2025-06-10, 11:42
Medlem
USB minne PNY 64gb, Win 10 pro

USB slutade svara när jag kopierade filer till den. Avbröt. Nu händer inget när man pluggar i den.
Efter ca 2 min syns den i "Den här Datorn" men det går inte att klicka på den bara en blå ladd cirkel syns vid pekaren. Går ej hö klicka, inget händer.
Den går ej att nå via Diskhanteraren, inte via CMD Diskpart eller CHKDSK
DiskPart fryser liksom, stannar när USB sitter i.
I Chipgenius syns inte USBn heller står bara o tuggar.
Provat flera portar.
Inget fel på portarna, andra USB minnen funkar.

Kan det blivit fel när jag skulle formatera till NTFS från exFat? Minns inte exakt vad jag gjorde när den slutade fungera. Hade gjort så mycket fram och tillbaka för det var fel på den innan "Skrivskyddad" gick inte att öppma eller formatera. Lyckades lösa det. Men nu har det/jag strulat till det igen.

Finns nåt program som kan rensa och skriva in Firmware igen eller nåt? Eller vad kan man göra?
Citera
2025-06-10, 11:48
Avslutad
Prova att formatera med Diskpart.
Citera
2025-06-10, 12:32
Medlem
Ingen hjälp, men...
Värt att veta om USB-minnen är att de generellt är tillverkade av de sämsta kretsarna, som inte duger till annat, och om det dessutom är av det billigaste märket, så...
Ja, håll förväntningen på den nivån...

Även om du får det att funka igen så förutspår jag en kort livslängd på minnet...

Skicka i bingen, köp ett nytt.
Citera
2025-06-10, 12:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo

USB slutade svara när jag kopierade filer till den. Avbröt. Nu händer inget när man pluggar i den.
Efter ca 2 min syns den i "Den här Datorn" men det går inte att klicka på den bara en blå ladd cirkel syns vid pekaren. Går ej hö klicka, inget händer.
Provat flera portar.

Kan det blivit fel när jag skulle formatera till NTFS från exFat? Minns inte exakt vad jag gjorde när den slutade fungera. Hade gjort så mycket fram och tillbaka för det var fel på den innan "Skrivskyddad" gick inte att öppma eller formatera. Lyckades lösa det. Men nu har det/jag strulat till det igen.

Finns nåt program som kan rensa och skriva in Firmware igen eller nåt? Eller vad kan man göra?

Installera Aomei partition manager standard, och formatera det.
Citera
2025-06-10, 15:00
Medlem
Tro. Inte du kan nå controller firmware från USB, tro man måste öppna upp och leta reda på Jtag pinnar
Citera
2025-06-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Installera Aomei partition manager standard, och formatera det.
Har testat men USB syns inte där heller. Bara tuggar segt när man pluggar i den. Alla diskverktyg blir sega som sirap när jag pluggar i USBn. Diskhantering, Diskpart, CHKDSK, Aomei etc bara tuggar, sen släpper det när jag tar ur USBn.
Citera
2025-06-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av An0nym3s
Tro. Inte du kan nå controller firmware från USB, tro man måste öppna upp och leta reda på Jtag pinnar

Kan du länka en youtube video eller säga vad jag kan googla efter? Tack
Citera
2025-06-10, 17:20
Medlem
Är nu inte chippet trasigt, kan det vara så att filsystemet blivit till RAW format, hänt mig många ggr när jag inte använt mig av säker borttagning.

Prova avinstallera usb styrenheten i enhetshanteraren, starta om datorn och prova igen.

Den bör visa sig i diskhantering.
Citera
2025-06-10, 22:18
Medlem
Kan du köra från någon Linux maskin? Enklare att få ut felinfo där.
Citera
2025-06-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av An0nym3s
Kan du köra från någon Linux maskin? Enklare att få ut felinfo där.

Mm kanske, men kan inget om Linux, aldrig kört det. Jag tror det blev strul när jag formaterade USBn till NTFS.
Om det bara fanns nåt litet program att köra utanför windows som skiter i att USBn knasar där man kan tvångsformatera den.

Ska de bli oandvändbara pga en kanske misslyckad NTFS formatering, borde ju finnas nåt att göra men ingaprogram i windows verkar kunna accessa USBn.

Kan ju vara att det pajjat, men pga NTFS? Är det troligt.

Den fungerade i exFat dock var överföringen till den lite konstig. Var 20sek stannade koperingen och var still i ca 1 min för att sen fortsätta, sen stanna, sen fortsätta osv.
Citera
2025-06-11, 14:22
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Mm kanske, men kan inget om Linux, aldrig kört det. Jag tror det blev strul när jag formaterade USBn till NTFS.
Om det bara fanns nåt litet program att köra utanför windows som skiter i att USBn knasar där man kan tvångsformatera den.

Ska de bli oandvändbara pga en kanske misslyckad NTFS formatering, borde ju finnas nåt att göra men ingaprogram i windows verkar kunna accessa USBn.

Kan ju vara att det pajjat, men pga NTFS? Är det troligt.

Den fungerade i exFat dock var överföringen till den lite konstig. Var 20sek stannade koperingen och var still i ca 1 min för att sen fortsätta, sen stanna, sen fortsätta osv.
Jag skulle rekommendera Linux jag med. Om du har ytterligare en USB-sticka liggandes kan du lägga Linux Mint på den exempelvis. Bootar du på den stickan så befinner du dig i en Linux-miljö och kan koppla in USB-stickan du har problem med och titta på den. Kan du inte blåsa ren stickan där och skapa valfri partition på den så är den troligen bortom räddning.

Att en kopiering går "ryckigt" är normalt för övrigt. Diskcache används så grejor slängs upp i RAM vilket går snabbt, så bufferten fylls och man måste ibland vänta lite så att informationen ska hinnas skrivas ner till USB-stickan eller vad det nu är. Cachat i flera steg för du har diskcache i RAM, stickan i sig har lite buffertminne osv. It ain't over till the fat lady sings, eller när stickan slutat blinka.
Citera
2025-06-11, 14:49
Avstängd
Citat:

Provat flera portar.

1) kolla att det inte är skräp i kontrakten på usb-minnet.
2) testa på en annan dator, helst med ett annat eller åtminstone en annan version av operativsystem.
3) testa att sätta minnet en usb-hubb, docka e.d.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in