värmer upp land/hav pga av att det är mindre partiklar i luften av utsläpp. Vi snackar då 1980 och 2023 i jämförelse. Detta gör solen mer farlig idag än 1980. samtidigt som luften är betydligt renare.
Citera
2025-06-11, 13:16
Medlem
Karmans avatar
Tvärtom, somrarna har blivit både varmare och längre än de var förr. Förra sommaren var det heller inget direkt fel på vad jag minns.
Citera
2025-06-11, 14:37
Medlem
Baalzamons avatar
Förra sommaren var väldigt regnig, åtminstone här på västkusten. Temperaturmässigt var det nog närmare normalt.
Citera
2025-06-11, 14:39
Medlem
Förra årets sommar var ju riktigt bra! Varmt redan i slutet av april och maj var helt underbar. Sedan var det kanske lite upp och ner men överlag riktigt bra! Året dessförinnan tog ju sommaren dock slut strax efter midsommar och blev sval och grå.

Just nu kanske denna sommar inte är igång riktigt men den lär bli bra och hålla i sig långt in i september som den ofta gör. Hoppas jag iaf. Jag tycker det är riktigt bra väder nu då jag är väldigt varm av mig, har aldrig vinterjacka t ex. Så för mig är det riktigt bra så länge solen är framme och över 15 grader. Hade kunnat sluta blåsa så förbannat dock. Men kallt är det inte.
Citera
2025-06-11, 14:46
Medlem
Det beror på att det råder klimatnödläge!! Om det blir varmare, så är det koldioxidens del. Och om det blir kallare är det också koldioxidens fel. Om det blåser mycket så beror det på koldioxiden och om det inte blåser alls, så beror det också på koldioxiden.

Är detta klart nu för alla?

Av denna anledning måste vi införa klimatdiktatur, ty vi har bara 10 år på oss att rädda planeten! Och svenskarna måste gå i första ledet, ty vi har pengar!!
Citera
2025-06-11, 15:21
Medlem
El-gigantes avatar
det är nostalgieffekten, du tror att det var bättre förr men i själva verket var pissfitthorböglandet alltid skit. viss eloge skulle svenskarna ha för sina prestationer men själva landet var aldrig bra
Citera
2025-06-11, 15:54
Medlem
Sereenas avatar
Nåt jag märkt där jag bor är att vi har mycket mindre åska senaste 10 åren än dom föregående 20 åren (älskar åska så har koll på den).
Mer långdraget gråväder med dugg/stril regn än dom kortare, intensivare åskvädren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in